אמריקה מוכרת מטוסי F-16 לטורקיה בעסקה ששווה 259 מיליון דולר

ביום שני, 18 באפריל, הודיע ​​הממשל של ג'ו ביידן לקונגרס האמריקני כי הסכים למכור מטוסי F-16 בשווי 259 מיליון דולר לטורקיה.

ארה"ב הצהירה כי מכירת הציוד הזה עולה בקנה אחד עם המודרניזציה של צי מטוסי ה-F-16 של טורקיה. מכירת ציוד זה כוללת תוכנת "אוויוניקה", ונאמר כי הקונגרס האמריקאי הסכים באופן לא רשמי למכירה זו.

"אוויוניקה" מתייחסת לציוד האלקטרוני של המטוס ונחשב לאחד משלושת המרכיבים העיקריים של המטוס, יחד עם המבנה והמנוע. מטוס ה-F-16 מתוכנן בצורה כזו שניתן לעדכן את תוכנת האוויוניקה שלו.

אם הקונגרס האמריקני יאשר את מכירת הציוד הזה, עסקה זו תהיה אחת המכירות הבודדות של ציוד צבאי אמריקאי לטורקיה בשנים האחרונות.

באומרו כי טורקיה היא "בעלת ברית ותיקה וחשובה" עבור נאט"ו, דובר מחלקת המדינה האמריקאית אמר: "ממשל ביידן תומך במאמצים של טורקיה לשדרג את מערכת האוויוניקה של צי ה-F-16 שלה".

Turkey's F-16 Request May Not Stave Off the Inevitable | The Washington  Institute

קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הטורקי

 

החוזה לעדכון הציוד של מטוסי הקרב של טורקיה מתרחש לאחר מתן הסכמתה לכניסת פינלנד לנאט"ו והפחתת המתיחות בין בעלת ברית זו של נאט"ו ליוון.

ארצות הברית החליטה לאחרונה להטיל סנקציות מוגבלות נגד התעשיות הצבאיות של טורקיה. הסנקציות הללו התרחשו לאחר שטורקיה הודיעה כי תרכוש את מערכת ההגנה האווירית מדגם S-400 מרוסיה, מה שהביא לעיכוב בתוכנית למכירת מטוסי F-35 ולאחר מכן סנקציות מוגבלות.

למרות זאת, טורקיה רוצה עסקה גדולה יותר לרכישת מטוסי F-16 בשווי מיליארדי דולרים מארה"ב.

אישור מכירת תוכנת "אוויוניקה" אינו אומר הסכמה לעסקה גדולה יותר שטורקיה שוקלת, ונראה שחברי הקונגרס האמריקאי מחפשים ערבויות מטורקיה בנושאים מעבר להרחבת נאט"ו בצפון אירופה.

נושאים אלו כוללים את סיום המתיחות עם יוון, הימנעות מתקיפת צפון סוריה והסנקציות של טורקיה נגד רוסיה.

הצבת תנאים מוקדמים כאלה עשויה להכעיס את אנקרה. טורקיה אמרה בעבר כי הדרישות של ארה"ב לגבי מכירת מטוסי F-16 הן "אינסופיות" וההתנהגות של וושינגטון בהקשר זה היא "בלתי הוגנת".

US gives first approval for modernization of F-16s in Turkish fleet -  Türkiye News

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונה: הורייט