ישראל פועלת זה זמן לסיכול פרויקט הקמת מערכות הגנ"א איראניות בסוריה

גורם מודיעיני ממדינה שהיא בעלת ברית של ארה"ב הצהיר כי איראן ביקשה להקים מערכת הגנה אווירית מקיפה בסוריה, וכבר שלחה לשם כך ציוד וכוח אדם להקמת מערכת זו, כך דיווחה רשת  Al-Arabiya.net.

הרשת טענה כי מדובר בפרויקט שישראל ביקשה לסכל באמצעות תקיפות אוויריות חוזרות ונשנות, שהובילו להריגת מפקדה בסוריה, אלוף משנה במשמרות המהפכה, לפי המגזין "ניוזוויק".

המקור, שביקש להישאר בעילום שם, בשל אופיו הרגיש של המידע המודיעיני, הוסיף כי התקיפות האוויריות הישראליות בסוריה לסיכול מערכות ההגנ"א האיראניות החלו בסוף 2017, כאשר כוחות איראנים ייעודיים החלו להתבסס בסוריה.

הוא ציין כי האסטרטגיה האיראנית השתנתה בשנתיים האחרונות, כאשר טהראן חיזקה את פריסת יכולות ההגנה האווירית לטובתה בסוריה, בעלות של עשרות מיליוני דולרים, על מנת להתמודד עם תקיפות אוויריות ישראליות.

הרשת ציינה כי חיזוק היכולות הללו בוצע כפרויקט משותף עם כוחות המשטר, במטרה לאפשר הצבת מערכות הגנה אווירית איראניות עצמאיות בתוך סוריה.

האיראנים סייעו למשטר לשדרג את מערכות המכ"ם שלהם, שנועדו לסייע באיתור ובעיקר לחסום התקפות ישראליות נגד ההתבססות האיראנית בסוריה.

מערכות הנשק המעורבים במאמץ כלל את טיל הדלק המוצק Sayad (Hunter) 4B, שנחשף בנובמבר, בטקס בהשתתפות בכירים בהנהגה הצבאית של איראן.

הטיל משולב עם מערכת טילי הקרקע-אוויר Bavar 373 ונאמר שיש לו טווח של יותר מ-186 מיילים, עם טווח מכ"ם של יותר מ-280 מיילים.

הסוללות איראניות הוצבו בשטח סוריה בסמוך לאתרי צבא סוריה, מה שהפך את האחרונים לפגיעים לתקיפות ישראליות, לפי המקור.

המקור חשף  7 תקיפות על מערכת ההגנ"א האיראנית המתפתחת שבוצעו על ידי כוחות ישראליים במהלך השנתיים האחרונות, כולל בפלמירה ובטרטוס באוקטובר 2021, לטקיה בדצמבר 2021, דמשק במרץ 2022, תקיפה נוספת בטרטוס ביולי 2022 ושתי תקיפות בחומס באוקטובר ובדצמבר 2022.

במהלך השנים האחרונות נהרגו 10 איראנים בתקיפות אוויריות ישראליות בסוריה, ושני איראנים זוהו ככאלו שנהרגו בתקיפה האווירית במרץ 2022, מורטזה סעיד נג'אד ואחסן קרבלפור, שניהם מהנדסי הגנה אווירית. משמרות המהפכה האיראנים הודו במותם ונשבעו לנקום.

באשר לאחד האיראנים הבולטים שמת לאחרונה בסוריה, הוא אל"מ דאוד ג'עפרי משורות כוח התעופה והחלל של "משמרות המהפכה האיראניים", המכונה גם "מאליק", והמקור זיהה אותו כמפקד פרוייקט הקמת מערכת ההגנה האווירית האיראנית בסוריה. איראן הודתה בהריגת אל-ג'עפרי וייחסה זאת לפיגוע באמצעות מען שהונח בצד הדרך מעשי ידיה של ישראל.

ישראל ממעטת ליטול אחריות על תקיפות אלו, אך היא חוזרת ואומרת כי היא תמשיך להתעמת עם ניסיונותיה של איראן לבסס את נוכחותה הצבאית בסוריה.

"הרוצח החמקן"  – מערכת טילי הקרקע-אוויר Bavar 373:

نظام بافار 373 للأسلحة الصاروخية | Udefense منتدى التحالف لعلوم الدفاع

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות