איראן תוקפת את ישראל מחזיתות מרובות

התקפות על ישראל מארבע זירות נפרדות תוך כמה ימים מדגימות את הצלחתה של איראן לחדור לאזור. ביום רביעי וחמישי ירו מחבלים בעזה רקטות לעבר דרום ישראל. ביום חמישי ירו פלגים פלסטינים בלבנון מטח רקטות לעבר צפון ישראל. ביום שישי, שני פיגועים נפרדים – אחד בתל אביב ואחר בשומרון בהם נהרגו ארבעה ונפצעו עוד כמה. במוצאי שבת נורו שתי רקטות מסוריה לעבר ישראל . בעיצומה של ההסלמה הזו, נפגשו בכירי חמאס עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות, והדגישו את שיתוף הפעולה המעמיק של ארגוני הטרור הנתמכים על ידי איראן.

ניתוח מומחה

"איראן עבדה עשרות שנים כדי לאחד את אויביה של ישראל תחת המטריה משלה. המשטר האיסלאמיסטי בוחן את נחישותה של ישראל מתוך דריסת רגל בלבנון, סוריה, עזה והגדה המערבית. למרות שנראה כי כל הצדדים רוצים להימנע מעימות גדול בשלב זה, ישראל ככל הנראה תגיב לפרובוקציות של איראן בכוח בזמן ובמקום שתבחר על מנת להחזיר את ההרתעה שלה, שהידרדרה משמעותית בימים האחרונים". —אומרת  אניה קריווין , מנהלת בכירה של תוכנית ישראל ורשת הביטחון הלאומי של FDD

"אין ספק שאיראן עומדת מאחורי ההתקפות שישראל מתמודדת איתה מארבע חזיתות. עם זאת, המשטר האסלאמיסטי משתמש בשלוחיו הפלסטינים כדי לתקוף את ישראל כדי לא להסלים ולהגיע לסכסוך מלא בין טהראן לירושלים. במקום זאת, המנהיגים הדתיים של איראן מעדיפים להישאר בצל ולהמשיך לבנות את היכולות שלהם – הן הגרעיניות והן הקונבנציונליות – בעוד כוחות הפרוקסי האזוריים שלהם מצייטים להוראות מהמשטר האיראני". – כל טוען  יעקב נגל , עמית בכיר במכון FDD.

 

איראן מכנסת מחבלים בלבנון

מאז מלחמת עזה במאי 2021 בין ישראל לחמאס, עלו עדויות המצביעות על כך שאיראן השתתפה בהקמת חדר מבצעים משותף בלבנון לתיאום מאמצים בין משמרות המהפכה האיראנים לבין ארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס הנתמכים על ידי איראן. בעוד שצה"ל האשים את חמאס בתקיפות, אין זה סביר שחמאס יכול היה לירות רקטות לעבר ישראל מדרום לבנון ללא אישור מפורש מחיזבאללה. דניאל הגרי, דובר צה"ל, אמר לכתבים כי ישראל רואה "התכנסות של הזירות" המאיימות על מדינת היהודים.

 

ישראל הזהירה כי חמאס עלול למשוך את לבנון למלחמה עם ישראל

במאי 2018, שגריר ישראל באו"ם דאז, דני דנון, כתב מכתב למזכ"ל האו"ם ולנשיא מועצת הביטחון של האו"ם והזהיר מפני שיתוף הפעולה הגובר בין חמאס, חיזבאללה ואיראן. בעוד שהמכתב לא פורסם בציבור באותה עת, עותק נשלח למכון FDD. במכתב ציין דנון כי חמאס בונה באופן סמוי כוח צבאי בלבנון, שעלול "למשוך את לבנון לסכסוך עם ישראל".

תמונה

קרדיט: רשתות חברתיות