השבוע שבין ה-1.6.23 ל- 8.6.23 אצל שכנינו הפלסטינים

השבוע האחרון נפתח בארוע הקשה בגבול מצרים בו נרצחו שני חיילים וחיילת אור דהן, אורי יצחק אילוז וליה בן בן נון הי"ד. על אף העובדה שהארוע לא קשור לזירה הפלסטינית, אי אפשר היה להתעלם מתגובות השמחה הלא מוסתרת נוכח הפיגוע שביצע חייל מצרי בשם מחמד צלאח (כשם שחקן הכדורגל הידוע). רבים ברחוב הפלסטיני התבטאו בכך שלתחושתם, החייל המצרי הארור נקם את נקמתם כנגד ישראל. על רקע זה נערכו ברחבי איו"ש והרצועה מספר טקסי זיכרון לכבוד הרוצח ונפתחו בתי אבל לכבודו.

הנה דוגמא להלוויה סמלית לכבוד הרוצח שנערכה בראמאללה:

 

ובאיו"ש: הטרור נמשך, אבל ניכרת ירידה מסויימת בהיקף הפיגועים, הנובעת בחלקה מכך שצה"ל צמצם את הכניסות למוקדי הטרור המוכרים כמו ג'נין, שכם ומחנות הפליטים. על רקע זה מעריכים גורמי הטרור, כי בקרוב ייפתח מבצע נרחב בגזרה, ולכן מגבירים הערכות, כולל התבצרות, הצבת אמצעי מעקב ועוד. במסגרת זו, התקיימה מסיבת עתונאים של נציגי הפלגים במחנה הפליטים ג'נין, במהלכה קראו אנשי הג'האד האסלאמי לחמושים להימנע מירי חסר משמעות לעבר ג'יפים ממוגני ירי כדי לחסוך בתחמושת, ולנסות לפגוע בחיילים רק כשהם יורדים מהרכבים.
ועדיין הטרור ונסיונות הפיגוע נמשכים. במסגרת זו, נהרג ילד בן 3 מהכפר נבי צאלח בשוגג מאש חיילי צה"ל שהגיבו באש לעבר מחבלים שירו עליהם בישוב נוה צוף.

הנה כתבה בנושא:

 

כמו כן, נרשמו השבוע פיגוע דריסה כנגד חיילי צה"ל באזור הכפר חוארה. המחבל נמלט ונעצר מספר שעות מאוחר יותר. בנוסף, בוצע פיגוע ירי כנגד רכב ישראלי בכביש שבין צומת תפוח לחוארה. אחד מנוסעי הרכב נפצע קל בלבד, למרות שנורו לעבר הרכב לא פחות מ- 12 כדורים. מספר רב של פיגועי ירי בוצעו השבוע גם לעבר מחסומי צה"ל בגזרת שכם ללא נפגעים.

הנה תמונות לאחר פיגוע הדריסה בחוארה:

 

ברקע לדברים מגנה הרש"פ את הקמתה המחודשת של הישיבה בחומש, ומציגה זאת כסיפוח בפועל. בעקבות הכשרת הישיבה ופריצת הדרכים אליה פרצו בגזרה עימותים אלימים שכללו יידוי אבנים ממנו נפצעו מספר ישראלים שהיו בדרך לישוב המתחדש.

הנה כתבה של רשת BBC בערבית על חידוש הישיבה בחומש והתגובה הפלסטינית:

 

ובגזרה העזתית: תאונת עבודה במוצב בדר של החמא"ס במערב העיר עזה, שגרר פיצוץ תחמושת, אך ללא נפגעים.
במקביל, משלחות חמא"ס והג'האד האסלאמי בראשות אסמאעיל הניה וזיאד נח'אלה בקהיר. נפגשו עם בכירי המודכ"ל ואמורים להגיע לאחר מכן לעזה, לאחר תקופה ממושכת בה נמנע מהם הדבר. נח'אלה והניה נפגשו גם עם סמיר משהראוי, מראשי מחנה דחלאן בפת"ח בקהיר.
ברקע, כתבה בעיתונות הישראלית על מגעים להחזרת רצועת עזה לשליטה מצרית. הדיווח הוכחש אוטומטית ועדיין היה לשיחת היום ברצועה, במיוחד נוכח המעורבות הגוברת של מצרים בנעשה באזור, ועל רקע המגעים לפיהם התכנית כוללת נדוניה נדיבה למצרים בדמות שדות הגז בחופי הרצועה.

הנה כתבה בנושא:

 

ובמישור הכלכלי: ממשלת הרש"פ שילמה השבוע לעובדי המנגנון הציבורי משכורות בגובה 85% מהשכר הרשמי שלהם. גידול של 5% לעומת החודשים האחרונים ועדיין לא מדובר בשכר מלא. הממשלה טוענת שהדבר נובע ממצוקה כלכלית, אבל נראה שבעיקר מדובר בסדרי עדיפויות של העדפה לתמוך במשפחות המחבלים, ובמקביל, להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל לביטול קיזוז הכספים שהרש"פ משלמת למחבלים. יצויין, כי ממשלת החמא"ס משלמת לעובדי המנגנון בעזה 60% משכרם.
במקביל, טוענים ראשי אונר"א כי הם סובלים מגירעון תקציבי כבד, שאם לא ייפתר, ימנע מהם להמשיך לחלק סיוע כספי לפליטים הפלסטינים בסוריה ולבנון, ויחייב את הארגון לקצץ חלק מהשירותים בעזה ואיו"ש. ברקע, נמשך המאבק המקצועי של עובדי אונר"א הדורשים תוספות שכר, וקליטת חלק ניכר מהעובדים הזמניים של הארגון במשרות קבועות. על רקע זה נועדה נציגות מטעם הועד הפועל של אש"ף בראשות מזכיר הועד חסין אלשיח' עם הנהלת אונר"א לבחינת המצוקות הכלכליות עימן מתמודדת הסוכנות.
במישור הפנימי: המשטרה הפלסטינית טוענת שעצרה את "המבוקש מס' 1" בג'נין והסביבה, האחראי לשורה של מקרי תקיפה, כולל בנשק חם של תושבים בגזרה. במהלך מעצרו ליד האוניברסיטה האמריקאית, פתח המבוקש באש לעבר כוחות המש"פ, שבתורם ירו בו ופצעו אותו באורח בינוני.
ובעזה: ילדה בת 4 נרצחה בדקירות סכין ע"י אביה הסובל מבעיות נפשיות בביתה ברצועת עזה.

הנה כתבה:

 

ובחזרה לאיו"ש: בבית החולים בחוארה נפטרה תינוקת בת שנתיים מעינאבוס שנחנקה במהלך האכלה. שרת הבריאות הודיעה על מינוי צוות לחקירת המקרה.
בהקשר אחר: השבוע החלו מבחני הבגרות באיו"ש ועזה, שצפויים להימשך עד 26 יוני, כלומר יומיים או שלושה לפני חג הקרבן. 87 אלף תלמידים אמורים לגשת למבחנים, כאשר בבחינה לאחור, ימי מבחני הבגרות הם לרוב ימים של ירידה מסויימת בהיקף פיגועי הטרור והפרות הסדר, על רקע הרצון לאפשר קיום בחינות כסדרן. כמובן שמדובר במציאות סטאטיסטית, ולא בנתון ודאי.

הנה סרטון של אביחי אדרעי, המנהל המוכשר של מחלקת הערבית בדובר צה"ל, המאחל לנבחנים הצלחה:

 

וכפי שציינו, בשטח נשלמות ההכנות ליציאת עולי הרגל מעזה ואיו"ש למכה, שתתבצע ברובה במהלך השבוע הבא. כן מתגברות ההכנות לחג הקרבן שיחול לקראת סוף חודש יוני.

הנה תמונות מהכנסת עגלים לרצועת עזה לקראת חג הקרבן דרך מעבר כרם שלום:

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות