"אלמיאדין"- כך רואים בישראל את כיבוש הצפון ע"י חיזבאללה

מאז נאומו המפורסם של סייד חסן נסראללה, בפברואר 2011, בו הצהיר כי יוכל לבקש מלוחמי חיזבאללה להיכנס לצפון ישראל ולהשתלט על אזור הגליל, יש אמונה ,לאור מצבה של ישראל שעניין זה יהפוך להבטחה אפקטיבית יום אחד, ושהתרחיש שחלק ב"ישראל" מאמינים שהוא  עלול להפוך לעובדה בין לילה.

כך התבטא בשנה שעברה מפקד בכיר בצבא הישראלי: "כל עימות עתידי עם חיזבאללה יקרב את ישראל לאחת האפשרויות הגרועות שהיא לא רוצה שיקרה, שהיא כיבוש אזור הגליל".

קיימת הסכמה בין ראשי הצבא הישראלי כי אחת התוצאות החשובות ביותר שהביא חיזבאללה ממלחמת יולי 2006 הייתה ההכרח להחזיק בשורותיו כוחות עילית, שתפקידם העיקרי יהיה להסתער על אזור הגליל ולהשתלט עליה תוך ניצול עליונותה  מבחינה טופוגרפית, מול "הנחיתות" הטופוגרפית הישראלית ליד הגבול.

Civilians under Assault: Hezbollah's Rocket Attacks on Israel in the 2006 War

 

לצורך כך הקים חיזבאללה, על פי מקורות "ישראלים", חמש חטיבות של כוחות עילית, כוחות רדואן, כאשר כל חטיבה כוללת כ-1,000 לוחמים, המחולקים על פני חמש גזרות. לפי מחקר שהכין המזכיר הצבאי לשעבר של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, תת-אלוף שמעון שפירא, התרחיש הסביר ביותר להשתלטות חיזבאללה על אזור הגליל יכול להיות כדלקמן:

החטיבה הראשונה ב"יחידת רדואן" תשתלט על העיר נהריה או חלקים ממנה, לאחר חציית הגבול מהאזור שמול "ראש הנקרה", שכן אמצעי ההגנה "הישראלים" באזור זה מוגבלים, בנוסף למרחק הקצר שאינו עולה על 7 קילומטרים, וציין כי גם השטח אינו מהווה מכשול לכוחות התוקפים לבצע את מטרתם, עם אפשרות לכוח תקיפה נוסף שיגיע מהים באמצעות סירות מהירות העומדות לרשות הארגון, וכך הכוחות שיגיעו בדרך היבשה והכוח השני מגיע מהים, יחדרו לעיר, כשמטרתם לעצור מספר רב ככל האפשר של בני ערובה, מה שימנע מהצבא "הישראלי" להפציץ את השטח בטילים ומטוסים.

 

החטיבה השנייה של כוח העלית – רדואן תופקד על ההשתלטות על שלומי, המאכלסת כ-6,500 תושבים, ונמצאת במרחק של 300 מטרים בלבד מהגבול.

באשר לחטיבה השלישית, תפקידה יהיה להשתלט על העיר כרמיאל, ולתפוס, לכל הפחות, את השטחים הממוקמים מדרום לה, כדי לחסום את הדרך מעכו לצפת.

 

החטיבה הרביעית של חיזבאללה תנסה להשתלט על מספר ישובים כמו מלכיה, רמות נפתלי ועוד, כדי למנוע מהצבא הישראלי להשתמש בהן כבסיס ירי לעבר אזור הגבול.

באשר לחטיבה החמישית, מדובר בחטיבת מילואים אסטרטגית, המיועדת לתמוך בחזיתות מסוימות, או ביצוע משימות מיוחדות באזורים עמוקים יותר, כגון חסימת כבישים, או תקיפת תגבורת אויב.

Hezbollah Develops New Skills in Syria, Posing Challenges for Israel

 

ישנו תרחיש נוסף שיכול להיות מיושם על ידי כוחות העילית של חיזבאללה, כמו תקיפת בסיסי חיל האוויר הישראלי בגליל, או בסיס האזנת סתר וריגול, שיכול להמשך אחר כך ,לפי כמה תרחישים, בתקיפת העיר חיפה, אשר נמצאת כ-40 ק"מ מהגבול והיא בעלת חשיבות אסטרטגית.

כיבוש חיפה יהווה בסיס למשוואה שסיסמתה העיקרית היא: "הגליל והלאה אחרי (בעדה) הגליל"!

 

כאמור זה התסריט שמפרסם שופרו של חיזבאללה – "אלמיאדין" שלדעתו כך רואים בישראל את תכנית חיזבאללה לכבוש את הגליל בפרוץ מלחמה עם ישראל.

The Next War in the North: Scenarios, Strategic Alternatives, and Recommendations for Israel | INSS

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות ודובר צה"ל