מסר לדמשק: ירדן תקפה אתרים לייצור סמים בדרום סוריה

ירדן ביצעה שתי תקיפות אוויריות, ביום שני, נגד שני אתרי סחר בסמים בדרום סוריה, על פי מקורות שצוטטו על ידי רויטרס, שחלקם ציינו שהכוונה היתנ לשלוח "מסר" למשטר הסורי שאין לטעות בהבנתו כי ירדן בהחלט מוכנה להתמודד עם משבר הסמים על גבולה הצפוני.

מקורות מודיעין ודיפלומטיים אמרו לרויטרס כי תקיפה אחת כוונה למפעל קפטגון בדרעא הקשור למיליציות הנתמכות על ידי איראן ולחיזבאללה, בעוד שבתקיפה השניה חוסל מי שירדן מחשיבה כאדם המבוקש ביותר בגין הברחת סמים לירדן, מרעי אלרמת'אן – مرعي الرمثان.

 

שני בכירים ירדנים, שסירבו להיחשף בשמם, אמרו לרויטרס כי המהלך הירדני הוא "מסר לדמשק" שאין לטעות בהבנתו לגבי נחישותה של עמאן להתמודד עם סוגיית הברחות הסמים מעבר לגבולותיה, בתקופה שבה ירדן מובילה את המאמצים הערביים להפסיק את החרם על סוריה.

שני הגורמים ציינו כי ירדן הביעה בפני המשטר הסורי את דאגתה מהברחות סמים לשטחה, במהלך פגישות ביטחוניות במהלך החודשים האחרונים, אך היא לא קאתה ניסיונות של ממש מהצד השני לחסל את הסחר הזה.

מקורות אחרים אמרו לרויטרס כי אלרמת'אן חוסל בכפר אל-שעב במחוז א-סויידה בסוריה על הגבול עם ירדן, בזמן ששהה בביתו עם משפחתו.

החוקר הסורי המתמחה במעקב אחר סחר בסמים, רעין מערוף, אמר כי בית אלרמתאן והמפעל שהופצץ הפכו ל"עיי חורבות".

הוא הוסיף כי מפעל הסמים בדרעא נחשב למרכז מפגשים למבריחים הממומן על ידי חיזבאללה, וכי דבריו נתמכים ע"י מקורות מקומיים הבקיאים בנושא, לפי רויטרס.

לפי מקורות מודיעין ירדניים ואזוריים, אלרמת'אן גייס מאות מבריחים והצטרף לשורות המיליציות האיראניות המוצבות בדרום סוריה.

לפי מקורות משפטיים,  לדברי רויטרס ,מערכת המשפט הירדנית גזרה גזר דין מוות על אל-רמת'אן מספר פעמים בהיעדר בגין הברחת סמים.

שני מקורות משרותי המודיעין באזור ומקור דיפלומטי מערבי שמכיר את המצב בדרום סוריה אישרו לרויטרס כי מטוסי קרב ירדניים הפציצו את שתי המטרות בתקיפה נדירה בתוך שטח סוריה, מאז החלה מלחמת האזרחים ב-2011.

תמונה

קרדיט: צבא ירדן

 

מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם ציין, מוקדם יותר בשנה שעברה, כי המודיעין של המשטר הסורי עצר את מארי אל-רמת'אן למספר ימים לפני ששוחרר מאוחר יותר.

גבול סוריה-ירדן משתרע לאורך של 375 ק"מ, והממלכה הודיעה, פעמים רבות, כי סיכלה פעולות הברחה של כמויות גדולות של סמים, כולל כדורי קפטגון.

ירדן גם מציינת כי כ-85% מהסמים שנתפסים ימשיכו את דרכם למדינות המפרץ, ובראשם ערב הסעודית, לפי AFP.

לפי הסוכנות, סוריה הפכה לאחת הנקודות החשובות ביותר לייצור וייצוא של כדורי קפטגון הנרקוטיים, במיוחד לאחר פרוץ המלחמה שם ב-2011, בנוסף לנוכחות של מפעלים בלבנון.

תמונה

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: אוריינט ניוז