סעודיה הפסידה מאות מיליוני דולרים בהתמוטטות בנק קרדיט סוויס

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ההשקעות הסעודיות בקרדיט סוויס התאדו כמעט לחלוטין לאחר רכישת UBS השוויצרי את הבנק.

ההשקעה הסעודית בסך 1.5 מיליארד דולר בקרדיט סוויס הגיעה כחלק מעליות במחירי הנפט בשנה שעברה, באמצעות הבנק הלאומי של ערב הסעודית הנתמך על ידי הממשלה, בהנחייתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, על פי אנשים שמכירים את הנושא, כך דיווח העיתון האמריקאי.

כמו כן, לפי העיתון, בכירי הבנק הלאומי של ערב הסעודית היו מחוץ לדיונים, כאשר שמעו על השיחות עם "UBS" דרך התקשורת ביום שישי בערב.

אנשים שמכירים את העניין אמרו כי "קרדיט סוויס" יצרה קשר עם בעלי המניות הגדולים כדי לדון בזכויותיהם ולהודיע ​​להם שהם צפויים להפסיד את רוב השקעותיהם.

 

רויטרס טוען כי הבנק הסעודי ספג הפסד של כ-1.17 מיליארד דולר מהשקעותיו בבנק השוויצרי.

ההשקעה הסעודית בקרדיט סוויס הייתה אמורה להיות כניסתה של הממלכה למגזר הבנקאות העולמי, ולחזק את מעמדה המתפתח כמעצמת השקעות מונעת בנפט.

הסעודים חתמו על ההסכם כשמחירי הנפט היו קצת פחות מ-100 דולר לחבית, כאשר פלישת רוסיה לאוקראינה עוררה סערה בשווקי האנרגיה.

הבנק הלאומי של ערב הסעודית רכש כמעט 10% מ"קרדיט סוויס" תמורת 5.5 מיליארד ריאל (1.46 מיליארד דולר) בנובמבר האחרון, והוא בין בעלי המניות הגדולים בבנק השוויצרי הבעייתי.

אנליסט לכלכלה במזרח התיכון ב-Chatham House, דיוויד באטר, אמר כי בנקים סעודיים לא השקיעו הרבה בבנקים זרים עד לאחרונה.

 

הוא הוסיף כי לבנקים של סעודיה יש שאיפות להשיג תיק השקעות הכולל בנקים ברחבי העולם כחלק מהאג'נדה לגיוון מקורות הכלכלה, הכוללת הגדלת תיק ההשקעות של קרן העושר הריבונית הסעודית.

ביום שני אמר הבנק הלאומי של ערב הסעודית כי האסטרטגיה שלו לא תושפע מירידת ערך השקעותיו בבנק השוויצרי, שנרכש על ידי המתחרה המקומית שלו, UBS.

הבנק הסעודי אמר בהודעה לבורסה, "כל שינוי בשווי ההוגן של ההשקעה בקבוצת קרדיט סוויס לא ישפיע על הציפיות והתוכניות הכספיות של הבנק לשנת 2023".

מהלך עניינים כזה מזכיר את הפסדי העתק של מדינות המפרץ שהשקיעו בבנקים מערביים וקרנות גידור במהלך המשבר הפיננסי ב-2007 וב-2008, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל".

 

שווי הנכסים הזרים בתיקי ההשקעות של מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ ירד במהלך 2008 ב-100 מיליארד דולר לסכום כולל של 1.2 טריליון דולר, לא כולל החזקות אישיות ענקיות של המשפחות השולטות במדינות המפרץ, לפי המועצה הניו יורקית ליחסי חוץ ב-2009.

קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשווייץ, נכנס ללחץ בשבוע שעבר, לאחר קריסת שני בנקים בארה"ב שגרמו למשבר במגזר הבנקאי.

עד סגירת השווקים הפיננסיים ביום שישי, מניות הבנק השוויצרי ירדו ב-8% נוספים.

ה"וול סטריט ג'ורנל" טוען שמדינות נוספות במפרץ הם בין המפסידות הגדולות ביותר ב"קרדיט סוויס", יחד עם הבנק הלאומי הסעודי נמצאות גם רשות ההשקעות של קטאר ומשפחת אולאיין הסעודית.

 

למדינות המפרץ יש קשרים עמוקים עם קרדיט סוויס, לאחר שקטאר, העשירה בגז טבעי, החלה לצבור מניות בבנק השוויצרי עם תנודות השוק ב-2008.

יחד, קטאר ומשפחת אולאיין השקיעו בחברה עוד 6.2 מיליארד דולר ב-2011 באמצעות סוג של איגרות חוב פרטיות.

ב-2013, קטאר המירה יותר מ-4.5 מיליארד דולר מהחוב הזה לאגרות חוב בשם Tier 1 Additional Capital Notes – שצפויות להתאדות כחלק מההשתלטות של UBS על קרדיט סוויס.

לא ידוע אם קטאר עדיין מחזיקה באחת מהאג"חים הללו.

بعد هبوط أسهمه ..”كريدي سويس” يقترض 54 مليار دولار من المركزي السويسري |  بنوك | أسواق للمعلومات

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: אסואק אינפורמיישן