מבזקי חדשות ליום 11-2-2023. מתעדכן

*- מה שווי הפיצוי שהבטיח ארדואן לנפגעי רעידת האדמה?
הנשיא הטורקי ארדואן שביקר היום באזורי אסון רעידות האדמה במזרח המדינה הבטיח כי הם ישוקמו בתוך שנה. בביקור בעיר כהרמן מאראש הדף ארדואן ביקורת שנשמעה מצד תושבים ולפיהם הם "לא רואים חיילים ושוטרים" שבאים לעזרתם. הנשיא הטורקי הגיב כי מדובר בהאשמות שווא וכי באזורים הללו נפרסו למעלה מ-21,000 שוטרים וחיילים. עוד הוא הבטיח כי מכלי גז שישמשו לחימום בדרך והציע למי שלא מעוניין לחיות באוהלים לעבור לבתי מלון באזורים מרוחקים יחסית כמו אלאניה, מרסין ואנטליה.

באשר לפיצוי למשפחות הנפגעות, הכריז ארדואו כי כל אחת תקבל סכום של 10,000 לירות (כ-530 דולר).

בשלב זה היקף הנזק שנגרם לטורקיה אינו ידוע אך סוכנות בלומברג מעריכה כי ההוצאה הממשלתית הקשורה ברעידות האדמה כולל עבודות השיקום תגיע ל5.5% מהתוצר המקומי של המדינה.

*- לא רק הבתים קורסים בטורקיה
רעידת האדמה לא רק גבתה מחיר אנושי אדיר מטורקיה אלא גם מחיר כלכלי כבד. את זה ניתן להרגיש היטב בבורסת המניות. היום בבוקר הסחר הופסק לראשונה מאז 1999 בעקבות נפילות חזקות.

השבוע מאז היוודע על רעידת האדמה הבורסה היא שוק של מוכרים בלבד. המדד המרכזי של הבורסה צנח עד כה השבוע ב-16% והמשמעות היא מחיקת שווי של 35 מיליארד דולר. טכנית הבורסה הטורקית נכנסה לשוק דובי אתמול אחרי שאיבדה כ-20% מערכה בהשוואה לשיא שנרשם בחודש שעבר.

יצוין כי הבורסה הפכה אופציה מועדפת על ידי משקיעים מקומיים כדי לנסות ולשמר על הונם נוכח אינפלציה שנתית של 86%.

*- מהו שווי כספי הסיוע עד כה לטורקיה ולסוריה?
עשרות מדינות בעולם שלחו צוותי חילוץ וטונות רבות של ציוד כבד וסיוע הומניטרי בעיקר לטורקיה ומקצתם לסוריה כדי לסייע לנפגעי רעידת האדמה. היום גם החלו המדינות להכריז על תרומות כספיות לפי הפירוט הבא:
• האמירויות – תרומה של 100 מיליון דולר
• אוסטרליה – 10 מיליון דולר
• קנדה – 10 מיליון דולר
• סין – 6 מיליון דולר
• דרום קוריאה – 5 מיליון דולר
• פינלנד – 1.1 מיליון דולר
• ניו זילנד – 1 מיליון דולר
• שבדיה – 650,000 דולר
• טאיוואן – 200,000 דולר

*- האם ניתן להשמיד את הבסיס האיראני "הסודי"?
איראן חושפת היום מה שהיא מגדירה את אחד מבסיסי האוויר החשובים והסודיים ביותר שבתחומה. מדובר בבסיס תת קרקעי שבנוי מבטון מזוין שלפי האיראנים יכול לעמוד בפצצות החודרות שיש לחיל האוויר האמריקאי.

