לראשונה: ארה"ב מתכוונת להעמיד לדין 2 מקציני המודיעין הבכירים של סוריה

אתמול, יום שני, 17 באפריל, חשף ה"ניו יורק טיימס" כי משרד המשפטים האמריקני ערך חקירה ללא הודעה מוקדמת, במהלך חמש השנים האחרונות, על עינויה והוצאה להורג של עובדת הסיוע האמריקאית, ליילה שוויקני, בכלא של המשטר הסורי.

העיתון ציין כי במהלך מספר חודשים, עובדת הסיוע האמריקאית, שוויקני, בת 26, עונתה באכזריות בתוך כלא סורי, ואוימה ברצח יקיריה. בסופו של דבר היא נענתה לדרישותיהם והודתה בפשעים שלא ביצעה. לאחר מכן התנהל משפט שלא נמשך יותר מכמה דקות, ובסוף 2016 ניתן צו להוצאתה להורג.

את החקירה שהתנהלה בחשאי הוביל התובע הכללי של שיקגו, כך טוענים ארבעה אנשים שמכירים את החקירה.

העיתון ציין שסוכני FBI נסעו לאירופה ולמזרח התיכון כדי לאסוף ראיות ולראיין עדים פוטנציאליים, כולל האיש שאולי קבר את שווקאני. התובעים הפדרליים גם הזמינו חבר מושבעים גדול לשמוע את הראיות.

לפי ה"ניו יורק טיימס", החקירה נועדה להגיש כתב אישום נגד ראש המודיעין של המשטר דאז, האלוף ג'מיל חסן, ושל ראש שירות המודיעין לביטחון לאומי של המשטר, האלוף עלי ממלוק.

העיתון תיאר את חסן וממלוק כבכירים סורים הנחשבים לאדריכלים העיקריים של משטר המעצרים והעינויים שהתפשט בתקופת שלטונו של נשיא סוריה הנוכחי, בשאר אל-אסד, בזמן היעלמותה של שווקאני.

לפי העיתון, כתב האישום הפדרלי יהיה הפעם הראשונה שבה ארה"ב מביאה אישומים פליליים נגד בכירים סורים, בגין ביצוע הפרות זכויות אדם, אותן הפרות שאסד הכחיש שהשתמש בהן כדי להשתיק את האופוזיציה.

העיתון ציין כי שני הגברים לא צפויים להיעצר, אולם ההרשעה מצביעה על כך שארצות הברית מטילה את האחריות על ממשלת המשטר.

ארצות הברית כבר הטילה סנקציות על אסד ואנשי חוגו הקרוב, כולל ממלוק וחסן, בגין הפרות מרובות, בעיקר אלימות נגד אזרחים.

לפי העיתון, שוואקני נסעה בילדותה לסוריה כדי לראות את משפחתה, וקיבלה תואר במדעי המחשב ב-2012 מהאוניברסיטה הערבית הבינלאומית, כך לפי דיווחה באתר "LinkedIn".

לאחר שעבדה כמה שנים כמהנדסת תוכנה, ב-2015 עברה משיקגו לדמשק כדי להצטרף לרשת פופולרית של עובדי סיוע הומניטרי, לפני שנעצרה על ידי כוחות אסד, לפי העיתון.

ה-FBI ודוברת משרד המשפטים האמריקני סירבו לבקשת ה"טיימס" להגיב, לפי העיתון.

ה"ניו יורק טיימס" פנה לאביה של שוויקני, מוחמד שוויקני, כדי להגיב על המאמר או אם הוא ידע על חקירת ה-FBI, אך הוא אמר שהוא "לא רוצה שום קשר לדיווח בעיתון או ל-FBI".

עלי ממלוכ (מימין):

ראש המודיעין הסורי -עלי ממלוכ בביקור פומבי ראשון באיראן מזה שנתיים -  Nziv.net