מבזקי חדשות מהעולם ליום 29-04-2023

*- נשיא צ'כיה הטרי, פטר פאבל, הגיע לביקור ראשון באוקראינה, יחד עם עמיתתו, נשיאת סלובקיה זוזאנה צ'פוטובה. השניים סיירו באזורים שנפגעו בקייב, בבוצ'ה ובבורודיאנקה, ובהמשך ייפגשו עם הנשיא וולודימיר זלנסקי.

*- משמר החופים של הפיליפינים דיווח שיותר ממאה כלי שיט של המיליציה הימית הסינית זוהו בימים האחרונים ליד שונית ג'וליאן פליפה באזור המחלוקת באיי ספרטלי שבים סין הדרומי, וספינות נוספות זוהו ליד שרטון סבינה. לפי ההודעה, כלי השיט סירבו להיענות לדרישה של ספינות משמר החופים לעזוב את האזור.

*- היום לפני מאה שנה, התקיים המשחק הראשון באצטדיון וומבלי בלונדון, חמישה ימים בלבד אחרי השלמת הבנייה של האתר המפורסם – גמר הגביע האנגלי שבו בולטון וונדררס גברה על ווסטהאם יונייטד בתוצאה 0:2 וקיבלה את הגביע מידיו של המלך ג'ורג' החמישי.

תכולת האצטדיון עמדה על 125 אלף מקומות, אולם לפי ההערכות, מספר הצופים הגיע ל-300 אלף. בשל העומס, רבים מהצופים היו על כר הדשא והמשטרה פעלה לפנות אותם במשך דקות ארוכות. תמונה מפורסמת מהאירוע היא של הסוס המשטרתי בילי מול ההמונים. רק אחרי 43 דקות, התאפשר להתחיל במשחק.

*- גיורגי בודהאזי, מנהיג של ארגון טרור לאומני-גזעני-אנטישמי בהונגריה, שוחרר אתמול מהכלא אחרי שקיבל חנינה מהנשיאה קתלין נובאק בחסות הביקור הקרוב של האפיפיור פרנציסקוס, וזאת אחרי שנידון בחודש שעבר לשש שנות מאסר בשל עבירות טרור. הוא מיד יצא לחגוג בפאב כשהוא רכוב על סוס.

בודהאזי הורשע בהקמת ארגון טרור ובהתקפות נגד פוליטיקאים מהשמאל, פאבים של הקהילה הגאה ומטרות נוספות בין 2007 ל-2009. בשנת 2016, הוא נידון ל-13 שנות מאסר, אולם נקבע משפט חוזר שבו הוא נידון ל-17 שנה, ובחודש שעבר החליט בית המשפט כי העונש יעמוד על שש שנים. בעקבות החלטת הנשיאה, העונש הומר למאסר על תנאי.

*- ממשל ביידן הטיל סנקציות על שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) ועל זרוע המודיעין של משמרות המהפכה של איראן, המפקד מוחמד כאזמי, ושלושה בכירים נוספים בארגון בשל מעצר בלתי חוקי של אזרחים אמריקאים וזרים. "זו אזהרה לכל מי שיעצור אמריקאים ברחבי העולם באופן בלתי צודק", אמר בכיר בממשל.

*- קרוליין בריאנט דונהם, האישה הלבנה שטענה כי הנער השחור, אמט טיל, הטריד אותה מינית ובעקבות זאת הוא נרצח בלינץ' במיסיסיפי בשנת 1955, הלכה לעולמה בגיל 88, וזאת מבלי שהועמדה לדין אי פעם בפרשה שהציתה את התנועה לזכויות אדם בארה"ב.

טיל (14) הגיע משיקגו לבקר קרובים בדלתא של מיסיסיפי בסוף אוגוסט 1955, כאשר הוא נכנס לחנות מקומית ושוחח עם המוכרת, קרולין בריאנט דונהם (21), רעייתו של בעל החנות. כאשר הבעל, רוי בריאנט, חזר, טענה אשתו כי טיל תפס אותה ואף שרק לעברה.

בעקבות זאת, בריאנט ואחיו למחצה חטפו את טיל מבית דודו ושלושה ימים לאחר מכן, התגלתה גופתו של הנער בנהר אחרי שעבר התעללות ועינויים ונורה למוות. השניים זוכו בהליך מהיר ורק בהמשך הודו כי הם חטפו את טיל ורצחו אותו, אולם לא ניתן היה להעמיד אותם לדין.

בשנה שעברה התברר כי יש צו מעצר ישן נגד דונהם, שלפני שנים אחדות הודתה כי היא המציאה את הטענות נגד טיל, והתברר כי היא מתגוררת בקרוליינה הצפונית וחולה בסרטן מתקדם. באוגוסט אשתקד, החליט חבר מושבעים גדול במיסיסיפי שלא להגיש כתב אישום נגד דונהם.

*- יממה לפני שהגשושית היפנית האקוטו-אר תנסה לבצע את הנחיתה המורכבת על הירח כשעליה הגשושית ראשיד של איחוד האמירויות הערביות, פרסמה חברת ispace היפנית צילום מהנחתת, שנמצאת בגובה 100 ק"מ מעל פני הירח. הצילום בוצע בזמן ליקוי החמה המלא שנראה מאוסטרליה ביום חמישי האחרון.

*- הנחתת האקוטו-אר של חברת איי-ספייס היפנית, שעליה הגשושית ראשיד של איחוד האמירויות, נכשלה בניסיון הנחיתה על הירח, כפי שקרה לישראל ולהודו בשנת 2019. מנהלי איי-ספייס מסרו כי לא נוצר קשר עם הנחתת וההערכה היא שהיא לא השלימה את התהליך.

זו הייתה אמורה להיות הפעם הראשונה שבה נחתת של חברה פרטית נוחתת על הירח, בעוד שאיחוד האמירויות הייתה אמורה להפוך למדינה הרביעית בלבד שמצליחה לנחות על הירח – אחרי ארה"ב, ברה"מ לשעבר וסין – והמדינה הערבית הראשונה שמנחיתה חללית על גוף חללי אחר.

*- מקפת המחקר הופ של איחוד האמירויות הערביות סיפקה תיעוד חסר תקדים של דימוס, הירח הקטן של מאדים, כאשר חלפה לידו בגובה של מאה ק"מ. החללית הצליחה לאסוף מידע על ההרכב של הירח, ולפיו לא מדובר באסטרואיד שנלכד במסלול של מאדים, אלא שהמקור שלו פלנטרי, ייתכן ממאדים עצמו.

*- פוקס ניוז וטאקר קרלסון, אחד המגישים המובילים של רשת החדשות ואחד הקולות הבולטים והמשפיעים ביותר בימין השמרני בארה"ב, נפרדו והתוכנית האחרונה שלו הייתה ביום שישי האחרון. "מודים לו על שירות לרשת", נמסר.

*- צבא יפן הציב סוללת הגנה אווירית מדגם פטריוט PAC-3 באי יונאגוני שבאוקינאווה, האי המערבי ביותר במדינה, כחלק מהנחייתו של שר ההגנה, המאדה יסוקזו, להגביר את ההיערכות לקראת השיגור הצפוי של טיל בליסטי צפון קוריאני שעשוי לשאת לוויין ריגול. בשיגורים דומים ב-2012 וב-2016, שגם נעשו בטיעון של שיגור לוויינים לחלל, הטילים הצפון קוריאניים חלפו מעל איי סקישימה שבאוקינאווה.

*- סוף הוליוודי, עם בסיס לפרקי המשך: קבוצת הכדורגל הוולשית רקסהאם, אחד המועדונים הוותיקים בעולם אשר נמצא בבעלותם של השחקנים ריאן ריינולדס ורוב מק'אלהני, עלתה הערב לפוטבול ליג השנייה (הליגה הרביעית באנגליה) אחרי היעדרות של 15 שנה, ושנה אחרי שנכשלה בפלייאוף.

*- הצבא האמריקאי הודיע כי סעיד בין איבראהים בין עמראן באקוש (52), אחרון האלג'יראים שהוחזקו במתקן הכליאה גואנטנמו, הוחזר למולדתו. הוא נעצר בפשיטה בפקיסטן ב-2002 עם כעשרים חשודים נוספים בחברות באל-קאעדה והם הועברו למתקן האמריקאי, והמודיעין קבע כי הוא עבר אימונים באפגניסטן ושימש מדריך באחד המחנות.

באקוש הוא הכלוא השישי שמשוחרר בששת החודשים האחרונים מהמתקן הידוע לשמצה בקובה. נכון לעכשיו, עדיין מוחזקים בגואנטנמו 30 בני אדם, כאשר 16 מתוכם זכאים לשחרור – בהם 11 תימנים, לובי וסומלי – אולם עדיין לא ידוע להיכן יוערו מאחר שאינם יכולים לשוב לארצותיהם לפי החוק האמריקאי.

*- ראש לשכת הנשיא של החונטה השלטת במאלי, עומר טראורה, נהרג אמש עם שלושה אנשי צוות נוספים של לשכת הנשיאות בעת שחמושים תקפו את השיירה שבה נסעו במהלך סיור באזור נארה שבדרום מערב המדינה, לא הרחק מהגבול עם מאוריטניה – כך אישרו הרשויות.

*- נשיא אוקראינה זלנסקי נועד עם מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג: "הביקור הזה הוא הראשון של סטולטנברג מאז שהחלה המלחמה הנרחבת – אנחנו מפרשים זאת כסימן לכך שהברית מוכנה להתחיל בפרק חדש ביחסים עם אוקראינה, פרק של החלטות שאפתניות".

*- המודיעין האוקראיני תכנן מבצע חשאי עם מיליציה כורדית נגד הכוחות הרוסיים בסוריה, ובמיוחד נגד כוחות וגנר, על מנת לגרום לצבא הרוסי להעביר כוחות מאוקראינה לרוסיה – כך נכתב במסמך נוסף מהדלפת הפנטגון הגדולה שפורסם בוושינגטון פוסט. עם זאת, הנשיא זלנסקי הורה בדצמבר לעצור את התוכנית.

מהמסמך עולה לכאורה כי המודיעין הצבאי פנה למיליציה של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים כדי שיפגעו ביעדים רוסיים באמצעות כטב"מים. הכורדים, מצדם, ביקשו לקבל אימונים, מערכות הגנה אווירית וערבויות שהמעורבות שלהם תישאר סודית. דובר מטעם המיליציה טען בתגובה כי "המסמך אינו אמיתי; הכוחות שלנו לא היו צד במלחמה הרוסית-אוקראינית".