לפי האיראנים, בבסיס הזה נשמרים מטוסים שמצוידים בטילים ארוכי טווח. בבסיס יש את כל המתקנים הדרושים לשהייה של הכוחות למשך חודשים ארוכים, כך לפי האיראנים. העיתוי לפרסום אינו מקרי והוא מגיע בעת שסעודיה מארחת בימים אלה תמרונים אוויריים הכוללים 10 מדינות ובהן ארה"ב כשהכוונה ברורה. האיראנים מנסים להעביר מסר שהם נערכו לאפשרות מתקפות אוויריות שנועדו להשמיד את יכולת האוויר ושיגור הטילים שלהם.

*- מדוע רעידת האדמה מקפיצה את מחירי הנפט?
הבוקר נפתח עם זינוק בין 1.4% ל-1.5% במחיר חבית הנפט מהסוגים השונים. העלייה החדה הזו מיוחסת בעיקר לרעידת האדמה בטורקיה וכן לסגירת שדה נפט בנורבגיה.

רעידת האדמה הביאה לסגירת הפעילות בנמל צ'יהאן הטורקי שלחופי הים התיכון. נמל זה משמש בשגרה לייצוא נפט שמגיע משני צינורות משמעותיים – האחד מאזרבייג'אן דרך גיאורגיה והשני מהחבל הכורדי בצפון עיראק. בחודש שעבר הייצוא מנמל זה הגיע לכ-1% מהתצרוכת העולמית קרי סביב 1 מיליון חביות ביום. הפסקת היצוא ביחד עם הצפי להגברת הביקוש בסין הם אלה שמגבירים את הלחץ על מחירי הנפט היום.

עם זאת, בטורקיה מתכננים לפתוח מחדש את הנמל לייצוא כבר מחר בהתאם לבדיקות הבטיחות מה שיוכל להפיג במעט את החששות.

*- רעידת האדמה: עדכון בנושא המתקן הגרעיני שנבנה בטורקיה
רעידת האדמה החזקה בלילה וכן רעידות המשנה במהלך כל היום יצרו חשש לבטיחותו של מתקן האנרגיה הגרעינית "אקויו" הנמצא בשלבי בנייה מתקדמים במחוז מרסין שבדרום טורקיה. הפרויקט מבוצע על ידי החברה הרוסית "רוסאטום" שדיווחה היום כי לפי הבדיקות הראשוניות שביצעה לא נגרם נזק למבנה, לציוד הבנייה ולמנופים. עם זאת, נמסר כי נמשכות בדיקות מעמיקות יותר כדי לוודא את הבטיחות של המתקן. גם סוכנות האנרגיה האטומית הודיעה כי נכון לעכשיו אין חשש מסכנות הקשורות ב"מקורות רדיואקטיביים". יצוין כי מרסין מרוחקת פחות מ-300 ק"מ ממוקד הרעש.

בניית תחנת הכוח הגרעינית החלה בשנת 2018 ולפי התכניות היא אמורה להתחיל לפעול באופן ניסיוני כבר השנה. במלוא תפוקתה אמורה התחנה לספק כ-10% מצורכי האנרגיה של טורקיה.

*- מהלומה אמריקאית נוספת בדרך כנגד איראן
המלחמה האמריקאית להחלשת מעמדה של איראן באזור בין השאר באמצעים כלכליים נמשכת במלוא עוזה. לפני כשבוע הודיעה קטר על כוונתה לרכוש כ-30% מפרויקטי האנרגיה של הענקית הצרפתית "טוטאל" בעיראק. שווי הפרויקטים הללו הכולל פיתוח שדות גז מוערך בכ-27 מיליארד דולר.

לפי הערכות, ההחלטה הקטרית היא בהסכמה עם וושינגטון. האמריקאים רוצים לפתח את הגז בעיראק ובכך להפסיק את התלות שלה בגז האיראני. הפרויקטים של טוטאל מתנהלים בעצלתיים כשהחשד הוא שמאחורי הקלעים האיראנים לוחצים על העיראקים להערים קשיים על החברה הצרפתית.

הקשרים בין קטר לבין טוטאל ענפים והן משתפות פעולה גם בהקשר לחיפושי הגז בלבנון. מעניין יהיה לראות כיצד יתפתחו היחסים החמים למדי עד כה בין קטר לאיראן בעקבות המהלך הקטרי – אמריקאי הזה בעיראק המשמשת כ"חצר האחורית" של כלכלת איראן.

*- "דרכון עומאני ראשון בבן גוריון"
הבלוגרית העומאנית אסמא א-שחי עוררה עניין בסוף השבוע לאחר שהעלתה סטורי מיוחד לחשבון האינסטגרם שלה. א-שחי המתגוררת באמירויות הגיעה לשדה התעופה בן גוריון והעלתה ממנו סרטון. בין השאר כתבה כי נאמר לה על ידי מי שבדק את דרכונה בכניסה כי זו הפעם הראשונה שהוא רואה דרכון עומאני בשדה התעופה. מהסרטון ניתן לראות שהעומאנית ממש התרגשה להגיע לכאן.

ברשתות כרגיל ההתלהבות של המשתמשים הייתה פחותה. בחשבון טוויטר הנקרא "עומאנים נגד הנורמליזציה" נכתב כי הגעת א-שחי לישראל מהווה הפרה של החוק העומאני. משתמשים נוספים כתבו כי א-שחי אינה דמות מפורסמת בסולטנות וכי אינה מייצגת את עמדת רוב העומאנים. "נבקר בירושלים כשהיא משוחררת ולא כשאנחנו עושים נורמליזציה" , כתב אחר.

*- ארגון הטרור "גוב האריות" בשכם ממומן באמצעות עסקאות זהב?
לשכת עורכי הדין הפלסטינית חשפה כי לפני כשבוע עצרו כוחות הרשות הפלסטינית עו"ד מאזור שכם החשוד במימון טרור. לפי הדיווח, דרע'אם סמאענה בן ה-36 זומן לחקירה אחרי שהתברר כי היה מעורב בעסקת זהב חריגה של מכירת 3 קילוגרם זהב. לפי לשכת עורכי הדין, הוא נשאל בחקירה מהיכן השיג את הזהב הזה אך לא סיפק הסבר מניח את הדעת.

מקורות פלסטינים טוענים כי סמאענה חשוד במימון ארגון הטרור "גוב האריות" הפעיל בשכם וככל הנראה פעל בשירות חמאס, דבר המעיד שוב כיצד ארגון הטרור מכווין ומממן את הטרור ביהודה ושומרון.

מקורביו של העו"ד העצור טוענים כי הוא מוחזק בתנאים קשים וכי הטלפון שלו הוחרם. עתה נותר לראות האם המעצר הזה הוא "אמיתי" או שמדובר בעוד מעצר "דלת מסתובבת" ומי שחשוד במימון טרור ישוחרר בסוף לחופשי…

*- מומחית בין לאומית מצננת את ההתלהבות בנושא הגז הלבנוני
בעוד שבלבנון חגגו השבוע את ההסכם שנחתם עם קטר בדבר כניסתה כשותפה לקונסורציום חיפושי הגז, יש מי שסבור כי החגיגות מוקדמות מידי. ד"ר קרול נח'לה, מומחית אנרגיה בריטית ממוצא לבנוני (בתמונה) שהתראיינה אתמול בערוץ הטלוויזיה "אלג'דיד" הסבירה: "בלבנון אין תשתית לייצור ויצוא של נפט וגז, ולכן היא תצטרך לפחות חמש שנים מרגע ההפקה כדי להגיע למצב של ייצור וייצוא."

נח'לה, שהיא מנכל"ית חברת הייעוץ "קריסטול אנרג'י" הוסיפה כי בינתיים לא התגלה גז בלבנון והזהירה כי הסתמכות עתידית של הכלכלה הלבנונית על ייצוא גז ונפט תהיה בעלת סיכונים, בייחוד אם לבנון לא תנקוט ברפורמות הנדרשות.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון