מי קיבל את פני ראיסי בדמשק? ועל מה מה ידברו בזמן ביקור?

בכל עיתוני השכונה והעולם פרסמו את תמונות נשיא איראן יורד מכבש המטוס בסוריה ופוגש את המכובדים הסורים שחיכו לו לצד השטיח האדום.

בהמשך לנאמר בפוסט הקודם, אפנה אתכם לנקודה מעניינת. אני מניח ששמתם לב, שלא נשיא סוריה היה מי שקיבל את פני ראיסי בשדה התעופה, ולמי שלא זיהה את האישיות הסורית שעמדה בראש קבלת הפנים לנשיא איראן ברדתו מהמטוס בדמשק, היה לא אחר מאשר מוחמד סאמר אל-חליל (محمد سامر الخليل = Mohammad Samer al-Khalil) שר הכלכלה וסחר החוץ הסורי. בהמשך הדברים אני מניח שתתבהר לכם הסיבה לבחירה בשר זה דווקא, לקבל את פני האורח האיראני ומשלחתו.

נוסף לראיסי הגיעו לסוריה גם אמיר חוסין עבדאללהיאן (حسین امیرعبداللهیان = Hossein Amir-Abdollahian) שר החוץ האיראני, מהרדאד בזארבאש (مهرداد بذرپاش = Mehrdad Bazrpash) שר התחבורה והפיתוח העירוני, ג'ואד אוג'י (جواد اوجی = Javad Owji) שר הנפט, ומוחמד רזא אשטיאני (محمدرضا آشتیانی = Mohammad Reza Ashtiani) שר ההגנה האיראני. ואיתם כאמור, גם הגיעה משלחת כלכלית ופוליטית בכירה (ואנשי משמרות המהפכה).

תמונה

 

את ראיסי והשרי ממשלת איראן שבאו איתו לסוריה, קיבל אסד בארמונו בדמשק (תרשו לי להזכיר שלמרבה האירוניה, הארמון ממנו מנהל הקצב מדמשק את טבח עמו, נקרא "ארמון העם" = قصر الشعب)

בעלי הבית של סוריה ישבו עם מארחיהם הסורים לדיונים במספר נושאים כלכליים, ביטחוניים ומדיניים, וצפויים להיחתם מספר חוזים והסכמים בין בעלי הבית האיראנים ונציגי משטר אסד, שחלקם לפחות יוגדרו כהסכמים אסטרטגיים, וניתן להניח שלאחר טקסי החתימה שחלקם יהיו מתוקשרים וחלקם יהיו מאחורי הקלעים כדי שלא למשוך תשומת לב אזורית או של גורמים אחרים המעורבים בנעשה בסוריה, איראן תגדיל ותרחיב את שליטתה במה שהיה פעם סוריה.

תמונה

 

אציין שהאיראנים מבשלים עבור הסורים כבר לא מעט זמן, לפחות חלק מהנושאים שבגינם ייחתמו חוזים והסכמים, ואוסיף שבהנחיית האיראנים, הוקמו בתקופה האחרונה שמונה ועדות משותפות לדיונים בנושאים הכלכליים השונים שעל הפרק, ואזכיר שכבר התקיימו לגבי הנושאים השונים שיחות קודמות.

כן אזכיר שרק בסוף החודש שעבר לקראת ביקורו של ראיסי בסוריה, התקיימו בין נציגי שתי הממשלות, דיונים לצורך סגירת הנושאים הפתוחים, כשבראש המשלחות עמדו מיודענו שר הכלכלה וסחר החוץ הסורי, ושר התחבורה והפיתוח העירוני האיראני. הנושאים שעמדו על הפרק היו בתחומי הכלכלה, בנקאות, מסחר, דיור, נפט, תעשייה, תחבורה וחשמל. ותהרגו אותי אם אני מבין למה, אבל היו דיונים אפילו בתחום הביטוח.

תמונה

 

יהיה מעניין לראות לאן יובילו הדיונים השונים ואיזה הסכמים וחוזים יקבלו ביטוי פומבי מתוקשר בתום הביקור המדובר, ולא פחות יהיה מעניין לראות איזה נושאים יוצנעו ולא יקבלו חשיפה תקשורתית משמעותיים (אם בכלל). מה יהיה היקף ההסכמים שיעניקו לאיראנים חוזים לבינוי תשתיות, אזורי תעשייה ושכונות מגורים בערי סוריה, איזה הסכמים יעבירו עוד אוצרות טבע סורים לידי איראן (מישהו אמר מרבצי פוספטים? שדות נפט וגז?) והאם יוסכם בסופו של דבר על הקמת בנק משותף לשתי המדינות.

אבל תרשו לי להפנות את הזרקור לעבודתה של הועדה המעניינת ביותר מתוך השמונה – הועדה שקמה לצורך בדיקת מהות והיקף החובות של המשטר הסורי לאיראן, ולא פחות חשוב – הדרכים להחזר החוב, ואשאל שאלה רטורית – האם נראה הסכם חדש לתשלום (חלקי…) של החוב הסורי, כהמשך להסכמים קודמים שכבר נחתמו בין הצדדים, שבהם סוכם על העברת שטחי אדמה בסוריה לבעלות איראנית. (אולי יהיה יותר נכון לשאול, מה יהיה היקף ההסכם החדש שמוסר עוד נתחים מסוריה לבעלות איראנית…)

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות