תחקיר עיתונאי חושף: אחד ממפתחי הנשק הכימי המרכזיים של סוריה גר בקנדה

חקירה שנעשתה בתקשורת הקנדית העלתה כי בכיר סורי שפיקח על פיתוח נשק כימי עבור צבא סוריה שוהה במדינה מזה כ-10 שנים.

אתר החדשות גלובל ניוז מסר כי עשר שנים לאחר המתקפה הכימית באלרוטה, שבה נהרגו כ-1,400 בני אדם, הצליח כלי תקשורת לאתר מדען שהואשם בפיתוח הנשק הכימי של סוריה, והמתגורר בפרבר של אדמונטון.

האתר הוסיף שכאשר עובדי ההצלה אספו גופות באלע'וטה לפני עשור, אחמד הית'ם אל-יאפי התגורר בבית בשטח של 2,500 רגל מרובע בקצה המערבי של אדמונטון, שם הוא מתגורר מאז 2013 עם אשתו ובנו הקנדיים. 

החקירה התבססה על מסמכים רשמיים קנדיים שהחסיון הוסר מהם, שבהם נכתב כי אחמד הית'ם אל-יאפי תרם "תרומה משמעותית לייצור נשק כימי".

גורמים פדרליים כתבו במסמכים כי בין השנים 1974-1994 עבד המהנדס הכימי במרכז צבאי שייצר נשק כימי עבור צבא סוריה, והוא פיקח על שלבי הקמת מפעל הידוע לייצור נשק כימי, ותרם רבות לייצורם, ו"לפי המסמכים" חלקו בתהליך תואר  כ"חיוני".

לאחר התבוסה  נגד ישראל (במלחמת יום הכיפורים), הוטלה על המרכז למחקרים ומחקר מדעי, הנושא שם תמים, המשימה לפתח טכנולוגיה גרעינית, ביולוגית, כימית וטילים", כך לפי דו"ח ממשלת קנדה על אל-יאפי.

 

מנהל ומייסד של Assad Chemical Activities

אתר החדשות הוסיף כי מדעני המרכז למחקרים מדעיים היו "מרכיב מרכזי בשרשרת הפיקוד – הם פיתחו וייצרו נשק כימי, ששימש אז נגד האוכלוסייה הסורית, כולל אזרחים".

דו"ח שפורסם לאחר מכן של חטיבת המחקר לביטחון לאומי של סוכנות שירותי הגבולות של קנדה אמר כי אל-יאפי הקדיש יותר משנתיים לביצוע מחקר עבור "מפעל הפיילוט".

בדו"ח צוין כי אל-יאפי הוא "מנהל לשעבר… של המרכז למחקרים מדעיים ומחקר… אחראי לפיתוח וייצור של נשק כימי וביולוגי". בנוסף, היה שותף בפרויקט הניסויים של המרכז למחקרים מדעיים המוקדש לייצור נשק כימי.

בדו"ח נכתב כי הוא מילא "תפקידים בכירים וחשובים", כולל מנהל פרויקטים ומנהל טכני, ופעל במרכז במשך 20 שנה, ולאחר מכן הפך לסגן שר התעשייה הסורי.

אל-יפי לא הגיב לבקשות לראיונות בטלפון, במייל, בטקסט וברשתות החברתיות, אך גלובל ניוז השיג הצהרות ששלח לגורמי ההגירה שטיפלו בעניינו.

מתברר כי אל-יאפי הצהיר, לאחר שהשיג דוקטורט בהנדסה כימית מאוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה, כי הוא חזר לסוריה ב-1977 כדי לעבוד במרכז למחקרים מדעיים.

לאחר מכן הוא קיבל מספר עובד, מס' 162, ונאמר לו שהמרכז מייצר "חומר כימי מזיק לבני אדם", אך טען שהחומר הרעיל לא היה מיועד לשימוש נגד בני אדם אלא נועד כ"הרתעה" נגד מה שמשטר אסד טען שהם נגד  איומים גרעיניים מצד אויביה.

 

לטענתו התאכזב כשגילה שהמרכז מפתח חומר כימי, שכן הוא מחויב על פי חוק לעבוד במרכז 7 וחצי שנים על מנת לממן את לימודי הדוקטורט שלו בחו"ל, בתוספת שנתיים וחצי שירות חובה בצבא. 

בהודעתו ציין כי הצוות שלו היה מורכב מ-3 קצינים בדרגת רב סרן השייכים ל"מחלקת הלוחמה הכימית של הצבא" שנשלחו לברית המועצות ללמוד.

"מעולם לא עסקתי בשום חומרי לוחמה כימיים", כתב, "כמובן, לא הייתי מעורב בשום דיון על מערכות שיגור כי זה לא מתיישב עם התפקיד או הניסיון שלי".

לדבריו, לראשונה ניסה לעזוב ב-1987, וניסה שבע פעמים נוספות עד שהתפטרותו התקבלה ב-1994. לאחר מכן כיהן כסגן שר התעשייה הסורי מ-2006 עד 2009.

Chemical weapons watchdog to send team to Syria's Douma

קרדיט: אנאדולו

 

עמיתיו מתגוררים בקנדה ובאמריקה

הוא הוסיף כי המפעל שלו בדמשק נהרס במהלך המלחמה, והוא מכיר מדענים נוספים המזוהים עם המרכז למחקרים מדעיים המתגוררים בקנדה ובארצות הברית.

"אני מצהיר בבירור שאני לא מהווה סכנה לקנדה ומעולם לא הייתי מעורב בייצור אסטרטגי של נשק כימי מכל סיבה שהיא", כתב.

הוא המשיך: "השורה התחתונה מבחינתי, קנדה היא המדינה שאני סומך עליה ומתגורר בה עם בני מאז שהיה בן 17 וכעת הוא הפך לאזרח קנדי ​​גאה וזו המולדת המקורית שלו ומקום הולדת הנכדים ומולדתם המקורית ואני רוצה להצטרף לבננו היחיד ומשפחתו בקנדה ולהפוך את קנדה לבית שלנו".

 

ראוי לציין כי צבא סוריה ביצע כמעט 120 התקפות כימיות נגד ערי ועיירות המורדים, דבר שאושר על ידי דיווחי הארגון לאיסור נשק כימי.

 

קרדיט: אוריינט ניוז