חדשות מהעולם ליום 14-1-2023. מתעדכן

*- שר ההגנה האוקראיני רזניקוב מכריז כי ארצו היא חברת נאט"ו בפועל, על אף שלא הצטרפה לברית רשמית. "אוקראינה כמדינה, וכוחות הצבא שלה, הפכה לחברה בנאט"ו. דה פקטו, לא דה יורה", אמר בריאיון לבי-בי-סי. "זה בכלל שיש לנו כלי נשק (מערביים) ואת ההבנה כיצד להשתמש בהם".

*- טריילר לסדרה חדשה של הבי-בי-סי שליוותה את שבעת חודשי המסע העולמי הראשון של נושאת המטוסים הבריטית המלכה אליזבת תיעד אירוע חריג שהתרחש ביוני 2021, כאשר שלושה מטוסי קרב רוסיים, בהם שני סוחוי-24, התקרבו לאונייה בעת שעשתה דרכה לתעלת סואץ. הראשון בששת פרקי סדרה "The Warship: Tour of Duty" ישודר ב-22 בינואר.

*- צוות החקירה המיוחד של משטרת קוריאה הדרומית לבחינת אסון הדוחק במסיבת ליל כל הקדושים ברובע איטאוון שבסיאול בסוף אוקטובר, שבו נהרגו 159 בני אדם, סיים את עבודתו וקבע כי מדובר באסון "מעשה ידי אדם" שנגרם בשל אי נקיטת צעדים מקדימים למניעת אסון ובשל תגובה לקויה.

הצוות המליץ להגיש כתבי אישום נגד 23 בני אדם בחשד לרשלנות מקצועית ועבירות נוספות, אולם אין ביניהם בכירים במשרד הפנים, בממשלת העיר סיאול או במשטרה הלאומית. בין השמות נמצאים מפקד תחנת משטרת יונגסאן לשעבר, לי אי-ג'אה, וקצין משטרה שמואשם במחיקת דיווחים פנימיים שהתריעו מפני דוחק אפשרי.

*- היחידה ללחימה בטרור של האזור הכורדי האוטונומי בעיראק עצרה ארבעה חברי דאע"ש וסיכלה שתי מזימות לבצע פיגועים בבירת החבל אירביל במהלך חגיגות השנה החדשה – כך הודיע ראש ממשלת כורדיסטן העיראקית, מסרור ברזאני.

*- פאבל קמנב, המדען הרוסי שאחראי לפיתוח של טילי השיוט מדגם קאליבר שבהם נעשה שימוש נרחב במלחמה באוקראינה, מת בגיל 86. קמנב גם שימש המדען הראשי של אלמז-אנטיי, אחד התאגידים הביטחוניים הגדולים בעולם.

*- שר המשפטים האמריקאי, מריק גרלנד, מינה את התובע רוב הור לפרקליט מיוחד שיבחן את המסמכים המסווגים שהתגלו בביתו הפרטי של הנשיא ביידן בדלוור ובמשרדו לשעבר בוושינגטון. הור יחקור אפשרות של "פינוי בלתי מורשה והחזקה של מסמכים מסווגים ורשומות נוספות" ותהיה לו סמכות להורות על הליכים פליליים במקרה הצורך.

היו"ר הטרי של בית הנבחרים, קווין מקארתי הרפובליקני, גינה את הנשיא ביידן ואנשיו על הסתרת המידע בנוגע לגילוי המסמכים המסווגים כבר בנובמבר, עוד לפני בחירות האמצע. "הקונגרס צריך לחקור את זה", אמר. "הם ידעו מה קרה לנשיא ביידן לפני הבחירות, אבל הסתירו את זה מהציבור האמריקאי".

*- פרקליטו המיוחד של הנשיא ביידן אישר כי מקבץ שני של מסמכים מסווגים מתקופת כהונתו של ביידן כסגנו של אובמה התגלה באתר אכסון במחסן של ביתו הפרטי בווילמינגטון שבדלוור. לפי הפרקליט ריצ'רד סאובר, אנשי הנשיא עדכנו מיד את משרד המשפטים. בחיפוש נוסף בבית ששייך לנשיא בדלוור לא התגלו מסמכים.

*- סר פרנסיס דרייק היה מהאישים המפורסמים בתקופת שלטונה של אליזבת ה-1 בשלהי המאה ה-16 – מגיבורי הניצחון על הארמדה הספרדית, מגלה ארצות ויורד ים שהקיף את העולם. למרות זאת, בית ספר יסודי בדרום מזרח לונדון החליט לא להיקרא יותר על שמו של דרייק בשל מעורבותו בסחר בעבדים אחרי הצבעה נרחבת בקרב ההורים, המורים, התלמידים ותושבים. "זה פרק חדש ומלהיב", הכריזה המנהלת קארן קרטרייט.

ועוד בעניין סחר אנגלי בעבדים: הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין וולבי, הביע היום צער על קשרי הכנסייה האנגליקנית לסחר בעבדים והכריז כי מאה מיליון פאונד יושקעו ביוזמות לטיפול "בעבר המביש". זאת אחרי שדוח מיוחד קבע כי הזרוע הפיננסית של הכנסייה הרוויחה סכום בשווי של יותר ממיליארד פאונד, בשווי של ימינו, בשל מעורבותה בסחר בבני אדם במאה ה-18.

