מבזקי חדשות ליום 15-4-2023. מתעדכן

*- "הקלטת הלוהטת" גרסת חמאס
החל מאתמול מופץ ברשתות הפלסטיניות קטע מראיון שכביכול נגנז עם מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר. לא ברור ממתי הראיון אך מה שמעניין הוא שהוא נכנס חזיתית במנהיג הארגון איסמאעיל הנייה דבר המדגיש את רמת התיעוב הקיימת בין בכירי ארגון הטרור.

סינוואר נשמע אומר שבנו של הנייה מועאז, הוציא דרכון טורקי והצהיר: "הוא לא שולט בילדיו, אז איך הוא רוצה לשלוט בתנועה?".

סינוואר גם רומז שהנייה ואנשיו מעלו בעשרות מיליוני דולרים השייכים לחמאס. מי שמפיץ את דבריו של סינוואר טוען כי כיום יש ארבעה פלגים מרכזיים בחמאס – זה של הנייה השולט בכספים, סינוואר ששולט על הרצועה ביד רמה, הפלג של ח'אלד משעל הנמצא בנסיגה מתמדת והפלג של סאלח אל עארורי הנחשב לכוח העולה בארגון.

*- ממפגעי מזג האוויר בסיני. הכביש החדש שרם א-שיח' – דהב נסגר היום לתנועה עקב קריסתו בשל השיטפונות הקשים. כלי רכב שהיו על הכביש נתקעו למשך שש שעות עד שחולצו.

ברשתות נשמעת ביקורת נוקבת כנגד השלטונות בקהיר שרק לפני פחות מארבעה חודשים הודיעו על פתיחתו של הכביש החדש בהשקעה של מיליוני דולרים תוך הבטחות לגבי תקינותו ועמידותו בפני כמות משקעים גדולה.

*- "מכת מוות" לפרויקט הגז הלבנוני?
האם המתיחות הביטחונית בין ישראל לבין חיזבאללה מבשרת על סופו של פרויקט הגז הלבנוני? לפי לורי היטיאן, מומחית גז ונפט לבנונית, זהו תסריט אפשרי בהחלט.

כזכור החברה הצרפתית "טוטאל" הודיעה כי תחל בקידוחים בשדה הגז הלבנוני בחודש ספטמבר, אולם המומחית סבורה שאם המתיחות תימשך החברה הצרפתית תודיע כי זה מסכן את הפרויקט ותודיע על דחיית תחילת הפעילות. היטיאן לא פוסלת כי טוטאל "תמשוך" את הדחייה למשך שלוש שנים – תקופת החוזה עם ממשלת לבנון ובכך תתנער ממנו ולא תיכנס לפרויקט בכלל. המומחית הסבירה כי טוטאל נמצאת במצב שונה לחלוטין היום בהשוואה למצב בזמן חתימת ההסכם עם ישראל. לטענתה, העלויות גבוהות יותר בשל עלית מחירי הביטוח. היטיאן הוסיפה שגם אם טוטאל תמשיך בפרויקט ויופק גז הכנסות המדינה תהיינה קטנות יותר בשל האמרת העלויות.

באופן רחב יותר המומחית ציינה כי המתיחות הגואה תצמצם את העניין של חברות זרות אחרות להשקיע בשדות גז פוטנציאלים אחרים בלבנון.

*- ברשתות הפלסטיניות מתנהל קמפיין ארסי נגד פלסטיני בשם טה עמראן המכונה "כושי". כלפיו נטען כי הוא הסוכן הישראלי שעמד בראש החוליה שהביאה לחיסול בכיר בארגון הטרור גוב האריות שכונה "הצ'צ'ני". כזכור השבוע חיסלו מחבלי גוב האריות פלסטיני בשם זהיר ע'ליט במשפט שדה לאחר שהואשם שסייע לישראל להביא לחיסול.

מי שהחל בקמפיין נגד עמראן הוא אחמד מברוכה אחיו של הצ'צ'ני. הוא טוען כי עמראן ברח לישראל וביקש ממי שיכול לחסלו או להביא אותו לשכם כדי שיחוסל שם.

*- מצרים "נכנעה" לסעודיה?
האם הנשיא המצרי א-סיסי נאלץ לקבל תנאי סעודי כדי שזו תסייע למדינתו כלכלית? בתקופה האחרונה היו אינדיקציות שישנה מתיחות בין קהיר לריאד. עתה מדווח עיתון ערבי כי בפגישה האחרונה שנערכה בין הנשיא ליורש העצר הסעודי בן סלמאן הבטיח א-סיסי כי מצרים תעביר לריבונות סעודית את שני האיים האסטרטגיים בים סוף, טיראן וסנאפיר אחרי עיד אלפיטר הקרוב החל בסוף החודש הנוכחי. תמורת המהלך הזה הבטיח בן סלמאן להזרים השקעות וסיוע כלכלי למצרים בכפוף לביצוע רפורמות כלכליות בצד המצרי.

כזכור, מצרים וסעודיה חתמו על הסכם להעברת האיים לריבונות סעודית לפני כשבע שנים וזאת בהסכמה ישראלית ובמעורבות אמריקאית. עם זאת, בחודשים האחרונים נטען כי המצרים מעכבים את ביצוע ההסכם בשל מתיחות עם ארה"ב. יצוין כי בשנת 2016 אז נחתם ההסכם בין מצרים לסעודיה דווח כי זהו הצעד הראשון לקראת נורמליזציה סעודית – ישראלית.

*- באיראן מתכוננים…
עיתון אלג'רידה הכוויתי שבעבר שימש דווקא כערוץ להדלפות מישראל, מביא ציטוט מעניין דווקא מגורם בכוח אלקודס של משמרות המהפכה האיראנים. לפי הציטוט הזה, באיראן מעריכים כי פניה של ישראל למהלך צבאי אך בטהראן לא בטוחים לגבי העיתוי ויעד אותו מהלך.

הציטוט הזה מעניין עוד יותר נוכח דיווח שהופיע מוקדם יותר ולפיו איסמאעיל קאאני, מפקד כוח אלקודס מבקר בסוריה. במקביל, פורסמו היום תמונות ממפגש של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה עם מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי. ההתפתחויות הללו מרמזות על היערכות בצד השני בדרגים גבוהים לקראת המהלך הישראלי.

*- בוטל הפסטיבל
מקורות מצריים מדווחים כי פסטיבל מוזיקה ישראלי שהיה אמור להתקיים בימים אלה במלון בסיני בוטל. מדובר בפסטיבל הטראנס "אינדיגו" שהיה אמור להתקיים במלון טיים קורל בנואיבה.

בימים האחרונים החל קמפיין תקשורתי כנגד המלון וכנגד אירוח הישראלים על רקע מה שקורה בירושלים. מי שעמדה מאחורי הקמפיין הזה זו תנועת BDS שפעלה תחת הסלוגן "הפסיקו את הפסטיבלים הציוניים".

*- דיווח בלבנון: זה מה שישראל מתכננת לעשות
עיתון לבנוני טוען כי שגרירים מערביים הזהירו את ממשלת לבנון מפני מה שישראל מתכננת בעתיד הקרוב. לפי הדיווח, ישראל מתכננת לפתוח בגל חיסולים של פעילים פלסטינים הנמצאים בשטחה של לבנון.

גם הפרשן המדיני אחמד עבד א-רחמן העריך בראיון לערוץ "אלמיאדין" שזה הכיוון. לטענתו הוא שמע מגורמים בחיזבאללה כי הם צופים שישראל תנסה להוציא לפועל שורה של חיסולים של דמויות מפתח בארגוני הטרור, הן בלבנון והן בעזה.

*- תכירו את האיש שעלול להצית את חזית הצפון
ירי הרקטות אתמול מדרום לבנון לעבר צפון ישראל מיוחס לחמאס. לפי גורמים פלסטינים, מי שעומד מאחורי התשתית הזו הוא בכיר החמאס, מאג'ד ח'צ'ר (אבו פאדי).

רשמית, ח'צ'ר בן ה-57 משמש כראש מדור הבנייה בחמאס. השם הזה נשמע תמים אך בפועל מדובר בזרוע המבצעית בחו"ל של עז א-דין אלקסאם. המדור הזה בהנהגת ח'צ'ר החל בפיתוח המערך הרקטי של חמאס מחוץ לעזה בסוריה. לאחר פרוץ מלחמת האזרחים שם הועברה הפעילות ללבנון. בין השאר נטען כי "מדור הבנייה" ניסה להשיג בעבר חומרים היכולים לשמש ראשי נפץ כימיים.

לפי הדיווחים, ח'צ'ר יזם הקמת סדנאות להכנת רקטות מתחת לאפה של מערכת הביטחון הלבנונית, ובייחוד במחנות הפליטים.

ח'צ'ר אינו מופיע בגלוי בתקשורת. ידוע שהוא בעל דרכון ירדני ובמהלך 2019 דרשו השלטונות בטורקיה שם התגוררה לעזוב.

*- בינתיים בלבנון הסוחרים לא מתרגשים יותר מידי
נכון לשלב זה, נראה שבלבנון לא לוקחים קשה מידי את אירועי 24 השעות האחרונות. בינתיים לא נראה שיש חשש מהסלמה ואין נהירה לדולר. אתמול לפני ירי הרקטות לישראל שער הדולר עמד על 97,200 לירות. בערב השער כבר עלה ל-99,000 לירות אך בבוקר חלה ירידה קלה בשער ל-98,500 לירות לדולר. זו אמנם עלייה ביחס לאתמול של קצת למעלה מ-1% אבל במונחים לבנוניים אין מדובר בעלייה דרמטית, אם כי זה לא אומר שדברים לא יכולים להשתנות. 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: תסנים