מחקר: אמו של לאונרדו דה וינצ'י הייתה נסיכה צ'רקסית מצפון הקווקז

חוקר הספרות וההיסטוריון האיטלקי, קרלו ווצ'ה, קובע בספר חדש כי מסמכים שמצא מעידים כי קתרינה, אמו של לאונרדו דה וינצ'י, הייתה נסיכה צ'רקסית מצפון הקווקז שנחטפה והפכה לשפחה. ווצ'ה סיפר כי הוא גם איתר את כתב השחרור של קתרינה מ-2 בנובמבר 1452, שעליו חתם אביו של גאון הרנסנס, פיירו דה וינצ'י.

לפי ווצ'ה, קתרינה הייתה בתו של הנסיך יעקוב ששלט על ממלכה צ'רקסית בצפון הרי הקווקז. היא נחטפה על ידי טטארים והועברה דרך הים השחור לקונסטנטינופול עד שנמכרה בשנת 1439 לסוחרים וונציאנים שהעבירו אותה לוונציה.

שלוש שנים מאוחר יותר, כאשר קתרינה הייתה בת 15, היא הגיעה לפירנצה ונשלחה לעבוד כמשרתת וכאומנת בבית של משפחה אמידה. שם היא הכירה את הנוטריון, פיירו דה וינצ'י, ולשניים נולד בן בלתי חוקי – לאונרדו – בכפר הקטן אנקיאנו ב-15 באפריל 1452.

"לאונרדו הוא רק חצי איטלקי כי הוא בנה של קתרינה", הסביר ווצ'ה, בהצגת ספרו "חיוכה של קתרינה". "כן, הוא בנה של זרה: שפחה מהמעמד החברתי הנמוך ביותר. אישה חסרת קול שירדה מסירה, שכמעט לא דיברה את שפתנו". לפי ההיסטוריון, סיפורה של אמו השפיע על דה וינצ'י שנתן חשיבות עצומה לרעיון של "חירות אבסולוטית".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה