מה לטנק מרכבה ישראלי ולמלחמה באוקראינה?

לפני יומיים, ב 9 במרץ, החלה לרוץ בחשבונות רשתות חבריות רוסית המכסות את המתרחש במלחמה באוקראינה תמונת חייל מכוון RPG לטנק, ובטקסט המלווה נטען שמדובר בטנק לאופרד 2A5 שאוקראינה רק קיבלה ושהגיע לזירת הלחימה ליד בחמוט / ליד אוגלדר / במחוז דונצק, הכל תלוי איפה ראיתם את הפרסום.

לנו הישראלים ולרבים בעולם, התמונה מוכרת ללא הדגל הרוסי על זרועו של החיל שמכוון RPG לטנק מרכבה ישראלי בגבל לבנון, מהחיכוך שהיה בגבול לבנון ביום ראשון, ה 5 במרץ, וברור לנו שמדובר בזיוף פרימיטיבי וגס, ע"י עריכת תמונה בדרך פשוטה ולא מתוחכמת.

וכן אציין שלפי מקורות אוקראינים, אמנם ב 24 בפברואר הגיעו ארבעה טנקי לאופרד ראשונים לאוקראינה, אבל עדיין לא נשלחו ללחימה בחזית.

 

כמובן שבתקשורת האוקראינית חוגגים על שמכונת התעמולה הרוסית שוב נתפסה בשקר גס ודבילי, לאחר שפרסמו תמונת טנק מרכבה ישראלי בגבול לבנון כשמול חייל לבנוני, וטענו שמדובר בטנק לאופרד 2A5 אוקראיני שהושמד בלחימה באוקראינה ע"י החיילים הרוסים האמיצים.

כפי שאתם בוודאי יודעים, החדשות והידיעות מהמתרחש באוקראינה, מלאות בחדשות כזב (Fake News) שמפצות ללא הרף ע"י שני הצדדים המעורבים בלחימה, וע"י כל בעלי העניין שסביבם, ולכן יש קושי בקבלת תמונת מצב אמינה למתרחש באוקראינה.

זה כמובן אינו המקרה הראשון של פרסום תמונות שלכאורה צולמו בזמן הלחימה באוקראינה, ושהתברר שנערכו, זויפו, או "סתם" הוצאו מהקשרן, ונלקחו ממקומות אחרים בעולם ומזמנים שונים, ושאינם קשורים לשנת הלחימה האחרונה באוקראינה, והדבר נכון גם לגבי סרטונים שמופצים ע"י כל אותם מפיצי תעמולת הפייק.

 

אבל לא רק חשבונות עלומים ברשתות החברתית מפיצים תעמולה עם חדשות כזב של שקרים גסים, כך ראינו לדוגמה את דמיטרי פוליאנסקי, סגן שריר רוסיה לאו"ם, שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, את הציוץ מ 1 במרץ, ציטוט מחשבון טוויטר של Katya Lycheva, שבו כתבה שחיילים רוסים תפסו טנק לאופרד 2A5 ללא פגע, וגם שבו את צוות הטנק – שכירי חרב פולנים, ואפילו צירפה תמונת טנק לאופרד שקב בבוץ ובמים.

אציין שלאחר שבעיתונות וברשתות החברתיות לעגו לפרסום תעמולת הפייק ע"י פוליאנסקי, והוכיחו שבפייק של מכונת התעמולה הרוסית, נעשה שימוש בתמונה שצולמה בגרמניה במהלך אימונים של צבא גרמניה בשנת 2006, הציוץ של סגן השגריר הרוסי נמחק, וגם הגברת ליצ'ובה מחקה את הציוץ שלה.

 

וכן אציין שסגן השגריר המכובד, שכותב בחשבון הטוויטר שלו, שהוא "שונא שקרים וחדשות כזב", כבר נתפס מספר פעמים בהפצת פייק של תעמולה שקרית רוסית, ובאותה הזדמנות אזכיר שליצ'ובה, כשהייתה ילדה בת 11, מונתה כשגרירת רצון טוב של רוסיה הסובייטית בארצות הברית, וכיום בחשבונות הרשתות החברתיות שלה, היא מדבררת במספר שפות, את מכונת התעמולה הרוסית.

אוסיף שלצערי, גם יעקב קדמי, לשעבר ראש ארגון נתיב, ושפעל רבות בעברו למען יהודי רוסיה – ברית המועצות ומדינות חבר העמים, ושנטען לגביו שלאחר תחילת מהמלחמה באוקראינה, הוא הפך להיות תועמלן רוסי, חטא לא פעם בפרסום פוסטים בהם הוא מצוטט "ידיעות" מערוצי טלרגם שידועים בהפצת תעמולה רוסית, ובין היתר, פרסם ב 9 במרץ, בערוץ הטלגרם שלו, את התמונה הערוכה עם דגל רוסיה על זרוע החייל המכוון RPG לטנק המרכבה, ובטקסט המצורף הוא כתב:

"למי שחיפש הוכחה לפגיעה בטנק לאופרד 2A5, אתמול אחר הצהריים יצא טנק חדש לגמרי של נאט"ו כדי להסתער על עמדות חיילינו ליד אוגלדר. החבר'ה שלנו לא התבלבלו ולוחם נועז עם מטול RPG-7b ישן אך אמין פגע ממש מתחת לצריח! שהתפוצץ (בפיצוץ א.א) גדול!

 

סרטון וידאו בלעדי משדה הקרב, (בו רואים א.א) איך הטנק הזה נורה עם RPG-7, איך הוא עולה באש ואיך התחמושת שלו מתפוצצת, צפה בערוץ הזה.(מצורף קישר מוטמע בטקסט. א.א)

נ.ב הצוות, כנראה, נשרף בחיים, אף אחד לא יצא מהטנק בסוף הסרטון! צפו בסרטון עד הסוף!”

וכדרכו, גם בפוסט זה יש קישורים לערוצי תעמולה רוסית, והפעם הפנה את קוראיו לראות את הפוסט של "הידיעה" אותה הביא, ואת "הסרטון של הפגיעה בטנק הלאופרד" עם קישור הצטרפות לערוץ של "פוטין בטלגרם".

אני מניח שתסלחו לי שלא אצרף קישורים לערוצי התעמולה המפיצים פייק – חדשות כזב, ולהזכיר כי הרשתות החברתיות ואתרי העיתונים מלאים בחדשות כזב, בידיעות וכתבות שמתארות "מציאות" שאותה מבקשים הכותבים ושולחיהם לתאר בפניכם כאמת צרופה וכמצב לאשורו.

ולסיום תרשו לי קוראים יקרים להזכיר כתמיד, אנא בידקו אמינות ידיעה ואמינות מקורות הידיעות שאתן אתם קוראים ברשתות החברתיות ובעיתונות.

התמונה המקורית שצולמה ע"י צבא לבנון, והתמונה המזויפת שפורסמה ע"י התעמולה הרוסית:

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט למונה: רשתות חברתיות בלבנון