ישראל חושפת סחר סודי בזהב איראני מוברח למימון חיזבאללה

שר הביטחון הישראלי יואב גלנט הוציא לאחרונה הוראה לחשוף מבצע הברחת זהב בין איראן לוונצואלה המממן את פעילות הטרור של חיזבאללה, תוך עקיפת הסנקציות.

במסמך חתום חשף השר כי עשרות קילוגרמים של זהב הוברחו בטיסה של חברת "מאהן אייר" האיראנית, הנתונה לסנקציות אמריקאיות, מוונצואלה לאירופה וסוריה. הכספים מהזהב שהוברח הועברו לחיזבאללה.

נמסר כי רשת ההברחה נחשפה במהלך מאמץ משותף של הלשכה הלאומית למימון טרור בישראל (NBCTF) ומשרד הביטחון, יחד עם משטרת ישראל ורשות המסים.

במסמך פורסמו שמותיהם של מספר אישים המעורבים במבצע ההברחה, בעיקר בדר א-דין נעימי מוסאווי, איש עסקים איראני בעל שתי חברות נדל"ן הרשומות בבריטניה, "Lotus Universal" ו-"Strattonview Properties Limited", וכן חברת הסחר הבינלאומית "Trading Acs" הרשומה בדובאי.

Ghana And Iran Secret Trade In Gold Might Breach Sanctions As  Money-Laundering

קרדיט: מודרן גאנא

מוסאווי הוא גם שחקן מפתח במאמצים האיראנים להשתמש במספר מדינות באמריקה הלטינית כמתווכים כדי להתחמק מהסנקציות על יצוא הנפט והעסקאות הפיננסיות שלה, צוין במסמך.

הוא גם הזכיר את שמו של חמיד אברנג'אד, מנכ"ל חברת התעופה "מאהן אייר", שגם הוא חלק מהמאמץ של איראן לחזק את הקשרים בדרום אמריקה ובסופו של דבר להשתמש בקשרים אלה כדי לחזק את פעילות הטרור שלה.

כמו כן לוקחים חלק בתוכנית סחר הזהב הזו גם בכירים בחיזבאללה, בהם עלי קסיר, נציג משרד הכלכלה של חיזבאללה בטהרן, וכן מוחמד קסיר, ראש היחידה הלוגיסטית של חיזבאללה העוסק בהעברת הכספים לאחר שהתעסק בעבר עם הפיכת הזהב לכסף מזומן. 

"איראן מוכרת נפט לוונצואלה כדי להתחמק מהסנקציות האמריקאיות, האירופיות והבינלאומיות. מחיר הנפט משולם בזהב", נכתב במסמך של השר הישראלי.

כוח קודס וחיזבאללה של משמרות המהפכה האיראניים מבריחים את הזהב מוונצואלה לאיראן כדי לממן את פעילותן של מיליציות הנתמכות על ידי טהראן בלבנון.

לאחר שהזהב מגיע לאיראן, הוא מומר למטבע קשה בטורקיה, ואולי גם במדינות אחרות במזרח אירופה, כמו גם בסוריה. הכספים המגיעים מהעסקה נשלחים לאחר מכן לחיזבאללה בלבנון.

ישראל מעריכה את הרווח שנוצר מהסחר בזהב במיליוני דולרים.

הוראת השר הגיעה לאחר שמטוס איראני נעצר בארגנטינה באמצע 2022 בחשד שהוביל גם זהב.

המטוס נרשם תחת השם המסחרי של Emtrasur, חברה ממשלתית ונצואלה. עם זאת, המטוס היה בבעלותה של חברת "מאהן אייר" מאיראן, שממשלת ארה"ב הטילה עליה סנקציות. המטוס ניתן לוונצואלה כדי להתחמק מסנקציות.

המטוס ערך לפחות שש נסיעות בין קראקס לטהראן, ובין מוסקבה לטהראן בחורף ובאביב 2022.

ביוני, בית משפט בוושינגטון העביר בקשה לרשויות בארגנטינה להחרים את מטוס המטען.

Iran Smuggling Venezuelan Gold To Finance Hezbollah: Document

קרדיט: aawsat.com    קרדיט לתמונות: איראן אינטרנשיונל