בפעם הראשונה, ארצות הברית מחזירה מוצג ארכיאולוגי לפלסטינים

ארצות הברית החזירה חפץ פלסטיני מהתקופה האשורית, שנלקח מאתר ליד העיר חברון, והיה בבעלותו של מיליארדר יהודי אמריקאי שקנה ​​אותו מסוחר ישראלי.

השלטונות הפלסטיניים קיבלו מארצות הברית של אמריקה את "כף קטורת", חפץ גנוב שהוחרם מהמיליארדר היהודי-אמריקאי מייקל שטיינהרדט.

שרת התיירות והעתיקות של הרשות הפלסטינית, רולה מעיה, אמרה כי הכלי, שראשיתו בין השנים 700-800 לפני הספירה, מתוארך לתקופת הציוויליזציה האשורית, ושימש ליציקת קטורת.

מעיה חשפה, בציטוט חקירות אמריקאיות, כי החפץ נגנב מאתר ארכיאולוגי סמוך לעיר חברון, בדרום הגדה המערבית. היא הוסיפה, "חפץ זה חשוב מכיוון שהוא מקבל את ערכו המדעי והארכיאולוגי האמיתי ממיקומו המקורי".

ה"טיימס אוף ישראל" דיווח כי פקידים אמריקאים ופלסטינים ערכו טקסים בבית לחם לציון החזרת החפץ. שני הצדדים אמרו שזו הפעם הראשונה שארצות הברית החזירה יצירה תרבותית לרשות הפלסטינית.

ג'ורג' נול, ראש הלשכה האמריקאית לענייני פלסטינים, מצידו העניק למעיה "כפית קטורת". נול תיאר את היצירה כ"דוגמה למורשת תרבותית פלסטינית", ואמר: "זהו רגע היסטורי בין העמים האמריקאים והפלסטינים, ודוגמה לאמונה שלנו בכוחם של חילופי תרבות, בבניית הבנה הדדית, כבוד ושׁוּתָפוּת."

לטענת פרקליטות מחוז מנהטן, שהחרימה את היצירה משטיינהרדט במסגרת חקירה פלילית, הכף הופיעה לראשונה בשנת 2003. בהצהרה של פרקליטות המחוז נמסר כי שטיינהרדט רכש אותה באותה שנה מסוחר עתיקות ישראלי בשם גיל חיה. התובעים במנהטן האשימו את חיה במכירת לפחות 28 חפצים גנובים לשטיינהרדט.

"סחר בעתיקות הוא עסק של מיליארדי דולרים", אמר אוון ג'יי ארבלו, הסוכן המיוחד האחראי על חקירות ביטחון המולדת של ארה"ב בניו יורק, ביום חמישי האחרון בהחזרה ההיסטורית של החפץ הזה לרשות הפלסטינית.

כחלק מעסקה להימנע מהעמדה לדין בסוף 2021, הסכים שטיינהרדט למסור עתיקות גנובות בשווי 70 מיליון דולר, שלדברי הרשויות נרכשו באופן בלתי חוקי בשטח פלסטין.

על פי ההסכם, ימנע שטיינהרדט מלרכוש עתיקות לצמיתות, מכיוון שהמוצגים שהוחרמו הוחזרו לרשות הפלסטינית ולכמה מדינות אחרות כמו יוון וירדן.

Antique displays at Slatington Marketplace

 

קרדיט: נור ניוז  קרדיט לתמונה – https://www.discoverlehighvalley.com/