מבזקי חדשות מהעולם ליום 18-3-2023. מתעדכן

*- ימים ספורים אחרי עסקת הצוללות המשותפת, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה על כוונה למכור לאוסטרליה עד 200 טילי שיוט מדגם טומהוק בלוק V ועד 20 טומהוקים מדגם בלוק IV בעסקה שצפויה להגיע לסכום של 895 מיליון דולר ולכלול גם תחזוקה, חלקי חילוף, תוכנות וחומרות וציוד תקשורת.

"המכירה תסייע ליכולתה של אוסטרליה לפעול בממשק עם כוחות ימיים אמריקאיים ועם בעלות ברית אחרות, כמו גם ליכולתה לתרום למשימות בעלות אינטרס משותף", נמסר בהודעה לקונגרס. "עם פריסת מערכת הטומהוק, אוסטרליה תתרום למוכנות העולמית ותחזק את יכולתם של הכוחות האמריקאיים לפעול לצדם ברחבי העולם".

*- שר החוץ של האיחוד האירופי שוחח עם שר החוץ האיראני וציין כי "ביקשנו מאיראן לשנות את התנהגותה: לכבד זכויות אדם, לסיים את הכליאה של אזרחי האיחוד האירופי, להפסיק את הסיוע הצבאי לרוסיה".

‏אין ספק, בטהרן רק חיכו לבקשה הנחמדה הזו ועכשיו בטוח יהפכו לילדים טובים.

*- רשת CNN: חיילים אוקראינים הפילו בקו החזית במזרח המדינה מזל"ט מסחרי סיני חמוש מדגם מוגין-5, שזמין באתרי מכירות כדוגמת עליבאבא. החיילים סיפרו כי הם הפילו את הרחפן בירי קלשניקוב אחרי שהמודיעין זיהה אותו משוגר מכיוון שטח בשליטה רוסית. 

*- משרד ההגנה של יפן פרסם צילום ממטוס F-15 של חיל האוויר שמתעד את מה שנראה כחלק מהטיל הבין יבשתי הצפון קוריאני ששוגר הלילה, לפני שנפל בים יפן, כ-200 ק"מ מערבית לאי אושימה-אושימה.

*- דיווח בפולין: שירותי הביטחון חשפו רשת ריגול רוסית ועצרו שישה חשודים שהגיעו מחוץ למדינה. לפי הדיווח, חברי הרשת התקינו מצלמות מעקב לאורך מסילות רכבת ובנתיבי תחבורה מרכזיים, כולל במסילה ליד הגבול עם אוקראינה וליד שדה התעופה באזור שבו מועברים אמצעי הלחימה המערביים לאוקראינה. בעקבות זאת, תוגברה הכוננות במתקני תשתית בפולין מחשש שהפעילות של רשת הריגול נועדה להכין את השטח למבצעי חבלה במדינה.

*- נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה, יגיע מחר לטורקיה, ביקור שצפוי להבטיח את תמיכתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בצירופה לברית נאט"ו. ארדואן אמר היום כי הוא מתכוון למלא אחרי הבטחתו לפינלנד ובתקשורת דווח כי הפרלמנט עשוי לאשר את פרוטוקול הצירוף לנאט"ו בחודש הבא, עוד לפני הבחירות במאי.

גם ניניסטה עדכן היום כי הוא יודע שארדואן "קיבל החלטה" לגבי צירוף ארצו לברית הצפון אטלנטית וכי "הוא רוצה להיפגש ולמלא את הבטחתו באופן ישיר מנשיא לנשיא". "תמיד עבדנו עם המנהל הנשיאותי הטורקי כי עמדותיו של הנשיא מכריעות בשלב הזה של קבלת ההחלטות", ציין נשיא פינלנד.

מי שתצטרך להמתין לאישור הטורקי, במועד בלתי ידוע, היא שבדיה. ראש הממשלה שלה, אולף קריסטרסון, הודה אתמול כי הוא מבין שיש סיכוי גבוה שפינלנד תהפוך לחברה מלאה בברית עוד לפני ארצו. ניניסטה הדגיש היום כי הוא נמצא בקשר עם קריסטרסון וכי "אני אמשיך בעבודתי כדי לתמוך בחברותה של שבדיה בנאט"ו".

*- הרשויות במלאווי, אחת המדינות העניות בעולם, עדכנו כי לפחות 190 בני אדם נהרגו מפגיעת סופת הציקלון פרדי אתמול, כאשר לפחות 36 מתוכם נספו במפולת בוץ בעיר בלנטייר, ויותר מ-20 אלף נעקרו מבתיהם. מצב חירום הוכרז בעשרה מחוזות בדרום המדינה.

לפחות עשרה הרוגים נרשמו גם במוזמביק, שם הסופה פגעה ביום שבת בערב, וקרוב ל-300 אלף בני אדם הושפעו מהציקלון. מדובר בפגיעה השנייה של פרדי במדינה הדרום אפריקאית בחודש האחרון, כאשר בפעם הקודמת הוא הותיר לפחות 27 הרוגים במוזמביק ובמדגסקר בנוסף לנזקים עצומים.

סופת הציקלון, הארוכה ביותר שתועדה אי פעם מאז שנוצרה לפני 38 יום ליד אוסטרליה ואחת החזקות שפגעו בחצי הכדור הדרומי, נחלשה ומוגדרת אזור לחץ נמוך, אולם היא עדיין צפויה להמשיך להשתולל במלאווי עם רוחות של 80 קמ"ש ולהוריד יותר מ-300 מ"מ של גשם עד מחר.

*- כוח אכיפת החוק של איראן טען כי סוכנים של יחידת המודיעין שלו איתרו ונטרלו שני מטעני חבלה באחד האזורים בטהרן אחרי שהתקבל דיווח מאזרחים על חפצים חשודים. "הם מנעו תקרית שבה אם היה מתרחש פיצוץ, היו עלולים להיגרם פציעות חמורות והפסדים פיננסיים לאזרחים", נאמר בהודעה.

*- השירות המטאורולוגי של יפן הודיע על תחילת עונת פריחת הדובדבן בטוקיו, הפתיחה המוקדמת ביותר שתועדה מאז תחילת הרישומים לפני 70 שנה, בדומה לתחילת העונה ב-2020 וב-2021. 11 ניצנים נפתחו בעץ הדגימה ליד מקדש יסוקוני, עשרה ימים מוקדם מהממוצע, והפריחה צפויה להימשך עד 24-21 במרץ.

*- אחרי שסגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייק פנס, דחה בסוף השבוע את טענותיו של דונלד טראמפ בדבר יכולתו לשנות את תוצאות הבחירות במהלך הדיון הסמלי של שני בתי הקונגרס ב-6 בינואר 2021 והאשים את הנשיא לשעבר כי הוא "סיכן את משפחתי" בשל ההסתה שהובילה להתפרעויות בגבעת הקפיטול, טראמפ עונה: "אם פנס היה שולח את הקולות חזרה למחוקקים, לא הייתה שום בעיה עם ה-6 בינואר", אמר לעיתונאים. "לכן, במובנים רבים, אפשר להאשים אותו באירועי ה-6 בינואר".

*- הפרלמנט הליטאי אישר ברוב של 117 חברים, ללא מתנגדים או נמנעים, הצעה שמגדירה את חברת וגנר הרוסית כארגון טרור וקובעת כי חברי וגנר ושכירי החרב שלה הם "איום על הביטחון של המדינה והחברה". ההחלטה גם קוראת למדינות אחרות לבצע הכרזה דומה.

"שכירי החרב של וגנר ביצעו פשעים שיטתיים ומשמעותיים של תוקפנות – הרג ועינויים של אזרחי אוקראינה, הפצצות של מבני מגורים ויעדים אזרחיים אחרים – וזה שווה ערך לטרור", נאמר בהחלטה שמכנה את חברת וגנר "כלי צללים של העוצמה הרוסית".

*- חבר בית הנבחרים הרפובליקני מניו יורק, ג'ורג' סנטוס, שמסרב להתפטר על אף שהוא נחשף כשקרן לא קטן לגבי חלקים נכבדים בסיפור חייו ונמצא תחת חקירות של הקונגרס, של הרשויות הפדרליות והמדינתיות ואפילו בברזיל, הודיע לוועדת הבחירות הפדרלית כי הוא מתכוון להתמודד שוב בבחירות 2024, ובכך יוכל לגייס עוד כספים לקמפיין.

*- הטמפרטורה העולמית של היבשה והאוקיינוסים בחודש שעבר הייתה גבוהה ב-0.97 מעלות מהממוצע של המאה ה-20 שעמד על 12.1 מעלות, ובכך החודש ניצב במקום הרביעי ברשימת חודשי פברואר החמים ביותר – אחרי 2016, 2020 ו-2017 – ב-174 שנות המדידה של מנהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי של ארה"ב.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי         קרדיט לתמונה: NCAA