עיראק מכחישה שארה"ב לחצה עליה לנרמל את היחסים עם ישראל

סגן ראש ממשלת עיראק ושר החוץ העיראקי מסביר כי בביקורו בראש משלחת בכירה בוושינגטון הוא התמקד בנושא הכלכלי, וכי "סוגיית הנורמליזציה מול ישראל מעולם לא הועלתה במהלך הדיונים".

ממשלת עיראק הכחישה היום, שני, כי הייתה נתונה ללחץ אמריקאי כלשהו לדחוף את עיראק לנרמל את היחסים עם ישראל בתמורה לפתרון משבר שער החליפין הגבוה של הדולר, והסבירה כי ביקור משלחתה בוושינגטון התמקד בסוגיות כלכליות.

ההכחשה הגיעה מסגן ראש הממשלה ושר החוץ פואד חוסיין במסיבת עיתונאים שערך בבגדד לפני שנאלץ לחזור לאחר שסבל לפתע מבעיה בריאותית.

לפני שנאלץ להפסיק את הוועידה, אמר כי "הדיבורים על הטלת תנאים על המשלחת העיראקית שביקרה בוושינגטון, כולל נורמליזציה עם ישראל, אינם נכונים", והדגיש כי "אין תנאים אמריקאים בנושא הדולר".

עוד אמר, "לא שמענו מהגורמים הפוליטיים את נושא הנורמליזציה עם ישראל באף פגישה, והחדשות הללו אינן נכונות", והוסיף, "כולם יודעים מה העמדה המדינית והכללית העיראקית הברורה בעניין הזה(הכוונה לנורמליזציה עם ישראל).

 

הוא חשף כי יתרות הדולר של הבנק המרכזי העיראקי עלו על 100 מיליארד דולר, והוסיף כי הדולר הוא הכרח בסיסי להתעסקות בשוק העיראקי ולהמשכיות החוזק של הדינר העיראקי.

סגן ראש הממשלה העיראקי הוביל את המשלחת של ארצו בביקור האחרון בוושינגטון, שם קיים דיונים עם פקידים אמריקאים בבית הלבן שכללו נושאים אזוריים ובינלאומיים, בתקופה שבה ארה"ב ואיראן במקביל, מתחרים על השפעה בזירה העיראקית.

עיראק מצאה את עצמה תקועה במצב של עוינות בין שתי בעלות בריתה, תוך שהיא נאבקת לאזן את יחסי החוץ שלה באופן כללי, בין עם וושינגטון וטהראן ובין עם מדינות המפרץ, המקיימות יחסים מתוחים עם איראן בגלל פעילותה מערערת היציבות באזור. 

 

למרות המאמצים שהובילה בגדד להרגיע את המתיחות בין איראן לסעודיה, המשא ומתן בין שני הצדדים עדיין תקוע וטרם הגיע לרמה של סיום המתיחות וחידוש היחסים הדיפלומטיים.

פואד חוסיין אמר במסיבת העיתונאים, "המשלחת העיראקית שביקרה בוושינגטון הייתה מורכבת ממגזרים שונים, ומטרת הביקור בוושינגטון הייתה קשורה למגזר הכלכלי".

הוא המשיך, "המדיניות המוניטרית הייתה על סדר היום של ביקורה של המשלחת העיראקית בארצות הברית, ודנו בנושאים פוליטיים, מאבק בשחיתות ויחסים אזוריים עם הצד האמריקאי".

בהתייחסו למשבר קריסת הדינר העיראקי מול עליית שער הדולר, הסביר כי "עם יישום הפלטפורמה האלקטרונית התברר שהצורך של השוק שונה מהמטבע המשלם".

 

הוא ציין כי "יחס הדולר מול הדינר נמצא בכיוון הנכון, וצפויה יציבות למטבע (הדינר העיראקי)", והוסיף, "זה עניין של זמן… שמנו לב שלפני הנסיעה לוושינגטון ועם הצעדים שננקטו על ידי הבנק המרכזי וראש הממשלה והפגישה באיסטנבול לפני ביקור המשלחת באמריקה, הדולר הפסיק לעלות".

הוא סיים את נאומו באומרו, בטרם נאלץ לעזוב עקב מקרה חירום בריאותי, "נושא הברחת הדולר אינו סיבה אלא תוצאה… דרך המערכת האלקטרונית קשה לדעת מי מקבל את הדולר ומי הנהנה הסופי", וציין כי "הפלטפורמה האלקטרונית תסייע לעצור את מניעת הברחות הדולרים, ויש להקים את הפלטפורמה העוסקת בדולרים גם בשדות תעופה ובמעברי גבול.

 

מפלגות ומיליציות עיראקיות הנאמנות לאיראן ואפילו איראן עצמה האשימו את ארצות הברית בכך שהיא עומדת מאחורי קריסת ערך המטבע המקומי מול הדולר, כשהם מדברים על קונספירציה אמריקאית לשלוט בכלכלה העיראקית.

וושינגטון הטילה הגבלות על 15 בנקים עיראקים החשודים בהברחת דולרים לטובת איראן וסוכניה, על מנת לבלום את זרימת הכספים המממנים נשק איראני לגורמים באזור.

العراق في بؤرة الاهتمامات الاسرائيلية

קרדיט: מידל איסט און ליין    קרדיט לתמונה: נאס ניוז