WSJ: איראן רכשה נשק סייבר מתקדם מרוסיה

הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום, יום שני,  בצטטו מקורות יודעי דבר, כי בהמשך להרחבת שיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה לרפובליקה האסלאמית, מוסקבה מסייעת לאיראן לשפר את יכולות הניטור והשליטה שלה בתקשורת הדיגיטלית במדינה.

האפשרות לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחום לוחמת הסייבר מועלית במצב בו, לדברי גורמים אמריקאים ואיראנים, הסכימה טהראן , לאחרונה, לשלוח לרוסיה טילים קצרי טווח, מל"טים תוקפים, טנקים ותחמושת ארטילרית שתשמש במלחמה באוקראינה. 

לדברי הגורמים האמריקאים והאיראנים, במסגרת משא ומתן עם רוסיה, ביקשה הרפובליקה האסלאמית לרכוש עשרות מסוקי תקיפה מיוחדים, מטוסי קרב וסיוע בתוכנית ייצור הטילים ארוכי הטווח.

הן לרוסיה והן לאיראן יש יכולות סייבר מתקדמות והן משתפות פעולה בתחום זה זמן רב. שתי המדינות חתמו לפני כשנתיים על הסכם שיתוף פעולה בתחום, שלדברי מומחים הוא המוקד העיקרי להגנת רשתות הסייבר באיראן.

 

על פי מקורות יודעי דבר, בעבר, רוסיה סירבה למכור טכנולוגיות וציוד סייבר תוקפים לאיראן מכיוון שחששה שהוא יימכר בחשאי לסוכנים הפעילים בחלקים הבלתי חוקיים (הרשת האפלה, הדארקנט) של האינטרנט.

ה"וול סטריט ג'ורנל", המצטט מקורות יודעי דבר מבלי לציין את שמם, מוסיף כי מאז תחילת הפלישה הצבאית לאוקראינה מכרה רוסיה לאיראן, בנוסף לציוד לניטור תקשורת דיגיטלית גם מכשירי האזנה, ציוד צילום מתקדם ביותר וגלאי שקר.

מקורות יודעי דבר סבורים כי בעבר רוסיה התחייבה לספק לרפובליקה האסלאמית תוכנה מיוחדת לפריצה לטלפונים ניידים ולמערכות תקשורת של מתנגדי הממשלה. לדבריהם, רוסיה הגיעה למסקנה כי היתרונות של הרחבת שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני עם הרפובליקה האסלאמית עולים על ההשלכות השליליות של מכירת ציוד מתקדם.

 

אחת השיטות העיקריות לדיכוי ההפגנות המסיביות של ששת החודשים האחרונים באיראן הייתה ניתוק או סינון האינטרנט במטרה למנוע הפצת חדשות ותמונות של ההפגנות ולעקוב, לרדוף ולעצור אנשים פעילים בהפגנות בעזרת ציוד ריגול.

על פי הדיווחים שפירסם "CitizenLab", מרכז מחקר הסייבר באוניברסיטת טורונטו, חברת "פרוטי" הרוסית החלה למכור מכשירים לביצוע צנזורה באינטרנט לחברת "Arintel" האיראנית, אחת מספקיות שירותי הסלולר החשובות, חלקן לפני זמן לא קצר.

 

"Citizen Lab" אומרת שיש ראיות משכנעות שמראות שהציוד של החברה הרוסית הזו הוא חלק חשוב ממערכת "מעקב, חדירה, הפנייה מחדש או חסימה לתקשורת טלפונים ניידים, שבה השתמשה ממשלת איראן באופן נרחב לאורך כל מדינה ובמקרים ספציפיים נגד מתנגדי המשטר.

לדברי מומחי סייבר, חברת "פרוטי" הרוסית מייצרת חומרה ותוכנה לשליטה בתקשורת של טלפונים ניידים, דואר אלקטרוני והעברת כספים בכרטיסי אשראי ויש לה מספר חוזים עם משרד ההגנה של רוסיה.

הרפובליקה האסלאמית מתמקדת בפיתוח ושיפור יכולות הסייבר שלה מזה זמן רב ומדורגת במקום השני מבחינת כוח התקפי בסייבר אחרי מדינות חזקות כמו ארצות הברית, סין, רוסיה ובריטניה.

עקבות של האקרים המזוהים עם ממשלת איראן התגלו במספר מקרים של מתקפות סייבר נגד ארצות הברית, ערב הסעודית וישראל.

 

אנני פיקסלר, חוקרת סייבר בקרן להגנת הדמוקרטיה, מאמינה שהיסודות לתוכנית מלחמת הסייבר של הרפובליקה האסלאמית הונחו בתגובה להפגנות של 2008.

עיקר הפעילות של תכנית זו היא לצותת, לזהות ולדכא את האופוזיציה, והסיוע של רוסיה יגדיל משמעותית את יכולות הממשל האיראני לשלוט בתקשורת הדיגיטלית.

מוחמד אייתוללהי טבאר, פרופסור לפוליטיקה של המזרח התיכון באוניברסיטת טקסס, סבור כי שליחת מל"טים איראניים לחזיתות המלחמה באוקראינה היא סימן להעמקת היחסים ולחיזוק המערך בין מוסקבה לטהראן, שהחלה באופן פעיל בשיתוף פעולה של שתי מדינות בתמיכה במשטרו של בשאר אל-אסד בסוריה.

"רוסיה ואיראן, שתיהן מודאגות מהאיומים של אמריקה ובעלות בריתה, נחושות באמת להרחיב את שיתוף הפעולה ביניהן".

فرارو | ادعای روزنامه آمریکایی درباره امتیاز تازه روسیه به ایران

קרדיט לתמונה: פרארו