*- מלך יוון האחרון, קונסטנטין השני, הלך לעולמו בגיל 82 בבית החולים באתונה אחרי שהיה מאושפז בימים האחרונים בשל שבץ. קונסטנטין שימש מלך יוון ממרץ 1964,בעקבות מותו של אביו, המלך פבלוס, עד ביטול המלוכה ביוני 1973. הוא יצא לגלות וחזר לגור בארצו רק ב-2013. אחותו הגדולה היא סופיה, מלכת ספרד הקודמת ואמו של המלך הנוכחי, פליפה השישי.

*- חבר הפרלמנט הבריטי, אנדרו ברידג׳ן, סולק מהסיעה השמרנית אחרי שטען כי חיסוני הקורונה ״גורמים לפגיעות חמורות״ וכי הם מהווים את ״הפשע החמור ביותר נגד האנושות מאז השואה״.

*- ממשלת אוגנדה וארגון הבריאות העולמי הכריזו על סיום התפרצות נגיף האבולה בשטחה אחרי שלא זוהו מקרי הדבקה חדשים במשך יותר מ-42 יום, פי שניים מתקופת הדגירה של הנגיף. בסך הכל, מתו 56 בני אדם מאז תחילת ההתפרצות ב-20 בספטמבר ונרשמו 142 מקרים מאומתים.

"אוגנדה שמה סוף מהיר להתפרצות האבולה באמצעות הגברת אמצעי הבקרה העיקריים כמו מעקב, איתור מגע ומניעת זיהומים", אמרה שרת הבריאות, ד"ר ג'יין רות אצ'נג אוקרו. "קליע הקסם היו הקהילות שלנו שהבינו מה צריך כדי לסיים את ההתפרצות – ונקטו פעולה".

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב תיעד את צביר הכוכבים NGC 346 בגלקסיה הננסית של ענן מגלן הקטן, במרחק של 200 אלף שנות אור. זהו אחד מאזורי ההתפתחות הדינמיים ביותר של כוכבים והוא מעורר עניין מאחר שהתנאים והמתכות שבו זהים למצב שבו היו הגלקסיות כשלושה מיליארד שנה אחרי המפץ הגדול, תקופה בשם "צהריים קוסמיים" שבה התפתחות הכוכבים הייתה בשיאה.

"גלקסיה בתקופה של 'צהריים קוסמיים' לא הייתה עם NGC 346 אחד, כמו ענן מגלן הקטן, אלא עם אלפים", הסבירה מרגרט מייקסנר, אסטרונומית מהתאחדות מחקר החלל באוניברסיטאות שהובילה את המחקר הנוכחי. "אבל אפילו אם NGC 346 וא כעת הצביר היחיד שמייצר כוכבים בגלקסיה שלו, הוא מספק הזדמנות נהדרת לחקור את התנאים שהיו באותה תקופה".

*- ראש ממשלת ניו סאות' ווילס, דומיניק פרוטט, חשף היום כי הוא לבש מדים נאציים למסיבת יום הולדת 21 שלו, לפני 19 שנה, והתנצל בדמעות על המעשה אחרי שקיבל שיחה בנושא מעמית לקבינט לפני יומיים. "זה משהו שהכאיב לי באופן אישי", אמר. "אני הייתי צריך לספר את האמת על הטעות האיומה הזו, ולא מישהו אחר".

פרוטט הודה כי ייתכן שהיה צריך לחשוף את הפרטים מוקדם יותר. "היו פעמים לאורך שנים רבות שחשבתי לדבר על זה, אבל זה היה קשה", אמר הפוליטיקאי האוסטרלי, שציין כי "הייתי נאיבי ולא הבנתי" בגיל 21. "אני יודע שזה פוגע באנשים רבים. היה חשוב שאני, בתור ראש הממשלה של המדינה, אדבר על כך ואתנצל על הכאב שזה יגרום".

*- הודעה דרמטית מגיעה משבדיה: חברת הכרייה LKAB הכריזה על הגילוי של מרבץ המתכות הנדירות הגדול ביותר באירופה עד כה. לפי ההערכות, יש כמיליון טון של המתכות – שבין השאר קריטיות עבור ייצור סוללות, טורבינות רוח ומנועים חשמליים – במכרה באזור העיירה קירונה בצפון המדינה.

"אלה חדשות טובות לא רק עבור LKAB, האזור והשבדים, אלא גם עבור אירופה ועבור האקלים", אמר מנכ"ל ונשיא החברה, יאן מוסטרום. "המאגר עשוי להיות אבן בניין משמעותית להשגת חומרי גלם קריטיים שחיוניים למעבר ירוק. יש לנו בעיית אספקה. ללא מכרות, אין מכוניות חשמליות".

*- הממשל האמריקאי הציב היום פרס של 10 מיליון דולר בתמורה למידע שיביא לאיתורם של מוחמד עבדי עדן, בכיר בארגון הטרור הסומלי א-שבאב שנחשב למתכנן הפיגוע במתחם מלון Dusit2 בניירובי שבקניה לפני שלוש שנים, פיגוע שבו נרצחו 22 בני אדם, בהם ג'ייסון ספינדלר, יהודי-אמריקאי שניצל ממתקפת ה-11.9.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ממשל ארה"ב