השבוע שבין ה-17.2.22 ל- 23.2.23 אצל שכנינו הפלסטינים

בעוד האלימות בשטח נמשכת במלוא העוז, דיווחו גורמים פלסטיניים, ישראליים ואמריקאים על מגעים מחודשים בין ישראל לרש"פ. מה שכבר זכה לאישור הינו אודות הסכמת הפלסטינים לבטל את הקריאה למועצת הביטחון לפרסם הצהרה מחייבת נגד ההתנחלויות, בתמורה להסכמה ישראלית לא לאשר הכרה בישובים נוספים פרט לתשעה שכבר זכו להכרה, ולדחות לתקופה ממושכת את כינוס מועצת התכנון העליונה, לאישור בניה נוספת בהתיישבות. במקביל, ניכר מאמץ ישראלי בפועל לצמצם הרג מחבלים בפעולות צה"ל בשטחי איו"ש, למרות הירי האינטנסיבי של המחבלים לעבר הכוחות, כל עוד לא נשקפת לחיילים סכנה מידית (לא ברור כיצד ירי על חיילים אינו מוגדר כסכנה מיידית?).
כל ניסיון ההרגעה, נשבר במבצע מעצרים נגד תשתית טרור בלב הקסבה של שכם, כאשר בעקבות סירוב המחבלים להיכנע וחילופי האש העזים באזור הסתיים האירוע בחיסול 11 פלסטינים, כמעט כולם מחבלים מוכרים היטב, שאף היו מעורבים בלא מעט פיגועים.

הנה תמונות משכם:

 

הפלסטינים טענו שישראל התחיבה להימנע גם מהריסת בניה לא חוקית באיו"ש ומזרח ירושלים. ישראל מכחישה טענות אלו, אך בפועל, בשבוע האחרון כמעט שלא בוצעו הריסות של מבנים לא חוקיים, ודאי לא כאלה בהם היה פוטנציאל לעימות משמעותי.
בעקבות הארועים בשכם, בוצע ירי של שישה רקטות מהרצועה לכיוון אשקלון ושדרות, ובתגובה, הפציצה ישראל שני מתקני חמא"ס לא מאויישים. לא ברור מדוע ממשיכה ישראל לאפשר לחמא"ס לשחוק את ההרתעה, ונמנעת מכל מהלך משמעותי שיבהיר לגורמי הטרור שלא ניתן לשחק את המשחק בו הם לא משלמים מחיר משמעותי על כל הפרה של הרגיעה.

הנה תמונות מעזה:

 

יו"ר הרש"פ, אישר בתוך כך, בכנס של המועצה המרכזית של הפת"ח, שאכן התקיימו מגעים מול ישראל והצוות האמריקאי, אך לטענתו, הדברים לא הבשילו למהלך משמעותי. לאחר הארועים בשכם, הכריזה הרש"פ על השעיית המגעים.
ברקע לדברים, הגיע יו"ר הרש"פ לבדיקות רפואיות בבית חולים בראמאללה, מה שהוליד חרושת שמועות על מצבו, ואפילו על כך שרופא ישראלי הוזעק לטפל בו. כן נטען שבחלק מהפגישות הדיפלומטיות שקיים השבוע, הוא נזקק לקבל תמיכה ממאג'ד פרג' מפקד המודכ"ל. שמועות אלו לא אומתו, וכנראה שאינן נכונות, אך מאחוריהן עומדת ההכרה הגוברת שימי היו"ר הפלסטיני על האדמה אינם רבים כל כך. יצויין, כי בכינוס המועצה המרכזית של הפת"ח בראשות אבו מאזן, סוכם על האצת ההכנות לכינוס הועידה הכללית של הפת"ח (הועידה השמינית), בה ייבחרו מחדש הנהגת ומוסדות הארגון.
לצד זאת, דווח על מותו של אחמד קריע (אבו עלא), ראש הממשלה לשעבר ומאדריכלי הסכם אוסלו. אבו עלא היה ביריבות מול אבו מאזן, ובשנים האחרונות נוטרל מכל סמכות והשפעה.

 

ואם חשבתם שכתוצאה מההבנות השטח נרגע, כנראה שלא עקבתם אחר הארועים שכללו שורה של פיגועי ירי לעבר עמדות צה"ל בעיקר בגזרות שכם וג'נין אך גם במקומות נוספים, ובהם טול כרם, בית פג'אר בגזרת גוש עציון, ישובים יהודיים כמו שקד וכרמי צור, מחסומי קלנדיה, ג'למה ושבי שומרון, הישוב חומש ועוד. בנוסף, נרשמו מספר מקרים של השלכת מטעני נפץ. כן בוצע נסיון לדקירה ע"י מחבלת ליד מעלה אדומים, כשהמחבלת נורתה ונוטרלה. יצויין, כי מלבד הרוגי שכם, נרשמו השבוע 3 הרוגים נוספים בשכם, ג'נין ועזה, כולם מפציעות קודמות, ולא מתקריות השבוע.
לצד זאת מאיימים הפלסטינים בהסלמה נוספת, אם יימשכו מדיניות הרעת תנאי הכליאה, והריסת הבתים בירושלים. ארגון "גוב העריות" קרא ליום זעם בשישי האחרון, וזכה להיענות דלה ביותר. מנגד, כן הייתה היענות לקריאה לשביתה כללית בשכונות התפר של מזרח ירושלים: עיסאויה ומחנה הפליטים שועפאט. כן התקיימה שביתה כללית ברוב הערים באיו"ש לאחר התקרית בשכם.

והשבוע גם בעזה התקיימו הפגנות והפרות סדר על הגדר, לצד שיגור בלוני תבערה, אבל הפלגים הכריזו שזה רק איתות אזהרה וכרגע אין כוונה לחדש את מצעדי השיבה.

הנה תמונות מהרצועה:

@ahmedelrass2

#شاهد || تسلل شبان فلسطينيين عبر السياج الفاصل شرق مخيم جباليا شمالي قطاع غزة #شاهدvip

♬ الصوت الأصلي – Ahmed El Rass

ברקע לדברים: נעצרו חמושים מארגון "גוב העריות", שירו על תחנת המשטרה בשכם. וכן נעצרו מספר פעילי ג'האד אסלאמי בבית אומר. גורמי האופוזיציה טוענים שמדובר בהמשך ה"תיאום הביטחוני", למרות ההכרזה על השעייתו. ירי בוצע גם לעבר תחנת המשטרה ביאמון שבגזרת ג'נין.
בכפר ג'יוס שבגזרת קלקיליה נרצחו 3 אנשים ושמונה נוספים נפצעו בסכסוך חמולות, על רקע נקמת דם משנת 2014. בעקבות הרצח הוצתו בתים ורכבים, ומנגנוני הרש"פ שהגיעו לכפר (על בסיס התיאום הביטחוני) הטילו עוצר במקום.

הנה תמונות:

 

מנגד, דווח, כי שניים מהנימלטים מכלא המש"פ בג'נין, נלכדו עד כה, מה שמחזק את ההערכה שהבורחים, כולם חשודים ברצח, עודם בגזרה. על נסיבות הבריחה הוטל איפול. האירוע בכללותו מסב לרש"פ מבוכה גדולה, ולפיכך הוטל איפול מוחלט על פרטי האירוע, כפי שניתן לראות בראיון עם מושל מחוז ג'נין המסרב לומר דבר אודות פרטי המקרה.

ובראמאללה: משפחת הפצועה מהירי בשכונת אלטירה הכחישה שמדובר באירוע על רקע כבוד המשפחה. לטענתם רק הצעיר היה המטרה לירי על רקע סגכסוך פנימי במשפחתו והצעירה שנסעה ברכב היתה קולגה לעבודה שהיתה שם במקרה.
במחנה הפליטים שאטי ברצועה דווח על מספר פצועים מירי זיקוקין במהלך משחק כדורגל.

הנה תמונות:

במישור הכלכלי – חברתי נמשכת שביתת מורים באיו"ש וכן התקיימה הפגנת ענק של המורים בראמאללה ביום שני. המשטרה הפלסטינית ניסתה לדלל את מספר המשתתפים בהצלחה חלקית, ולבסוף נכנעה ואיפשרה לכל המעוניינים להגיע. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הכריז שהממשלה תשלם את כל הכסף לו התחייבה ברגע שיהיו לה המשאבים לכך, ומשרד החינוך הפלסטיני מזהיר שהשביתה עלולה לפגוע במבחני סוף השנה והבגרות. גם המועצה המרכזית של הפת"ח קראה למורים לגלות הבנה למצוקה הכלכלית של הרש"פ.

הנה תמונות מההפגנה בראמאללה:

גם איגוד המהנדסים באיו"ש, הנשלט ע"י גורמי השמאל הודיע על פתיחה בעיצומים מול ממשלת הרש"פ, ובמקביל, הכריז ארגון הקבלנים ברצועה על השבתת כל ההתקשרויות מול אונר"א בשל העיכובים בתשלום התחייבויות הארגון לספקים וקבלנים.
במישור הפנימי יצוינו בחירות ללשכת המסחר בשכם שבהן נחתם הליך הבחירות ללשכות המסחר באיו"ש ובעזה. שעת סגירת הקלפיות נדחתה, כדי לאפשר גם לשומרונים להצביע לאחר צאת השבת. הבחירות התנהלו על בסיס אישי, ונבחרה הנהלה המונה 13 מתוך 20 המתמודדים.
ובאוניברסיטת חברון נערך מפגן תעמולה של החמא"ס לקראת בחירות למועצת הסטודנטים, הגם שטרם נקבע מועד לקיומן, אם בכלל.

הנה תמונות:

השבוע החל חודש שעבאן, המקדים את חודש הרמדאן שיחול בעוד חודש, במקביל לחודש ניסן העברי. בסוף השבוע צויין יום "אסראא' ומעראג'", שבו עלה כביכול הנביא מחד לשמים דרך מסגד אלאקצא". כנסים ופעילויות בהיקף מצומצם יחסית היו בהר הבית, אך גם במקומות נוספים.

הנה תמונות משכם:

שבת שלום וחודש אדר מלא אורה ושמחה.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות