מהמקפצה: צי הודי מסתורי מוביל נפט רוסי תוך התעלמות בוטה מהסנקציות

חברות הנפט הרוסיות משתמשות ב"צי רפאים" של ספינות תובלה, שצמחו באופן מסתורי לאחר תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ולאחר הטלת סנקציות על מוסקבה והנפט שלה. הפייננשל טיימס מתייחס בדיווח ל-Gatek Ship Management, שהפכה מחברת ספנות הודית לא ידועה לאחת מבעלי הספינות הגדולים בעולם.

הדיווח של הפייננשל טיימס, ביום חמישי, קבע כי Gatec Ship Management החזיקה רק בשתי מכליות במהלך שנת 2021, ועד אפריל היה לה צי של 58 ספינות, בשווי כולל מוערך של 1.6 מיליארד דולר.

למרות ההשקעה העצומה, הנכסים והבעלות על החברה נותרו מעורפלים ורישומיה דלים.

הקבוצה נרשמה כחברת יצוא בהודו ב-31 במרץ 2023, לפי העיתון.

 

מערכת היחסים עם רוזנפט

ראיה אחת שחשובה ל"פייננשל טיימס" היא של-Gaetic Ship Management יש כתובת זהה לזאת של -Buena Vista Shipping הנסחרת במומבאי, בקניון Neptune Magnet, ו-Buena היא עוד חברה לא ידועה שדיווחה על נכסים בשווי של קצת יותר מ-100,000 דולר לפני שנתיים.

מה שחשוד, לפי הדיווח, הוא הבעלים האמיתי של Buena Vista Shipping, שמימן במהירות את חברת Ghatic Ship Management בהודו.

עם זאת, אנליסטים וסוחרים מצביעים על קשר בין Gatec לבין הלקוח הגדול ביותר שלה, ענקית הנפט הרוסית Rosneft.

ה"פייננשל טיימס" מוסיף כי מנתוני מעקב מכליות עולה כי צי ה-Gatec, המשמש בעיקר להובלת נפט מרוסיה  לנמלים בעיקר בהודו.

ניתוח של הפייננשל טיימס של נתוני Kpler, חברת ניתוח, מראה שהקבוצה ההודית שלחה לפחות 83 מיליון חביות של מוצרי גולמי ונפט רוסיים. יותר ממחצית מהמשלוחים הללו שייכים לרוסנפט. ההערכה היא שהמספרים הכוללים גבוהים יותר.

 

הבלתי נמנע מכניסתה של רוסיה לעסקי הספנות

הפייננשל טיימס מצטט אנליסטים שאמרו, "זה היה בלתי נמנע לאחר הסנקציות של המערב שחברות נפט רוסיות ייכנסו לעסקי הספנות".

הם האמינו ש"גאטק" היא "הדוגמה לכך. זו חברה במדינה שנחשבת לידידת רוסיה, שצמחה משום מקום, קנתה מספר עצום של מיכליות תוך פחות משנה, ומשרתת כמעט אך ורק זרמים רוסים."

רוסנפט, חברת הנפט שבשליטת הקרמלין ויצרנית הנפט הגדולה ברוסיה, ספגה סנקציות מערביות המונעות ממנה ייצוא נפט.

Trafigura ו-Vitol, הלקוח הגדול ביותר של רוסנפט, ביטלו את ההסכמים שלהן איתה בשנה שעברה, לאחר שהאיחוד האירופי הטיל שורה של מגבלות על הנפט הרוסי, שהאחרונה שבהן הייתה תקרת מחירי הנפט.

 

עם זאת, ניו דלהי בחרה להגדיל את יבוא הנפט הרוסי שלה, במקום להטיל סנקציות או לקחת בחשבון את תקרת המחיר שהטילה קבוצת השבעה.

צי ה-Gatec, רכש לפחות 56 ספינות מאז מרץ 2022, כולל 13 ספינות במהלך חודש דצמבר בלבד, כאשר החל האמברגו של האיחוד האירופי על נפט רוסי, לפי הפייננשל טיימס.

על פי הדוח, מתוך כמעט 14,000 מכליות, רוב 1,361 חברות הספנות מחזיקות בפחות מ-10 מכליות נפט, בעוד שרק 20 חברות, כולל gatec, מחזיקות ב-50 אוניות או יותר.

ה"פייננשל טיימס" מוסיף כי בסוף מרץ, לא פחות מ-35 מכליות מאוניות גאטיק היו בביטוח מערבי, אך בתחילת אפריל, לאף אחת מכלי השיט של Gatec לא היה ביטוח מאף אחד מהספקים המשותפים המוכרים הגדולים.

 

תועלת להודו

הודו לא מתחה ביקורת פומבית על רוסיה לאחר פלישת מוסקבה לאוקראינה, ובתמורה היא נהנתה ממיליוני חביות של נפט רוסי, שנמכר לרוב בהנחה גדולה יותר מאשר ניתן לקונים אחרים, לפי העיתון.

במהלך הרבעון הראשון של 2023, עלות הנפט שרכשה הודו הייתה 48.03 דולר לחבית לפני המשלוח, 10 דולר פחות מהממוצע ששילמו מדינות אחרות.

בכירים הודים שהיו מעורבים בקניית נפט עבור בתי הזיקוק שלהם אמרו ל"פייננשל טיימס" שהם פנו ישירות לרוסנפט, ולא באמצעות מתווכים.

ה"פייננשל טיימס" דיווח כי רוסנפט ניסתה לבנות מכליות נפט במהלך 2014 אך הפרויקט התקדם לאט, בין השאר משום ש"רוסנפט מעולם לא חשבה שהמערב ישבש את זרימת הנפט העולמית על ידי חסימת הגישה של רוסיה לספנות", אמר מקורב  ל"פייננשל טיימס".

ככל שהמחירים ששולמו עבור משלוח נפט רוסי עלו, "צי רפאים" עולמי של ספינות בבעלות מסתורית, המוכנים להסתכן בסנקציות הופיע כדי לשרת את השוק החדש והרווחי הזה.

 

יצוא נפט רוסי וסנקציות

סוכנות הידיעות AFP דיווחה באמצע אפריל כי יצוא הנפט הרוסי הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2020 במרץ למרות הסנקציות שהוטלו על מוסקבה, אך הכנסותיהם ירדו ממה שהיו לפני שנה, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

בדו"ח שוק הנפט החודשי שלה, אמרה הסוכנות כי למרות הסנקציות הקשות שהטילו האיחוד האירופי וקבוצת השבעה, סך משלוחי הנפט מרוסיה עלה במרץ ב-600,000 חביות ליום והגיע ל-8.1 מיליון חביות ליום, הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2020.

מהסוכנות נמסר כי עיקר העלייה מיוחסת למוצרי נפט מזוקקים, שעלו ב-450,000 חביות ליום, והגיעו ל-3.1 מיליון חביות, לפי נתוני AFP.

הסוכנות המשיכה ואמרה בדו"ח החודשי שלה כי במרץ, יצוא הנפט הרוסי הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2020, הודות לעלייה בזרימת המוצרים, שחזרה לרמות שנראו עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה.

 

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מסרה כי המשלוחים של מוצרי נפט המיועדים לאיחוד האירופי כמעט הוכפלו בין פברואר למרץ ל-300,000 חביות ליום, אך ירדו בכ-1.5 מיליון חביות בהשוואה לרמות שלפני המלחמה.

משלוחי הסולר לטורקיה, שסירבה להשתתף בסנקציות המערביות נגד מוסקבה, נמצאים ברמות הגבוהות ביותר מאז 2018.

למרות הסנקציות הבינלאומיות על הנפט שלה, רוסיה הפנתה את יצוא הדלק שלה למדינות אחרות כמו הודו, לפי AFP.

לפי ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC), בציטוט נתונים של חברת הניתוח המתמחה בחומרי גלם, "קפלר", נאמר כי "רוסיה הייתה הספקית הגדולה ביותר של נפט גולמי להודו בפברואר, החודש השמיני ברציפות, עם נתח של כ-38 אחוז".

 

האיחוד האירופי הטיל בדצמבר אמברגו על משלוחי נפט רוסיים המועברים בים, בנוסף לקביעת תקרה למחיר חבית של 60 דולר לייצוא ברחבי העולם שהוסכם בין קבוצת השבע לאוסטרליה.

האיחוד האירופי גם הטיל אמברגו על מוצרי נפט רוסיים בפברואר וסיכם עם קבוצת השבעה על תקרת מחיר של 100 דולר לחבית עבור דלקים יקרים יותר כמו סולר ו-45 דולר עבור מוצרים באיכות נמוכה יותר כגון מזוט.

צעדים אלה נועדו לשלול מרוסיה, אחת מיצרניות האנרגיה הגדולות בעולם, מקור הכנסה עיקרי התומך במאמץ המלחמתי שלה, לפי AFP.

أميركا وأوروبا تستوردان النفط الروسي بغطاء هندي.. كوميديا العقوبات - الطاقة

קרדיט: אלחורה   קרדיט למצגת: עתקה נט