נחשף המנהיג החדש של אל-קאעידה: חייל לשעבר בצבא המצרי שהתגורר באיראן

העיתון הבריטי "The Guardian" דיווח, ביום שלישי, כי דו"ח שהוציא האו"ם, המבוסס על מידע מודיעיני שסופק על ידי המדינות החברות, מאשר כי "קיצוני מצרי שחושבים שהוא מתגורר באיראן הוא כעת המנהיג בפועל של ארגון הטרור אל-קאעידה".

העיתון קבע כי סייף אל-עאדל, בן 62, לשעבר חבר בכוחות המיוחדים המצריים, תמיד נתפס כיורשו הסביר ביותר של מנהיג אל-קאעידה לשעבר, איימן אל-זוואהירי, שנהרג בתקיפה אמריקאית מהאוויר בקאבול בשנת 2022, אך לא הייתה הודעה רשמית מהארגון או אישור שסייף אל-עדל לקח על עצמו את האחריות להוביל את האירגון.

הדו"ח שהוציאה ועדת המעקב של מועצת הביטחון של האו"ם לסנקציות על דאעש ואל-קאעידה, שפורסם ביום שני, אמר כי רגישויות פוליטיות כלפי איראן ואפגניסטן, המנוהלת על ידי הטליבאן, מנעו כל הכרה רשמית במנהיג החדש של אל-קאעידה, סייף אל-עאדל.

 

"הדעה הרווחת של המדינות החברות היא שסייף אל-עאדל הוא כעת המנהיג בפועל של אל-קאעידה, ומייצג את המשכיות הארגון לעת עתה", נכתב בדו"ח האו"ם. "אבל אי אפשר להכריז על מנהיגותו באופן רשמי בשל רגישותו של ארגון אל-קאעידה לחששות הטליבאן האפגני מאי-הכרה במותו של זוואהירי בקאבול והעובדה שסייף מתגורר באיראן.

הטליבאן הובך ממותו של אל-זוואהירי בקאבול לאחר שנתן הבטחות לארצות הברית ולאחרים כי לא יאחסן יחידים או קבוצות המאיימים על המערב או בעלי בריתו על אדמת אפגניסטן. הדיווח קבע כי "נוכחותו של אל-זוואהירי במרכז קאבול… הראתה קשר מתמשך של שיתוף פעולה בין אל-קאעידה והטליבאן".

מהדו"ח עולה כי אחת המדינות החברות במועצת הביטחון התנגדה להתייחסות לנוכחות מנהיג אל-קאעידה החדש באיראן, במיוחד מכיוון שהיא הכחישה זה מכבר מתן כל תמיכה לאל-קאעידה, למרות שכיום ידוע כי בכירים רבים בארגון ובני משפחותיהם יצאו לאיראן  לאחר הפלישה בראשות ארה"ב לאפגניסטן בעקבות התקפות ה-11 בספטמבר 2001, בחיפוש אחר ביטחון.

 

סוגיית הירושה בתוך אל-קאעידה היא קריטית עבור שירותי המודיעין ברחבי העולם, במיוחד מאז שבן לאדן ואל-זוואהירי הצליחו לפתח אסטרטגיות שונות עבור הקבוצה במהלך תקופת הנהגתם, לאחר שאל-קאעידה סבלה מהכישלון, של המנהיגות המזדקנת, לגייס תמיכה משמעותית ומגויסים צעירים, על פי הגרדיאן.

לפי דו"ח האו"ם, מידע ודיווח מוגבל על אל-קאעידה על ידי המדינות החברות הקשה על הסקת מסקנות נחרצות לגבי "שאלות הירושה והשפעתן על האיום הנשקף מהקבוצה". "בדיונים שהתקיימו בחודשים נובמבר ודצמבר, מדינות חברות רבות נקטו בדעה שסייף אל-עאדל כבר משמש כמנהיג בפועל של הארגון", אמר.

 

לפי ה"גרדיאן", סייף אל-עאדל נתפס בעיני בכירים מערביים כאיום גדול, במיוחד בגלל יכולתו הארגונית, מחויבותו ויכולתו לקבל כבוד רחב בחוגים קיצוניים. משימתו של סייף אל-עדל מתמקדת כיום באיחוד הארגון ושיקום יוקרתו במתכונתו הישנה.

סייף אל-עאדל החל את דרכו להקצנה בארגון הג'יהאד האסלאמי המצרי בשנות ה-80, והואשם שלקח חלק בהתקפות על שגרירויות ארה"ב במזרח אפריקה ב-1998.

הדו"ח הביע את הפתעתו על נוכחותו של מנהיג אל-קאעידה במדינה שאינה תומכת בו, כמו איראן. הרעיון של מנהיג אל-קאעידה שיתבסס במדינה שעלולה להיות עוינת, או במדינה שבה יכולת הרשויות המקומיות להחליט עבור המנהיג כמו היכולת לנוע, לתקשר או להיפגש עם שותפים, הוא חסר תקדים.

משרד המשפטים האמריקאי מציע 10 מיליון דולר עבור מידע שיוביל למעצרו.

باحث في الجماعات الجهادية يكشف لـ"ستيب" من هو زعيم تنظيم القاعدة الجديد |  وكالة ستيب الإخبارية

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: סטפ ניוז