ישראל מכרה ציוד צבאי למרוקו, בחריין והאמירויות ב-800 מיליון$ ב-2021

לפי הדיווח של אתר PricewaterhouseCoopers , משרד הביטחון הישראלי מעריך שהיצוא הביטחוני הישראלי למדינות ערב יעלה על מיליארד דולר ב-2022.

כתוצאה ממלחמת אוקראינה והסכמי אברהם, אירופה הפכה לקונה העיקרית של מערכות הנשק הישראליות, המהוות 41% מהיצוא הביטחוני של ישראל.

כך עולה מדו"ח של PWC, חברת שירותים פיננסיים, רגולטוריים וייעוץ מקצועי עולמי. מהדו"ח עולה כי ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם במדד האטרקטיביות של מערכות הנשק האוויריות. ישראל עלתה במדד זה מהמקום השמונה עשר למקום החמישי.

בדו"ח נכתב כי "ההוצאות הביטחוניות הישראליות נעות בין 15 ל-18 מיליארד דולר בממוצע בשנה. ארצות הברית מספקת לישראל מימון צבאי זר בהיקף של 3.3 מיליארד דולר בשנה, בעוד שהסיוע הצבאי האמריקאי לישראל מסתכם ב-33 מיליארד דולר.

"תעשיית התעופה והחלל והביטחונית הישראלית והאמריקאית קשורות קשר הדוק זו לזו. ישראל היא שוק לרכיבים ותתי מערכות מתוצרת ארה"ב, לרבות בתחום התעופה והחלל, ובשל כך היא מדורגת כיום במקום ה-10 בייצוא הנשק בעולם בחמש השנים האחרונות.

"יצוא הנשק הישראלי המוביל, ב-20% מהסך הכולל, קשור כולו לתעופה: טילים ומערכות הגנה אווירית. לחברות ישראליות יש גם מומחיות במערכות סיור בחלל ובאוויר, מכ"מים, מל"טים ואוויוניקה. ”

 

מדינות המפרץ ומרוקו

הדו"ח מוסיף כי ההתפתחות החשובה ביותר בתקופה האחרונה בתחום היא הזינוק העצום ביצוא הנשק הישראלי, שהגיע לשיא של 11.3 מיליארד דולר בשנת 2021 (גידול של 33% לעומת 2020), בעיקר כתוצאה מהסכמי אברהם .

"חברות ישראליות, כולל התעשייה האווירית (התעשייה האווירית, אחת משלוש החברות הביטחוניות המובילות במדינה) מכרו מערכות הגנה למרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות תמורת 800 מיליון דולר בשנת 2021", נכתב בדו"ח.

אלוף-משנה טליה גזית, לשעבר מפקדת כוחות ההגנה האווירית בצה"ל וכיום שותפה ב-PWC ישראל, אמרה בעקבות הדיווח כי ישראל הפכה לספק ביטחון אטרקטיבי עבור מדינות המחפשות פתרונות הגנה אווירית לאחר המלחמה באוקראינה והתגברות האיום הגובר מטילים וכלי טיס ללא טייס.

טליה גזית אמרה כי העלייה במחירי הנפט יחד עם הסכמי אברהם גרמו למדינות ערב להפנות חלק מתקציבן לטובת ביטחון.

How Israel became a High Tech Military Superpower? Israel Defence Industry  Case Study | Defence UPSC - YouTube

קרדיט: דפנס ערביכ   ורשתות חברתיות