לראשונה: צרפת מעמידה לדין 3 בכירים סורים על פשעים נגד האנושות

עיתון צרפתי קרא להטיל על משטר אסד דין וחשבון לפשעים הנתעבים שביצע נגד העם הסורי, והדגיש את נחישותה של פריז לשפוט שלושה בכירים בבית משפט פלילי בצרפת.

העיתון " לה מונד " אישר כי ההחלטה להעמיד לדין את האחראים סותרת ניסיונות נורמליזציה וקריאות לשכוח הכל. 

העיתון לה מונד ציין כי ההודעה ביום שלישי, 4 באפריל, הקוראת למשפטם של שלושה בכירים במשטר אסד המעורבים בדיכוי המרד האזרחי במהלך המהפכה הסורית שפרצה ב-2011, בפני בית משפט פלילי בצרפת, התקבלה בברכה.

המשפט, הראשון בצרפת, נוגע לקצינים בכירים במשטר אסד שהואשמו בשותפות לפשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה הם עלי ממלוק, ראש המודיעין הלאומי ויועץ קרוב של בשאר אל-אסד, ג'מיל חסן, לשעבר מנהל מודיעין חיל האוויר, ועבד אל סלאם מחמוד, אחד מאנשיו.

שלושת הבכירים נשפטים בגין רצח שני צרפתים-סורים, פטריק אל-דבאח ואביו, מאזן אל-דבאח, בגיהנום של בתי הכלא בסוריה, הסיבה למעצרם עדיין לא ידועה, כמו גם הסיבות על מותם במעצר. 

העיתון ציין כי משפטם יתקיים בהיעדרם, אולם הדבר מעביר מסר ברור למשטר שחשב מאז ומתמיד שהוא פטור מענישה כרגיל, שכן משפחת אסד התאפיינה בשימוש באכזריות קשה נגד האופוזיציה הפנימית מולה התמודדה. העיתון ציין כי ההחלטה להטיל אחריות על בכירים סורים אלה מאותת על המשך החתירה לצדק.

העיתון קרא לא לנרמל את היחסים עם משטר אסד, "מכיוון שהתעלמות מהפשעים שלו לא יכולה להיות הפתרון לאחר שהוא הפך לסוכן של תומכיו האיראנים והרוסים שהקימו שותפות צבאית בשטח סוריה ותרמו להרס של המדינה. אסד חייב לתת דין וחשבון על הריסות המדינה שירש".

לפני מספר ימים הוציאה מערכת המשפט הצרפתית צו להעמיד לדין שלושה בכירים במערכת הביטחון של משטר אסד בפני בית הדין הפלילי הצרפתי, בטענה לפשע של מעצר וחיסול אזרחים צרפתים בסוריה ב-2013,.

ההעמדה לדין באה לאחר מאמצי אירגוני זכויות האדם בצרפת שהחלו ביוזמה כבר לפני שש שנים.

 

ההערה ברקע הכתבה: 

עצם ההעמדה לדין מעמידה את הנחשודים בסכנת חיים דווקא מצד משטר אסד שידוע כי הוא לא מהסס לחסל כל סורי , ויהיה בכיר ככל שיהיה , שמעמיד את ראשי המשטר בסכנה עם יחליט להעיד על מה שקרה במעגלים הקרובים ביותר של הנשיא הסורי. 

אבל גם האישים שהועמדו לדין , אינם קוטלי קנים , הם כבר דאגו להבריח לחו"ל חומר מספיק חשוב שיתן להם את ה"ביטוח חיים" שכה דרוש להישרדותם.

צפוי , בהחלט, אתגר חשוב בפני משפחת אסד שהם כבר מתכננים איך להתעמת איתו.

 

עלי ממלוכ וג'מיל חסן:

"עיתון

קרדיט: אוריינט ניוז