מבזקי חדשות ליום 28-1-2023. מתעדכן

*- התקפת ירי על שגרירות אזרבייג'אן בטהראן: העילה נשמעת קצת מופרכת…
אורחאן עסקרוב, האחראי על מערך האבטחה בשגרירות אזרבייג'אן בטהראן נורה הבוקר למוות (זוהי תמונת גופתו☝️). התוקף נעצר ולפי התקשורת בטהראן הסיבה שסיפק למתקפת הירי נשמעת במקרה הטוב הזויה. לדבריו, אשתו נכנסה לשגרירות האזרית בחודש אפריל 2022 ומאז "נעלמה". ניסיונותיו מאז לפגוש אותה שם לא צלחו ולכן היום החליט לבוא עם קלצ'ניקוב ולדרוש לראות אותה…

אזרבייג'אן ואיראן מדינות שכנות אך אין ביניהן חיבה גדולה בין השאר בשל הקרבה המדינית והמודיעינית של השלטון באזרבייג'אן לישראל.

*- ניצול בקטר 2022? תקראו על תנאי העובדים בפריז 2024
בשנה האחרונה העיתונות המערבית קרעה את קטר לגזרים על תנאי העבודה של העובדים הזרים שהקימו את אצטדיוני המונדיאל בתנאים קשים כשרבים מהם איבדו את חייהם. אבל מסתבר כי קטר לא לבד. לפי תחקיר מיוחד של העיתון הצרפתי ליברסיון עובדים זרים בלתי חוקיים וללא אישורי עבודה בצרפת מתמודדים עם תנאים "לא אנושיים" בזמן שהם בונים את המתקנים עבור אולימפיאדת פריז 2024.

על פי הדיווח, העובדים, ברובם ממאלי ומדינות צפון אפריקה, עובדים שעות ארוכות ומקבלים שכר נמוך. לעיתים מזומנות מדובר בעד 13 שעות במשמרת תמורת 80 יורו ליום. לעובדים אין גישה לאמצעי בטיחות והגנה נאותים והם נאלצים לעבוד גם בימי החורף הקשים.

עוד מדווח כי הרוב המוחלט של העובדים האלה אינו יכול לממן לעצמו תנאי דיור הולמים בשל מחירי השכירות הגבוהים בבירה הצרפתית.

אולימפיאדת 2024 צפויה להיערך בבירת צרפת פריז בין ה-26 ביולי ל-11 באוגוסט, 2024.

*- מי המסייעים הגדולים לרשות הפלסטינית? רמז: לא מדינות ערב…
הרשות הפלסטינית נמצאת במצוקה תקציבית, למרות שבשנה שעברה חודש הסיוע מחו"ל והוא זינק בכ-85% לעומת שנת 2021. היום נחשף כי ב-10 החודשים הראשונים של 2022, הסיוע מחו"ל לרשות הפלסטינית הגיע ל-985 מיליון שקלים. מסתבר כי מדינות ערב לא ממהרות לפתוח את הכיס ולסייע. האיחוד האירופי עם 331 מיליון שקל הוא המוביל בתרומות. הבנק העולמי עם 138 מיליון שקל ניצב במקום השני ולאחר מכן צרפת, נורבגיה ואלג'יריה.
ארה"ב אינה בין המדינות המובילות ובתקופה הנדונה תרמה סיוע בשווי 49 מיליון שקלים שהועברו לבתי חולים במזרח ירושלים.

הפלסטינים טוענים כי מרבית הסיוע הולך לפרויקטים ורק חלק קטן מוזרם לקופת הרשות.

*- ככה עצבן א-סיסי מצרים רבים
בעוד במצרים המטבע נחלש בצורה ניכרת בשבועות האחרונים ומצרים רבים מתקשים לגמור את החודש, נטען כלפי הנשיא א-סיסי כי הפגין חוסר רגישות משווע. בשבוע שעבר הוא השתתף בפסגה באבו דאבי והנעליים שלו הפכו לשיחת היום ברשתות החברתיות. משתמשים מצאו כי מדובר בנעליים של המותג היוקרתי גוצ'י ששווים 920 דולר או למעלה מ-27,000 לירות מצריות. סכום זה גבוה פי שלושה מהשכר החודשי הממוצע במצרים ולכן המצרי הממוצע רק יכול לחלום על נעליים כאלה.

בעקבות כך החלה מתקפה רבתי על הנשיא ברשתות מצדם של משתמשים שגם כך אינם מתומכיו בטענה כי הוא מרשה לעצמו חיי פאר בעוד מרבית המצרים חיים בעוני. לעומתם, תומכיו של א-סיסי הדפו את הביקורת וטענו כי נשיא מצרים צריך להיות ייצוגי וכי הביקורת נובעת מההתנגדות לא-סיסי ללא קשר עם אילו נעליים היה מופיע לפסגה….

*- מדוע רעדה האדמה בדובאי?
תושבי דובאי הרגישו היום בבוקר את האדמה רועדת וגם רעש של פיצוצים נשמע. אבל זה לא היה פיגוע אלא הריסה מתוכננת של מגה פרויקט שמעולם לא הצליח להמריא.

מדובר בפרויקט "פנינת דובאי" שהוצג לראשונה בשנת 2002 ושההשקעות בו היו אמורות להגיע לכ-10 מיליארד דולר. הפרויקט היה אמור לכלול ארבעה מגדלים עם למעלה מ-1400 דירות ועוד שבעה בתי מלון מפוארים אבל כל הניסיונות של המשקיעים לא הצליחו להעלותו על המסלול למרות הודעות חוזרות ונשנות כי זה יקרה.

הפרויקט נהרס כדי לפנותו ככל הנראה לעוד פרויקט שאפתני הנקרא "ירח דובאי" שיכלול הקמת מלון בצורת ירח ובתוכו יהיו אטרקציות שונות וחדשניות שאמורות להגביר את תנועת התיירות הכוללת לאמירות. בניית האתר החדש אמורה לקחת ארבע שנים.

*- עזה מתחילה "להתנתק" מישראל…
מעקב בחודשים האחרונים אחרי פעילות הסחר של רצועת עזה מגלה תופעה מעניינת אך גם מדאיגה מבחינת ישראל. שלטון חמאס מעודד פתיחות גדולה יותר לייבוא ממצרים מאשר מישראל. היבוא ממצרים בחודשים האחרונים נאמד בכ-40% מסך כל היבוא בהשוואה ל-17% לפני שנים בודדות.

בשל מיגבלות ישראליות המוטלות על סחורות שונות מחשש לייצור צבאי, הגבירו הפלסטינים את הייבוא ממצרים בין השאר של חומרי בניין כמו מלט וברזל, מוצרי מזון מכל הסוגים וכן גז בישול ודלק, תוך צמצום הכמויות המיובאות דרך כרם שלום. ברצועה טוענים שבשנת 2022 נרשמה עלייה של 90% ביבוא מהצד המצרי, בעוד שהיבוא מישראל ירד ב-5%.

הבעיה מבחינת ישראל היא שמרבית היבוא ממצרים מתבצעת דרך מעבר צלאח א-דין (ליד רפיח), שאינו מפוקח מספיק וקשה לדעת בבירור מה עובר שם. בשנה שעברה תנועת היבוא דרך המעבר הבלתי רשמי הזה הסתכמה בכ-38,000 משאיות לעומת 21,000 במהלך 2021 וכ-15,000 משאיות במהלך 2020.

*- תגובות סעודיות זועמות נגד הפלסטינים "בגלל" רונאלדו
זעם אדיר של סעודים מובע ברשתות החברתיות בעקבות דרשת יום שישי של כמאל ח'טיב, סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל. ח'טיב הזכיר את דבריו של כוכב הכדורגל רונאלדו לפיהם סעודיה נכנסה להיסטוריה עם הגעתו לליגה שם. ח'טיב אמר שדברים אלה גורמים לו לבכות שכן סעודיה נכנסה להיסטוריה רק בזכות הנביא מוחמד.

בתגובה החלה מתקפה אישית על ח'טיב ועל הפלסטינים באופן כללי. העיתונאי אחמד א-רבאעי הגיב בציטוט מדבריו של הנסיך בנדר בן סולטאן, השגריר לשעבר בארה"ב, שהצהיר: "הפלסטינים רמאים, שקרנים, לא נאמנים וכפויי טובה". אחרים כתבו שבגלל אנשים כמו ח'טיב הפלסטינים לא יזכו לסיוע של אפילו דולר אחד מסעודיה.

בנוסף, ח'טיב הואשם כמחרחר ריב ו"סוכן מוסד".

*- בלבנון מאוכזבים מ"הסכם הגז" עם ישראל….
כשלושה חודשים לאחר חתימת הסכם הגבול הימי עם ישראל ובלבנון כבר מאוכזבים ממנו. הסיבות לכך מגוונות. ראשית, בלבנון סבורים שעשו טעות שלא התעקשו שההסכם ייחתם בתנאי שארה"ב תסכים להזרים גז מצרי דרך ירדן וסוריה ובכך להקל על מצוקת החשמל העכשווית.

שנית, למרות ההסכם, חברות זרות אינן ניגשות למכרז על חיפושי גז בבלוקים 8 ו-10 גם כן מול חופי הדרום, אך לא במחלוקת עם ישראל כמו שהיה בלוק 9. לפני ההסכם, בלבנון חשבו כי חברות בי"ל נמנעות מכך עקב הסכסוך עם ישראל אך עתה נראה שהן ממתינות לראות מה כמות הגז שתתגלה על ידי טוטאל בבלוק 9 הסמוך.

בנוסף, בשלב זה לא ברור מתי יחלו הקידוחים של טוטאל וזאת בעיקר בשל מחסור עולמי בספינות קידוח.

*- דיווח: זה הסכום שקיבל "מרגל" לבנוני מישראל תמורת מידע על מיקום רקטות חיזבאללה
עיתון אלאח'באר המזוהה עם חיזבאללה מפרסם היום פרטים על "מרגל ישראלי חדש" שעצור בידי כוחות הביטחון הלבנוניים. לפי הדיווח, המרגל שזוהה בשם "חסן ע." (בן 32) נעצר בקיץ 2022 אחרי שבמשך שנתיים העביר לישראל מידע.

העיתון מדווח כי בין השאר העביר הסוכן הישראלי מידע על חברים בחיזבאללה, מספרי הטלפון שלהם וכן מיקומים אפשריים של מחסני הטילים של חיזבאללה. תמורת המידע הזה קיבל מישראל, כך לפי העיתון, סכום של 15 אלף דולר.

לפני שגויס על ידי ישראל, לפי אלאח'באר, הוא הועסק בעבודות מזדמנות כמו בניית רהיטים, נהיגת משאית ושליחויות. הגיוס הראשוני נעשה באמצעות שיחת ווטסאפ כשמהצד השני כביכול היה "סאמר" האחראי על גיוס כוח אדם לחברת אבטחה.

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון