השבוע שבין ה-10.2.22 ל- 16.2.23 אצל שכנינו הפלסטינים

דוקא בשבוע כזה, בו הובאו לקבורה ארבעה נרצחים בפיגועי טרור, ניתן להבין כמה חסד עשה עמנו הקב"ה עד כה, שבכל הנסיונות הקודמים של אויבינו לפגע הם כשלו. אבל כנראה שמגיע זמן שבח אנחנו נדרשים לפעול, ולא להסתמך רק על חסדי שמיים. השבוע הנוכחי החל עם פיגוע דריסה בשכונת רמות, בו נרצחו שני ילדים קטנים, ואדם נוסף שנישא רק לאחרונה בידי מחבל, תושב עיסאויה במזרח ירושלים, בן לאב ממחנה הפליטים דהישה, ואם מזרח ירושלמית. כנראה שזו דרכו לגמול למדינת ישראל שקלטה אותו והעניקה לו תושבות וביטוח לאומי.

הנה תמונות מהזירה לאחר הפיגוע:

 

לצד זאת, בוצעו שני פיגועי דקירה בירושלים. הראשון בעיר העתיקה, כתוצאה ממנו נפצע קל אזרח ישראלי בידי נער מחבל ממחנה הפליטים שועפאט שנלכד תוך זמן קצר. בשני במחסום שועפאט, נהרג שוטר מג"ב לאחר פיגוע דקירה שביצע מחבל, גם הוא נער ממחנה הפליטים שועפאט.
בד בבד, נמשכים הנסיונות לפגע בחיילי צה"ל במהלך מעצר מבוקשים בעיקר בגזרות ג'נין ושכם תוך ירי מאסיבי ויידוי אבנים ומטענים לעבר הכוחות. מירי הנגד נרשמו השבוע מחבלים הרוגים בשכם ג'נין ומחנה הפליטים פארעה. בפעילות בג'נין נעצר אחיו של זכריא זבידי, פעיל "תנט'ים" בזכות עצמו. בשכם נעצרו שני מחבלים שהיו אחראים לרצח חייל צה"ל עידו ברוך הי"ד, ליד שבי שומרון לפני כ- 3 חודשים ועוד שלושה מסייעניהם. בנוסף מת השבוע תושב יטא, שנפצע קשה לפני שנתיים בעימותים עם כוחות צה"ל באזור סוסיא.

הנה תמונות משכם:

לצד זאת, מחבל מהכפר קראואת בני חסאן נהרג לאחר שקבוצה של בני הכפר תקפו מטיילים יהודים בואדי קאנא באבנים וזיקוקים, מה שהביא את אחד המשתתפים בטיול לירות באויר כדי להרתיע את התוקפים.

הנה כתבה, המלמדת בעיקר, שגם קרייניות טלויזיה ערביות לא באמת מכירות את מרחב העימות בין ישראל לפלסטינים:

וגם השבוע קיבלנו רקטה מהרצועה לעבר עוטף עזה. ארגון שמכנה עצמו "גוב העריות" של עזה נטל אחריות לירי. לאחר יממה הגיעה הפצצת תגובה ישראלית של מתקן חמא"ס, ובעקבותיה שוב ירי רקטות מעזה לכיוון שדרות וקיבוץ רוחמה.

הנה תמונות:

ברקע לכל אלה: כנס בינאירגוני בעזה לתמיכה ב"התנגדות" (שם מכובס לטרור) ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים. מציאות נפלאה בה הטרור מוכוון מעזה בלא לשלם מחיר על כך. צאלח עארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס הכריז במהלך הכנס, כי בקרוב צפויה מערכה אסטרטגית חשובה של הפלסטינים מול ישראל. חשוב להבין שגם הרש"פ מעודדת כיום את הטרור בגלוי, ואינה משלמת על כך אפילו בשלילת תעודת VIP אחת.

הנה תמונות מהכנס ברצועה:

 

לצד זאת: התקיימה בקהיר ועידה לתמיכה בירושלים, בהשתתפות נשיא מצרים, המלך הירדני ויו"ר הרש"פ. בארוע הודגשה התמיכה המוחלטת בדרישה לריבונות פלסטינית בעיר והתנגדות לכל מהלך של ייהוד העיר.

הנה תמונות מהכנס:

 

במקביל, הכריזו האסירים הבטחוניים, כי נוכח הצעדים החדשים להרעת תנאי כליאתם, תחל בחודש הרמדאן שביתת רעב בכלל בתי הכלא. גילוי הדעת של האסירים קורא לציבור הפלסטיני להערך למאבק לתמיכה באסירים, ע"י החרפת המאבק העממי והצבאי. חודש הרמדאן יחל בעוד כחודש (תאריך מדוייק ייקבע על פי מולד הירח), כאשר בשבוע הבא יחל חודש שעבאן, החודש המקדים את חודש הרמדאן בלוח המוסלמי, במקביל לחודש אדר העברי, ואילו רמדאן יחול במקביל לחודש ניסן, מה שעלול ליצור מתיחות לא מבוטלת בעיקר בגזרת הר הבית.
בנוסף, פרסם ארגון "גוב העריות", גילו דעת הקורא למאבק נחרץ בהריסת הבתים הלא חוקיים במזרח ירושלים שמקדם השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר. במסגרת זו הוכרז על "יום זעם", ביום שישי הקרוב.
ברקע, הרבה "שמחה לאיד" בקרב הפלסטינים בשל התלהטות הדיון הציבורי בישראל בסוגיית ה"רפורמה המשפטית", אויבינו מחככים ידיים בהנאה, ומקווים שהעימות רק יחריף ויביא לישראל כמה שיותר נזקים מדיניים, הסברתיים, חברתיים וכלכליים. בתקשורת הממוסדת ניכר הסיקור הנרחב למחאה בישראל נגד הרפורמה המשפטית. ברשתות החברתיות, ניתן לראות את ביטויי התקוה להתרסקות פנימית ולהעמקת הקרע.

הנה דוגמא לכתבה בנושא, המציגה את העימות הפנימי, כפתח אפשרי למלחמת אזרחים:

 

מנגד: החלטת ממשלת ישראל לאשר הסדרת תשעה מאחזים ביהודה ושומרון מעוררת תגובות זעם, וטענות שישראל החליטה לחסל סופית את ההסכמים מול הרש"פ. הפלסטינים דורשים דיון דחוף באו"מ, ומגבירים את ההידברות עם גורמי הקהיליה הבינלאומית.

 

ברקע הדברים נחתם הסכם בין הרשות למאבק בהתנחלויות, בראשות השר למאב בהתנחלויות מואייד שעבאן לארגון בשם "עלארד" (בשטח) שייסד איש העסקים בשאר אלמצרי, היזם של הקמת העיר רואבי, לקידום מיזמים שיחסמו את האפשרות להתרחבות הישובים היהודיים. במעמד החתימה שנערך בלשכתו של אלמצרי בעיר רואבי השתתף גם מחמוד עאלול, סגן ראש הועד המרכזי של הפת"ח.
במישור הפנימי תצויין שביתת מורים באיו"ש. בממשלת הרש"פ מסבירים שאין בכוחם לממש התחייבות לתשלום שכר מלא בשל קיצוץ חלק מכספי המיסים מצד ישראל, ומאידך מאיימים בניכוי שכר ימי השביתה. הבוקר (16 פב'), התקיימו הפגנות של מורים מול מנהלות החינוך בערים המרכזיות באיו"ש: ראמאללה, שכם וחברון.
שביתה קיימו גם נהגי ההסעות והמוניות הפועלים בגשר אלנבי, במחאה על הפעלת שירות VIP, בחסות הרש"פ, הנותן עדיפות לחברה אחת על חשבון יתר הנהגים.

 

בבית לחם, שבתו והפגינו עובדי חברת החשמל המזרח ירושלמית במחאה על תקיפת עובדים בחברה ע"י תושבים.
בתחום בטחון הפנים דווח על בריחה של 5 אסירים החשודים ברצח מכלא הרש"פ בג'נין. לא פורסמו שמות הבורחים, ודווח רק, כי לא מדובר בתושבי מקום אחד. ההערכה היא שהנמלטים הגיעו לשטח ישראל, ומוצאים מסתור באחד הכפרים הערביים במשולש.
כמו כן, דווח על תקרית ירי לעבר רכב בו נסעו צעיר וצעירה בשכונת אלטירה, שבצפון ראמאללה. השניים נפצעו ונזקקו לטיפול בית החולים. הרקע ככל הנראה: "כבוד המשפחה", ומפקד המשטרה הפלסטינית קרא להמנע מהפצת שמועות סביב הארוע.

הנה תמונות מעטות מזירת הארוע:

 

בהקשר אחר. בתאונת דרכים באסמאעיליה שבמצרים נפצעו ונהרגו נוסעים עזתיים שחזרו לרצועה ברכב הסעות. שגרירות אש"ף במצרים שלחה צוות בראשות השגריר דיאב אללוח לטפל בארוע.

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות