מומחים: סין היא המרכז החדש להלבנת הון של הקרטלים המקסיקניים

מומחים הזהירו במהלך דיון בקונגרס האמריקני כי רשתות המתמחות בהלבנת הון בסין מלבות מגיפה של התמכרות לסמים, שהפכה לרוצח הגדול ביותר של צעירים בארצות הברית, לפי העיתון הבריטי "הטיימס " .

מומחים אמרו במהלך הדיון כי "פושעים סינים" מסייעים לקרטלי הסמים המקסיקניים לעקוף הליכים בנקאיים ורגולטוריים בארצות הברית ובמקסיקו בעזרת בנקים סיניים הלהוטים לקנות דולרים לא חוקיים.

המתיחות ההולכת וגוברת ביחסים בין ארה"ב וסין סיבכה את המאמצים לטפל בתוכניות הלבנת הון, בנוסף לסירובה של בייג'ין להכיר בחלקה במשבר הסמים בארה"ב.

 

פנטניל, אופיואיד סינתטי ממכר מאוד, גרם לשני שלישים ממקרי המוות ממנת יתר של סמים בארצות הברית, שהגיעו ל-107,000 בשנת 2021.

התמכרות לפנטניל הפכה לגורם המוות המוביל בקרב אמריקאים בגילאי 18 עד 45.

"ארגונים פליליים הפועלים ברפובליקה העממית של סין השתלטו על עסקי הלבנת הון עבור הקרטלים", אמרה ליסה מקליין, יו"ר ועדת המשנה של בית הנבחרים לשירותי בריאות ושירותים פיננסיים.

היא הוסיפה, "ארגוני הלבנת הון סיניים פיתחו מערכת יעילה להפליא וקשה לנו לזהות את פעילותם. למען האמת, יש להם שכל כיצד לעשות זאת."

 

"מרכז הלבנת הון עולמי"

לדברי מומחים, היה קשה להביא את העבריינים לדין מכיוון שהם לא בקשר ישיר עם בנקים בארה"ב ומקסיקו אלא תקשרו רק באמצעות WeChat, אפליקציית מסרים מידיים סינית מוצפנת שרשויות אכיפת החוק בארה"ב לא מצליחים ליירט.

"זה לא סוד שסין הפכה למרכז עולמי להלבנת הון", אמרה מקליין. משרד החוץ האמריקאי מעריך שכסף לא חוקי בסך של 154 מיליארד דולר עובר בסין מדי שנה.

והיא הוסיפה, "זה הכרחי שהקונגרס יבין את מידת המעורבות של המפלגה הקומוניסטית הסינית בתוכניות הלבנת הון אלה".

כריס אורפן, בכיר לשעבר במינהל אכיפת הסמים האמריקאי (DEA), שעובד כעת במגזר הפרטי, אמר שהוא ראה ממקור ראשון את "האיום החדש והמתפתח הזה" שייצג "שינוי קיצוני" בפעולות של הסחר בסמים.

 

הוא אמר לוועדה: "כסף הוא נשמת אפם של הכנופיות, והנתיבים בהם משתמש הפשע המאורגן הסיני מעשירים אותם ומאפשרים להם להבריח עוד פנטניל וסמים קטלניים לארצות הברית.

לפי הרשויות בארה"ב, ברוקרים סיניים מרוויחים הכנסות ענק מסמים וממכירת פנטניל, מתאמפטמין, הרואין וקוקאין בתוך ארצות הברית.

הברוקר הסיני מוכר דולרים ללקוחות סינים שרוצים להוציא כסף בארצות הברית, לרכוש נדל"ן, לשלם שכר לימוד בקולג', להמר או לבצע השקעות אחרות.

שלטונות ארה"ב הצהירו בעבר שברוקרי כסף סיניים מייצגים את אחד האיומים החדשים המטרידים ביותר במלחמתם בסמים.

מוקדם יותר השנה, מינהל אכיפת הסמים האמריקני אמר כי קרטלי הסמים המקסיקניים משתמשים בארגוני הלבנת הון סיניים ברחבי העולם כדי להקל על הלבנת הכנסות הסמים, לפי רויטרס.

 

בעדותו ציין אורבן כי WeChat היא האפליקציה העיקרית המשמשת להעברת דולרים ולביצוע הסדרי תשלום. "זו רשת מוצפנת שמקשה על המעקב של רשויות אכיפת החוק בארה"ב ומאפשרת פעולות מהירות ואמינות בתוך רשת הפשע המאורגן הסינית", אמר.

צ'אנינג מאבריליס, מנהל חטיבת הסחר הבלתי חוקי ב-Global Financial Integrity, צוות חשיבה מוושינגטון הבירה המתמקד בזרימות כספיות בלתי חוקיות, אמר כי קרטלי הסמים החלו לחפש אסטרטגיות חלופיות להלבנת הון לאחר שמקסיקו החלה ב-2010 להגביל תנועות מזומנים במטבע של דולר ארה"ב ומרשה הפקדות בחשבונות בנק עד $4,000 לחודש.

הוא הזהיר בדיון כי הלבנת הון סינית נצפתה על ידי מינהל אכיפת הסמים כבר מ-2016.

 

בעוד שארגונים וברוקרים אחרים להלבנת הון עשויים לגבות עמלה של 10 עד 15 אחוזים, מתווכים להלבנת הון סיניים יכולים לגוון בצורה תחרותית על ידי גביית עד 6 אחוזים או אפילו ללא עמלה.

בייג'ין הכחישה שסיפקה פנטניל או מעודדת את משבר הסמים האמריקאי, ודוברת משרד החוץ הסיני, מאו נינג, אמרה החודש: "אין דבר כזה הברחה לא חוקית של פנטניל בין סין למקסיקו".

והיא הוסיפה, "יש לנו בשתי המדינות ערוץ פעיל לשיתוף פעולה בפיקוח על סמים, והרשויות המוסמכות בשתי המדינות מקיימות קשרים תקינים, ומקסיקו לא הודיעה לסין על תפיסת חומרי פנטניל המגיעים מסין. הממשלה הסינית נוקטת עמדה נחרצת בנוגע לבקרת סמים".

 

היא הוסיפה, "הגורם העיקרי למוות ממנת יתר נעוץ באמריקה עצמה. הבעיה נוצרה בארצות הברית".

ה"טיימס" ביקש משגרירות סין בוושינגטון להגיב על העדויות שהתקבלו במהלך הדיון אך לא קיבל מענה.

באוגוסט האחרון השעתה סין את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית בתחום הפיקוח על סמים בעקבות ביקורה של ננסי פלוסי, אז יושבת ראש בית הנבחרים של ארה"ב, בטייוואן.

تهريب المخدرات - ويكيبيديا

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה