ההתקרבות בין הסונים לשיעים ובין מדינות ערב שצריכה להדאיג את ישראל

דריסת הרגל האיראנית במזרח התיכון: ההתקרבות בין הסונים לשיעים ובין מדינות ערב שצריכה להדאיג את ישראל.

 

בתקופה האחרונה ובפרט בשבוע האחרון, התפרסמו מספר דיווחים המעידים על התקרבות חריגה באופיה בין הזרם הסוני לשיעי ובין מדינות ערב לאיראן וסוריה. בסדרת הסקירות הבאה נסקר לכם את כל ההתקרבויות המעניינות ובהמשך ננתח את המשמעויות הנגזרות מכך. קריאה מהנה!

 


פרק א – התקרבות ארגוני הטרור הפלסטינים לעיראק ולבנון:

היחסים בין איראן וגרורותיה לבין ארגוני הטרור הפלסטינים כחלק מ"ציר ההתנגדות", הפכו בשנים האחרונות לעובדה מוגמרת בשטח, ובכל זאת מצליחים להפתיע בעוצמתם בכל פעם מחדש.

אמש דיווחנו בערוץ כי משלחת בראשות מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד אלנח'אלה, הגיעה לביקור רשמי בבגדאד בהזמנת העיראקים. ע"פ הודעת הארגון, המשלחת צפויה להיפגש עם אישים בולטים בעיראק ובהם פוליטיקאים ונושאי תפקידים בכירים. אלו צפויים לשוחח על "ההתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית והערבית, ועל הדרכים לתמוך בדרך ההתנגדות נגד ישראל ובפרט בירושלים, בתגובה לאירועים האחרונים במסגד אלאקצא" – לשון ההודעה.

 

בהודעת הג'יהאד האיסלאמי עולות שתי נקודות מעניינות המתקשרות אחת לשנייה.

1. הצדדים ידונו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית והערבית – עליהם אנו מרחיבים כעת ובהמשך.

2. הצדדים ידונו בדרכים לתמוך בדרך ההתנגדות נגד ישראל בתגובה לאירועים האחרונים בהר הבית.

כמו שכתבנו לכם בשבוע שעבר, ציר ההתנגדות בראשות איראן חיכה להזדמנות פז בו הוא יצייר את ההסלמה האחרונה כתגובה לפגיעה בחופש הפולחן הדתי בהר הבית. להגעתה של משלחת הגא"פ(הסונים)לעיראק(מדינת השיעים) יכולות להיות שתי מטרות. האפשרות הראשונה והסבירה ביותר היא ניסיון לפתוח חזית נוספת שתשמש קן פורה לפעילות טרור כלפי ישראל. והשנייה היא סיוע כספי וצבאי לארגוני הטרור הפלסטינים.

 

כזכור, בשנת 2019 תקף חיל האוויר הישראלי (ע"פ פרסומים זרים) מספר פעמים בעיראק. ע"פ הדיווחים, התקיפות כוונו למחסני אמל"ח ולתשתיות צבאיות של מילציות פרו איראניות על אדמת המדינה. כיום, ארבע שנים מאז, המצב השתנה. בראשות המדינה עומדת ממשלה פרו איראנית מובהקת, שאיראן רוצה להנציח.
לדבריה של ד', רמ"ד עומק בחטיבת המחקר, שהתראיינה בסוף השבוע לעיתון מעריב, "המציאות הפוליטית בעיראק סבוכה מאוד ומגבילה את חופש הפעולה הצבאי של ישראל, בעיקר בשל האמריקנים, שגם הם פועלים באופן מאוד זהיר בזירה". ע"פ הקצינה, "מבחינה מודיעינית הסכנה המיידית מכיוון עיראק היא מאות מל"טים חמושים שכבר מוצבים על אדמתה ועלולים להיות משוגרים לישראל במקרה של עימות".

 

מדינה נוספת אליה התקרבו הפלגים הפלסטינים לאחרונה היא לבנון. כזכור, חלק מבכירי הארגונים משתמשים באדמת המדינה כמחסה מפני חיסולים ישראלים. בין הבכירים ניתן למנות את מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד אלנאח'לה, ומחזיק תיק הגדה בחמאס, צאלח אלערורי.

בסוף השבוע שעבר הגיע איסמעיל הנייה לביקור בן מספר ימים בלבנון. במסגרת ביקורו, נועד הנייה עם בכירים בממשל הלבנוני, בכירי ארגוני הטרור השונים, ועם מזכ"ל ארגון החיזבאללה, חסן נסראללה.

את התקרבות הפלגים הפלסטינים (סונים) לחיזבאללה השיעי ניתן לראות בשתי דוגמאות מהשבועיים האחרונים.

א. איום מפי נסראללה, לפיו חיזבאללה יתקוף את ישראל, באם תעז לחסל את אחד מבכירי ארגוני הטרור הפלסטינים בלבנון.

ב. כרוז רשמי מטעם חיזבאללה, בו הוא מציין כי הוא עומד לצד ארגוני הטרור הפלסטינים בהגנה על מסגד אלאקצא ומזהיר מפני פגיעה ישראלית בסטטוס קוו במתחם.

***

לסיכום: ארגוני הטרור הפלסטינים הסונים זוכים להתקרבות חמימה ביחסים עם ארגוני הטרור השיעים במזרח התיכון, וזאת אודות לידה הארוכה של איראן שבוחשת במרחב. ניתוח מיוחד על כך יעלה בהמשך.

 

בפרקים הבאים:

* ההתקרבות בין איראן לסעודיה, אלג'יריה ומצרים.
* ההתקרבות בין סוריה לסעודיה ותוניסיה.

The differences and similarities between Sunni and Shia Isalm - YouTube

קרדיט: ערוץ הטלגרם המוח'אבראת  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות