אוקראינה יירטה טיל היפרסוני רוסי: חדשות מצוינות למדינות המערב ולישראל

מפקד חיל האוויר האוקראיני הודיע רשמית: "יירטנו טיל היפרסוני של רוסיה".

בשנה האחרונה דובר רבות על טילים היפרסונים, והם נחשבים ל"דבר הבא" – האיום המתקדם והחריף ביותר על מערכות הגנת הנ"מ ויירוט הטילים שקיימות היום. המהירויות העצומות שנעים בהן הטילים הללו, הביאו מומחים רבים לקביעה – שהתבררה כמוטעית – שאין למערכות ההגנה הקיימות כיום שום סיכוי ליירט אותם.

כעת, עם ההודעה הרשמית האוקראינית, מתברר שהקביעה הזו אינה מדויקת, וניתן ליירט לפחות חלק מהדגמים של הטילים הללו.

טיל הקינז'אל הרוסי שיורט ע"י מערכת הפטריוט האמריקנית, הוצג בשנה האחרונה ע"י רוסיה כאחד הטילים ההיפרסונים המאיימים שיש לה, אולם, כעת מתברר שכן ניתן ליירט אותו.

הדובר הרשמי של חיל האוויר האוקראיני הוסיף שהטיל שוגר מעל שטח רוסיה, ע"י מטוס מיג 31 רוסי, והוא יורט מעל קייב בירת אוקראינה.

Ukraine downs Russian hypersonic missile with U.S. Patriot

קרדיט: https://www.theday.com/

 

זוהי אם כן בשורה טובה, משום שמערכות היירוט החדישות יותר – הן האמריקניות (כדוגמת טיל ה 3-SM וטיל ה THAAD) והן הישראליות (כדוגמת החץ3 וה"שרביט קסמים") – הן בעלות יכולות גבוהות בהרבה יותר ממערכת הפטריוט שסופקה לאוקראינה, ולכן ברור שהן לארה"ב והן לישראל יש כיום מערכות טובות ליירוט טילים כאלו, גם אם יסופקו לאיראן.

זוהי בשורה מצוינת במיוחד עבור ארה"ב וברית נאט"ו, משום שרוסיה הרבתה ל"נפנף" בשנה האחרונה בטיל הקינז'אל, ומומחים שלה הסבירו שהוא יוכל להשמיד את מערך ההגנה נגד הטילים של נאט"ו ושל ארה"ב, וסוללות ההגנה לא יצליחו ליירט אותו. כמו כן, כך הם איימו, הוא יוכל לטבע נושאות מטוסים ואוניות מערכה, בלי שמערכות ההגנה והיירוט שלהן יצליחו לפגוע בו.

כעת, כאמור, היירוט האוקראיני מראה שהטיל הרוסי הזה אינו מאיים כל כך, ולמרות שאכן יש לו יכולות גבוהות ומהירות עצומה, בכל זאת ניתן ליירט אותו.

Russia To Field Its Most Feared Hypersonic Missile In Atlantic To Deter NATO

קרדיט: swarajyamag

 

וביחד עם זאת, ארה"ב נמצאת היום בשלב מתקדם מאוד במירוץ להשגת טילים היפרסונים משל עצמה. כמו כן, צריך להיות זהירים בהערכה עתידית, משום שיש דגמי טילים היפרסונים בעלי יכולת גבוהה משל הקינז'אל (שהוא דגם יותר מיושן, ואין לו יכולות תמרון גבוהות, ולכן יותר קל ליירט אותו).

שורה תחתונה: היירוט האוקראיני מפוצץ עוד בלון רוסי מנופח, ומקנה בטחון ביכולות היירוט של מערכות ההגנה – הן המערכות הישנות יותר כמו הפטריוט, ובוודאי המערכות החדישות יותר כמו החץ3 ושרביט קסמים, ומכל מקום מירוץ החימוש בתחום הזה נמשך, וחובה לפתח מענה אפקטיבי גם מול הדורות החדשים יותר של טילים היפרסונים שיש להם גם יכולת תמרון.

חשוב להדגיש: על פי פרסומים זרים אמינים, מערכת "שרביט קסמים" של ישראל, נבנתה מלכתחילה על מנת להתמודד עם רקטות בעלות יכולת תמרון.

ונקודה חשובה נוספת שצריך להדגיש: נשק הלייזר – שישראל היא המובילה בעולם בפיתוח שלו, ושעומד להיכנס לשירות מבצעי בטווח זמן של חודשים – נותן מענה מצוין גם מול טילים היפרסונים בעלי יכולת תמרון.

Ukraine downs Russian hypersonic missile with US Patriot system | Latest  News | WION - YouTube

קרדיט: אבישי אפרגון, ראש ישיבת “דרכי תמימים” ת”א, פרשן לעניני צבא ובטחון    קרדיט: רשתות חברתיות