אנליסט: 12 שנים אחרי האביב הערבי, מצרים על סף מרי אזרחי

25 בינואר הוא יום השנה ה-12 למהפכה המצרית . המהפכה, שנולדה ב-25 בינואר 2011 והסתיימה ב-11 בפברואר 2011, הובילה לנפילת משטרו בן שלושים השנים של חוסני מובארק . עם זאת, לאחר שתים עשרה שנים, המדינה עומדת בפני משבר חמור מאוד שמשפיע על מגזרים רבים: מהמגזר הכלכלי ועד למגזר המזון, מגיע למגזר המוסדי שנשאל על ידי חלק גדול מהאוכלוסייה שהפגין את  אי שביעות רצונו בהזדמנויות שונות . המשבר המצרי עלול להוביל להפלתו של עבד אל-פתאח א-סיסי ולחרוץ את גורלן של מדינות אחרות באזור המזרח התיכון. 

עליית א-סיסי, הפוליטיקה האליטיסטית והמשבר

לאחר התפטרותו הכפויה של מובארק ב-11 בפברואר 2011, מצרים חוותה את התקופה הדמוקרטית הראשונה שלה עם סדרה של בחירות חופשיות ומשאלי עם, ובחרה בנשיא הראשון שלה , מוחמד מורסי , דמות מובילה במפלגת החירות והצדק של האחים המוסלמים . ממשלת מורסי החזיקה מעמד כשנה עד להפיכה הצבאית שהתרחשה ב-3 ביולי 2013. מאז הוביל שר ההגנה שלו עבד אל-פתאח א-סיסי את האומה לקראת משטר אוטוקרטי. במהלך עשר השנים הללו הוא היה הגיבור של מדיניות שנחשבת אנטי-דמוקרטית ומדכאת, במיוחד בכל הנוגע לזכויות אדם, חופש העיתונות וחופש ההתאגדות. די לומר שכרגע יש 24 עיתונאים בכלא ומאות פעילים חוו גורל דומה.

מצרים של א-סיסי קיבלה מענקים וסיוע של מיליארדים ממדינות המפרץ, קודם כל מסעודיה ואיחוד האמירויות הערביות, ומקרן המטבע הערבית והבנק לפיתוח אפריקה. עם זאת, הכספים שהגיעו הוצאו על פרויקטים שאין להם כל קשר לסיוע לאוכלוסייה: כבישים לא נחוצים, ארמונות נשיאותיים ומטוס ג'מבו נשיאותי בשווי 500 מיליון דולר . ב-2016 החלה גם בנייתה של עיר חדשה שאמורה להפוך, על פי תוכניות המשטר, לבירה המנהלית החדשה. הפרויקט כולל בניית גורד השחקים הגבוה באפריקה ומסגד ענק, הכל במימון המדינה בעלות של 50 מיליארד דולר. הכסף שהושקע במגה-פרויקטים הללו הוא רק חלק קטן ממה שצריך להוציא על ארגון מחדש של החוב הציבורי.

טיוטת התקציב לשנת 2022/2023 שהציגה הממשלה צופה הוצאה כוללת של 2.71 טריליון לירות מצריות, כמעט 150 מיליארד דולר. התקציב כולל גידול של 42% בקצב לקיחת ההלוואות המתוכננות וקרן המטבע הבינלאומית אף העניקה הלוואה של 3 מיליארד דולר למדינה, חבילת הסיוע הרביעית בשש שנים. בינתיים, הלירה המצרית ירדה בערכה ל- 29 לירות מצריות לדולר האמריקאי. היחלשות המטבע הביאה לעלייה חדה במחירי היבוא וכתוצאה מכך האינפלציה עלתה ל-20%. במדינה המאוכלסת ביותר בעולם הערבי, מזון הפך לסחורה שהכי קשה לקנות. רוב האוכלוסייה כבר לא יכולה להרשות לעצמה בשר: מחיר העופות עלה מ-30 לירות מצריות (1.9 דולר) לק"ג ל-70 לירות (2.36 דולר). אם ממשלתו של א-סיסי לא תעמוד בהחזר חובותיה ותייצב את האינפלציה המשתוללת, מצרים עלולה לשקוע אל הכאוס .

סימני אזהרה למרי אזרחי אפשרי (לא רק במצרים)

בנאומים הפומביים האחרונים רמז א-סיסי למאמצים יוצאי הדופן לכאורה של הממשלה להתמודד עם המשבר ולהציל את מצרים מאסון קרוב. בחודש שעבר הוא הכריז שהבעיות במדינה החלו הרבה לפני שהוא מונה לנשיא, ובכך העביר את האשמה לנשיאים הקודמים. עם זאת, ההערות שהועלו במהלך Cop27 – שנערך במצרים – לגבי מהפכת 2011 היו מעניינות. אלה היו מאוד ביקורתיות והתרחקו מהנאומים הקודמים שהללו אותה כ"מהפכה המפוארת". להיפך, הנשיא הזהיר את המצרים מפני הפגנות חדשות שעלולות להוביל את מצרים להתמוטטות. דברים אלה מצביעים על כך שיש חשש אמיתי מצד הממשלה לגבי מרד רעב אפשרי , בדיוק כמו זה ב-2011.

כפי שכבר הוזכר , משבר קוביד-19 והמלחמה באוקראינה הרעו מאוד את תנאי החיים של מדינות אחרות באזור , כמו תוניסיה וירדן . שתיהן, כמו מצרים, עוברות את אותן בעיות והמחאות הפכו לנפוצות יותר ויותר. 12 שנים לאחר האביב הערבי, אנליסטים ועיתונים רבים מתמקדים באזור זה, שנראה כי הוא חווה את אותו חוט משותף כמו ב-2011: משבר כלכלי, רעב, מהפכה.

קרדיט:  אלגרה פיליפה – אינסייד-אובר