מילה וסרטונים על תצפיות ירח

בימים האחרונים, עם תום חודש רמדאן, בעולם המוסלמי דיברו על תצפיות לזיהוי מולד הירח של חודש שַׁוַאל (شَوَّال = Shawwal) החודש העשירי בלוח השנה המוסלמי, ועל קביעת תחילת חודש שואל בים שישי 21 באפריל, או בשבת 22 לחודש, ועל כך שאצל הסעודים ואיתם רוב הסונים, חודש שואל ועיד אל-פיטר ציינו בים שישי, ואצל האיראנים ומרבית השיעים, חוגגים את עיד אל-פיטר החל משבת.

בערוץ של נעם בנעט, עלתה קריקטורה  שבה רואים אדם התולש עלי כותרת מפרח ואומר חג או לא חג, הגיב אחד העוקבים ואמר שהחלון בצורת לוב, ולזה הגבתי ואמרתי שבתקופת שלטונו של קדאפי בלוב, מתוך עיקרון (של קדאפי) היו מכריזים על התחלת חודש רמדאן ועל תחילת עיד אל-פיטר, יום לפני או יום אחרי סעודיה. (לא חלילה מטעמי דת או תצפית מולד ירח, אלא כי כך החליט הרודן קדאפי)

 

כמו בכל שנה, ביום-יומיים לפני חודש רמדאן ויום-יומיים לפני חודש שואל, מראים לנו בעיתונים וערוצי החדשות, תיעוד של תצפיות באמצעות טלסקופים בגדלים שונים, מהר הבית, מערב הסעודית, ולפעמים ממדינות נוספות.

אבל תרשו לי לקחת אתכם למקום אחר, לקצה העולם, לאתר המפורסם של מגדלור קייפ ביירון (Cape Byron Lighthouse) בניו סאות' ויילס, הנמצא בנקודה המזרחית ביותר ביבשת אוסטרליה, שבין היתר התפרסם כמקום תצפית לווייתנים (מחודש מאי עד סוף אוקטובר) וכמקום תצפית מושלם לצפייה בזריחת הירח (וכמובן בזריחת השמש).

תרשו לי לגזול מספר דקת מזמנכם, ולהפנות אתכם לראות וליהנות מאחד הסרטונים היפים של זריחת ירחשצולם בשנת 2016, באתר מגדלור קייפ ביירון: 

 

וסרטון נוסף שצולם בשנת 2020 מזווית מעט שונה:

 

וליהנות גם מסרטון זריחת שמש שצולם בינואר 2014, באתר מגדלור קייפ ביירון:

 

וסרטון נוסף שצולם בנובמבר 2022, כמעט מאותה זווית אך מנקודה קרובה יותר: 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון