משלחת חיפושים אחרי משלחת שנעלמה לפני 170 שנה

ארכיאולוגים בקנדה מקווים כי יומן פוליו שהתגלה בין שרידיה של האונייה "ארבוס" באזור הארקטי יסייע לפתור את התעלומה סביב גורלם של ג'ון פרנקלין ו-128 אנשי הצוות שלו שנעלמו לפני יותר מ-170 שנה כאשר נתקעו בקרח עם שתי אוניות במהלך מסע לאיתור נתיב שיט בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט.

פרנקלין ואנשיו יצאו עם האוניות "ארבוס" ו"טרור" מאנגליה במאי 1845 כדי לחפש את הנתיב הצפון מערבי. אולם האוניות נתקעו בקרח וננטשו באפריל וגורלם של המלחים לא נודע על אף משלחות חילוץ שיצאו לאזור. "ארבוס" התגלתה רק בשנת 2014, בעוד ש"טרור" נמצאה שנתיים מאוחר יותר.

בקיץ האחרון, אחרי הפסקה של שנתיים בשל הקורונה, חידשו הצוללנים של רשות הפארקים של קנדה את הפעילות בתוך שרידיה של "ארבוס", ששקועה בעומק של 11 מטר בלבד, יחד עם קרן המורשת של האינואיטים. בשל התנאים, לרשות הצוותים עמדו רק 11 ימי פעילות, אולם הם הספיקו לבצע בהם 56 צלילות, כל אחת נמשכה כשעתיים.

בסך הכל, חולצו 275 פריטים, בהם עדשות למשקפיים, כותפות של קצין בדרגת סגן, צלחות, כלי הגשה וכלי שרטוט. הפריט הבולט ביותר היה מחברת יומן. "נתקלנו בפוליו – כריכת ספר מעור – עם דפים בפנים", סיפר הצוללן ריאן האריס. "למעשה, עדיין היה בו עט נוצה תחוב בכריכה כמו יומן שאולי תכתוב בו ותניח על השולחן ליד המיטה".

עדיין לא ברור אם היומן, שהתגלה בתוך המזווה, מכיל רשימת מלאי של פריטים, רשימת כביסה או פרטים אחרים שיסייעו להטיל אור על גורל אנשי הצוות. "אנחנו די נרגשים מהאפשרות המפתה שאולי בתוך הפריט הזה יש חומרים כתובים", אמר האריס. "כעת מנתחים את זה במעבדה".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי