מבזקי חדשות ליום 25-3-2023. מתעדכן

*- לירדנים יש בעיות גדולות יותר כרגע מההצהרות של סמוטריץ'
דבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חוללו סערה דיפלומטית ותגובות קשות של הפוליטיקאים בירדן. אבל אם שואלים את הירדני הממוצע נראה שהוא מוטרד מדברים אחרים לגמרי. השבוע מתחיל חודש הרמדאן שלפניו מורגשת בדרך כלל תנועת קונים ערה בעיקר של מזון, משקאות והלבשה. עם זאת, השנה פני הדברים אינם כך ומורגש מיתון בשווקים והסוחרים מתקשים למכור את מרכולתם. השכר של הירדני הממוצע זעום והוא עוד נשחק עקב האינפלציה שבשנה שעברה הגיעה לכ-4.2%. נתונים אחרים מצביעים על המצוקה הכלכלית של ירדן: אחד מכל ארבעה מובטל וכ-24% מתחת לקו העוני.

לא פלא שבמדד האושר שפורסם השבוע דורגה ירדן במקום ה-123 מתוך 137 מדינות.

*- פרסם ופוטר
לואי ח'ליליה, ערבי ישראלי מאום אל פחם, טוען כי פוטר מעבודתו בשל פרסומים שלו ברשתות החברתיות. לפי דבריו, שפורסמו באתר חדשות ערבי הוא הועסק על ידי חברה קבלנית של הוט. הוא הוזמן לשימוע לפני פיטורין השבוע מאחר שלפי מעסיקיו הוא פרסם ברשתות פוסטים של הזדהות עם "השהידים של שכם" שחוסלו במבצע של צה"ל. לדברי ח'ליליה, הוא הועסק בחברה כשנה וחצי.

הוא טוען שכבר לפני מספר חודשים הוזהר על ידי מעסיקיו לאחר שפרסם תמונות שלו במסגד אל אקצא ואז נשאל אם הוא מזדהה עם הסוגיה הפלסטינית.

*- מסתבר שלמתנקשים היה חשוב מאד לא להשאיר למהנדס הג'יהאד האיסלאמי שום צ'אנס
העיתון אלאח'באר הביירותי המקורב לחיזבאללה טוען כי עלי רמזי אלאסווד מהנדס הג'יהאד האסלאמי חוסל אתמול באזור דמשק באמצעות ירי מקלעים חודר שריון. העיתון מדווח שהחוקרים מסיקים מכך שהמתנקשים לקחו בחשבון את האפשרות שאלאסווד עוטה על גופו אפוד מגן חסין כדורים או שחשבו שהחיסול יבוצע כשהוא במכוניתו המשוריינת. במילים אחרות המתנקשים רצו להבטיח שהיעד יחוסל.

לפי הדיווח, אלאסווד יצא מביתו קצת אחרי שמונה בבוקר ונורה עוד בטרם הצליח להגיע למכוניתו.

לפי העיתון, מלאכת איסוף המודיעין של המתנקשים הייתה רצינית שכן אלאסווד עבר רק באחרונה לביתו ברובע קדסיא שבפרברי הבירה הסורית. עוד עולה מפי עדי ראייה שרכב ואן נמלט מהמקום מיד לאחר החיסול.

ובינתיים אשתו של אלאסווד טוענת כי בעת שבעלה חוסל היא הייתה בבית אך קיבלה טלפון מאלמוני שהודיע לה כי בעלה מת.

*- לפני רמדאן: זעם גובר כנגד חמאס ברצועת עזה
חודש הרמדאן מתחיל השבוע אבל העזתים לא מרגישים בחגיגיות המתקרבת אלא בתסכול ובזעם כלפי שלטון חמאס ברצועה. זה קורה אחרי שחמאס הודיע על העלאת המכס על סוגים שונים של מוצרים בעשרות אחוזים.

עיקר הזעם בא לידי ביטוי מצד הסוחרים. ברשתות מופצים סרטונים רבים של סוחרים כועסים שלא חוסכים במילים קשות כנגד חמאס. בין השאר יבואני הפירות סירבו לשלם את המכס החדש ובתגובה מנעו החמאסניקים את הכנסת הסחורה שבסוף נרקבה.

ברצועה תוקפים את חמאס שהוא מנסה לתקן את בעיותיו הכלכליות דרך כיסם של הסוחרים והצרכנים ומי שאומר את זה צודק. אבל האם הכעס הזה מציב איום בפני יציבות שלטון חמאס? כנראה לא….

*- מידע חדש על תפקידו של בכיר הג'יהאד שחוסל
עיתונאי לבנוני המקורב לציר האיראני מספק פרטים על תפקידו של עלי רמזי אלאסווד בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל הבוקר בפרברי דמשק. לפי העיתונאי, אלאסווד בן ה-31 היה אחראי על הפיתוח ההנדסי של מערכת הרקטות של ארגון הטרור. בנוסף, כך לפי העיתונאי, אלאסווד היה "קצין הקישור" בין משטר אסד לאנשי חמאס.

הג'יהאד האיסלאמי טוען כי ישראל מאחורי החיסול. מעניין לציין כי בניגוד לתקריות דומות בעבר אין פרסום של תמונות מאזור החיסול או פרטים כיצד הוא התבצע.

*- התשתית המסוכנת שייצרה את הפיגוע במגידו
לפי הערכות, הפיגוע בצומת מגידו הוא קופרודוקציה של חיזבאללה וחמאס, גם אם זה נעשה באמצעות ארגון טרור אחר מסוריה או לבנון. תשתית חמאס בדרום לבנון התפתחה בשנים האחרונות עקב מעבר בכיר החמאס סאלח אל עארורי (בתמונה) מטורקיה ללבנון. הוא נחשב למי שעומד מאחורי המאמצים לתדלק את הפיגועים באמצעות העברת מימון.

לפני מספר שבועות דווח שמנגנון הביטחון הלבנוני מבקש לעצור ארבעה אנשי חמאס הנחשבים למי שהקימו את תשתית הטרור בלבנון והם אחראים לגיוס פלסטינים לביצוע הפיגועים. מדובר באנשי אמונו של אל עארורי. כך למשל נדים דוואבשה, שהיה מראשוני המצטרפים לזרוע הצבאית של חמאס בגדה אי שם בשנות התשעים ודאג לסייע בין השאר ל"מהנדס" יחיא עיאש.

עוד "מבוקש" של חמאס בלבנון הוא סמיר פאוזי פנדי בן ה-58 שגם הוא צמח בזרוע הצבאית מתחילת דרכה. הוא שימש בעבר כאחראי על הגנת מנגנוני הביטחון של חמאס ובשנים האחרונות הפך לאחראי על הקשר עם חיזבאללה ואנצאר אללה (החות'ים בתימן).

השניים האחרים נחשבים לאחראים על פיתוח יכולת חמאס לשגר רקטות וכטב"מים מלבנון לשטח ישראל.

*- האמירויות שולחת רמז לחוסר שביעות רצון מהנעשה בישראל?
בשבועות האחרונים ישנם מספר דיווחים ולפיהם האמירויות אינה מרוצה מההתנהלות של ממשלת ישראל בייחוד בהקשר הפלסטיני ולכן היא מצננת את היחסים אם כי לא שוברת את הכלים. בינתיים ראש הממשלה נתניהו לא הגיע לביקור באבו דאבי וערוץ 12 אף דיווח על הקפאת עסקאות ביטחוניות מצד האמירותים. לדברים הללו אין אישור, מה עוד שממשלת ישראל מכחישה בתוקף כל משבר ביחסים.

האמירותים לא נוהגים להתייחס בפומבי למתיחות מדינית עם ישראל או מדינה אחרת. עם זאת, ישנו רמז לחוסר שביעות הרצון הזה.

אתמול הורה נשיא האמירויות מחמד בן זאיד על העברת תרומה בסך 3 מיליון דולר לשיקום הנזקים שנגרמו לעיירה הפלסטינית חווארה בחודש שעבר על ידי מתפרעים יהודים. באבו דאבי הצהירו כי יהיו מעורבים בפרויקט השיקום.

ימים קודם לכן הועברה מקטר לחווארה תרומה צנועה יותר בסך של 500 אלף דולר.

*- למה ברשת לועגים לאיראן בעקבות התקיפה הישראלית בחלב?
בשעות האחרונות מקורות ערביים מדווחים כי ישראל הנחיתה ככל הנראה מהלומה לא קלה על האיראנים בסוריה. לפי הדיווח התקיפה בשדה התעופה חלב לפנות בוקר השמידה את אחד המכ"מים המתקדמים מתוצרת איראן. המכ"מ הנקרא "עלות השחר" לפי האיראנים אמור לזהות את מטוסי האף 22 והאף 35 ברגע המראתם וטווח המעקב שלו מגיע לכ-500 ק"מ.

על הצבת המכ"מ המתקדם הזה דווח לפני כשבועיים במקורות סוריים.

ברשתות לועגים לאיראנים וטוענים "ישראל השמידה עם עלות השחר את מכ"מ עלות השחר…."

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות