פרטים חדשים על פעילות חיזבאללה בסוריה

למרות שחלפו שנים רבות מאז פרצה מלחמת סוריה ב-2011, והתערבותן של מיליציות חיזבאללה בה, סוריה היא עדיין העורק החיוני המספק לחיזבאללה נשק וציוד ומבטיח לו "חצר אחורית" בפרויקטים הממומנים על ידי איראן.

חיזבאללה אינו מודיע רשמית על מספר לוחמיו בסוריה, שלפי אנליסטים ומומחים "משתנה" מיום ליום בהתאם לגורמים המוקצים למשימה ספציפית, בנוסף ל"איכות" המשימה, בעוד שמשמרות המהפכה האיראנים יש יותר מעשרים אלף פעילים בסוריה המפוזרים בבסיסים והעיקריים שביניהם הם חלב, הלבנט ודיר א-זור.

עם זאת, מקורות יודעי דבר העריכו באזני Al-Arabiya.net כי מספר לוחמי חיזבאללה נע כיום בין 2,500 ל-3,000, המפוזרים בנקודות קבועות (מרכזיות) באזורים ספציפיים על אדמת סוריה, כגון אל-קוסייר, קארא, א-שאם והבאדיה.

 

הוצאת מפקדים

עוד דיווחו המקורות, "רוב אנשי חיזבאללה בסוריה כיום הם מהקטגוריה הצעירה של יחידת הגיוס, לאחר שרוב בכירי הצבא והקאדרים נסוגו, מחשש שיפגעו בהם, כפי שקרה, למשל, עם עימאד מוע'ניה ומוסטפא בדר א-דין, שכן המלחמה הכניסה את חיזבאללה למלחמת התשה על כל הלוחמים שלה" שעדיין סובל מההשלכות שלה עד עכשיו".

בנוסף, ציינה רשת אלערביה כי "חלק מהמפקדים הבכירים של חיזבאללה מפקחים רק על הכשרתם  הקרבית של המתגייסים החדשים, לאחר שהשתתפו באופן אישי בקרבות בשלב הראשון של כניסתם לסוריה".

באותו הקשר, אמר מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל-רחמן, ל-Al-Arabiya.net, "מפת ההיערכות של חיזבאללה בסוריה מתחילה מאל-בוכמאל לאל-קוסייר, ומדרום דמשק לאזור הכפרי של מחוז חאלב." עם זאת, הוא צעריך כי, "נוכחות חיזבאללה בסוריה אינה מוגבלת עוד לגורמים רגילים כבעבר, אלא למפקדים ולוחמים צבאיים, במיוחד בדרום דמשק ובאזור הכפרי של חאלב, והוא מפקח על הכוחות הפרו-איראניים במדינה האזור המדבר הסורי".

 

גיוס מתנדבים לשורות המיליציות

הוא הדגיש, "חיזבאללה לוקח על עצמו את תפקיד משמרות המהפכה האיראניים בסוריה, והוא מפקח על הגיוס וההכשרה של חברי המיליציה הנאמנים לאיראן, לאחר שהבטיח את נאמנותם המלאה למשטר הפאקיה".

בתורו, המומחה הצבאי, תא"ל בדימוס חליל אל-הלו, הסביר ל-Al-Arabiya.net, "תפקידו של חיזבאללה בסוריה משלים לתפקידם של משמרות המהפכה האיראניים, ומשימתם האסטרטגית היא לתמוך במשטר הסורי כדי לשמור עליו בחיים, במיוחד מאז שהנוכחות הרוסית פחתה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה".

הוא גם הדגיש כי "נוכחותו אינה מוגבלת עוד לפעולות צבאיות, אלא להגברת הנוכחות החברתית, כך שהיא פועלת בשיתוף פעולה וסולידריות עם משמרות המהפכה כדי להקים מיליציות איראניות מקומיות בסוריה".

הוא העריך כי "נוכחות זו הפכה חיונית עבור איראן, מכיוון שהיא מהווה קשר "תרבותי" עם הסורים ליישום הפרויקט שלה, בנוסף למשימה "לקלוט" מיליציות אחרות הקשורות לאיראן, כמו המיליציות האפגניות.

شوهته سوريا”.. هكذا يحاول حزب الله ترميم صورته بالعالم العربي | صحيفة  الاستقلال

קרדיט: אלאיסתיקלאל

 

יחידות אבטחה

אנשי חיזבאללה בסוריה פועלים בתוך יחידות ביטחון שדה של חיזבאללה, שלכל אחת מהן יש תפקיד ספציפי.
בהקשר זה ציינו מקורות יודעי דבר, "הנוכחות הגדולה ביותר של חיזבאללה בסוריה היא באמצעות שתי היחידות, "9000", המכונה היחידה לביטחון מונע ותחבורה בסוריה, ו-"8000", המכונה יחידה צבאית, בנוסף ליחידת ההתערבות המהירה – "4100".

היא פועלת גם לצד יחידות אלו, "יחידת הובלה 4400" בסוריה, שייעודה העיקרי הוא הובלת ציוד וכלי רכב צבאיים.

 

משכורות בדולרים

בתקופה שבה "קללת הדולר" באה לידי ביטוי בקרב העם הלבנוני כולו, וגרמה להבדלה גדולה בין הלבנוני "בר המזל" שמקבל את משכורתו בדולרים לבין אלה שמקבלים בלירות לבנוניות, בעיקר החיילים והקצינים של צבא לבנון, המשבר הפיננסי והכלכלי שקיים מאז סתיו 2019 הפך ל"ברכה" כביכול בקרב אנשי חיזבאללה, בגלל המשכורות הדולריות שלהם, כפי שכיום משכורתו של חבר רגיל באירגון. שווה פי כמה ממשכורתו של קצין רם דרג בצבא לבנון.

שווי השכר נקבע לפי שלושה גורמים: ותק, כלומר ניסיון, אופי העבודה ורמת השכלה.

לפי מקורות יודעי דבר ששוחחו עם Al-Arabiya.net, "השכר של אנשי חיזבאללה מתחיל ב-500 דולר כשכר בסיס לחבר רגיל ומגיע לכל היותר ל-1,500 דולר לקצין או מש"ק צבאי".

שכרם של בעלי תואר אוניברסיטאי העובדים בתפקיד אדמיניסטרטיבי נע בין 700 ל-1000 דולר, ורובם עובדים כקבלנים, לפי המקורות.

مقتل 5 من عناصر "حزب الله" خلال معارك في سوريا

קרדיט: אלערביה  קרדיט: AA TR