16 מיליון חביות נפט בערך של מיליארד $ הגיעו לסוריה מאיראן תוך חצי שנה

סוריה הולכת ומשתעבדת יותר ויותר לאיראן. איראן במסע מואץ של ליחת מיליוני חביות נפט לסוריה גורמת להגדלת חובה של סוריה אליה למימדים שהיא לא תוכל לשלם ב-50 שנה הקרובות אואז תמיר איראן את החוב בסחורות , אוצרות טבע ונדל"ן בעיקר בערים המרכזיות של סוריה מה שיאפשר לאיראן מוטת שליטה חזקה על סוריה מבלי שהיא תצליח להחלץ ללא מלחמת הכל בכל.

גם אסד יודע זאת אך האלטרנטיבה היא שמשפחתו ומשטרו יסולקו, על פי רצון העם , מסוריה, אלטרנטיבה שאסד לא יאמץ לעולם. הוא יעדיף למקור את ארצו על מנת להשאר בשלטון.

ספינות איראניות העבירו יותר מ-16 מיליון חביות נפט במהלך ששת החודשים האחרונים לסוריה, תוך הפרה של הסנקציות של ארה"ב, כך עולה מנתונים של גוף המתמחה במעקב אחר נתיבי מכליות באמצעות לוויין.

העיתון הישראלי "הארץ" מסר, לפי אתר החדשות האמריקאי – אל-חורה, כי לפחות 17 משלוחים של שמונה מכליות, המכונות מכליות "רפאים", עגנו בנמל הסורי בניאס, דרומית ללטקיה.

מכליות הנפט מתגנבות ליעדן מכיוון שהן מכבות את המערכות שלהן, מה שמקשה על מעקב אחר פעילותן. 

משטרו של אסד מסתמך כמעט לחלוטין על נפט מאיראן כדי לענות על צרכי המדינה, כאשר דמשק וערים גדולות אחרות סובלות מהפסקות חשמל תכופות.

העיתון מציין כי המכליות מפליגות תחת דגל איראן, על פי נתוני מעקב אוניות ותמונות לוויין מאתר "TankerTracker", העוקב אחר משלוחי נפט גולמי במספר נקודות עניין גיאוגרפיות וגיאופוליטיות.

לפי אותם נתונים, בין נובמבר 2022 לאפריל 2023 נוטרו 20 הפלגות מאיראן לסוריה, שהובילו כ-17.1 מיליון חביות נפט.

כדי להימנע מסנקציות, טהראן מנסה להעביר את הנפט בחשאי, ומסע המכליות עובר בתעלת סואץ שבמצרים עד לים התיכון.

כשהמכליות מגיעות לים התיכון הן מכבות את מערכת הזיהוי האוטומטית (AIS)שהיא נושאת, ומפליגה צפונה לכיוון סוריה.

למרות זאת, מסבירים בעיתון, ניתן לעקוב אחר הספינות ותנועותיהן באמצעות לוויינים, והספינות חוזרות מסוריה דרך תעלת סואץ ומתגלה משקלן המעיד שהן פרקו את מטענן.  

העיתון עשה הערכה לפי מחיר חבית נפט, הנע בין 70 ל-80 דולר, והגיע למסקנה כי במהלך ששת החודשים האחרונים, השווי הכולל של מה שהעבירה איראן לסוריה מסתכם בכ-1.25 מיליארד דולר.

וושינגטון מאשימה את טהראן בעקיפת סנקציות לייצוא הנפט שלה למדינות כמו סין, סוריה וונצואלה.

 

קרדיט: בלדי ניוז