מכון וושינגטון: יחסי רוסיה-איראן המעמיקים מהווים סכנה גדולה לישראל

מנהל ה-CIA, וויליאם ברנס: "מה שמסתמן הוא לפחות התחלה של שותפות מלאה בין רוסיה לאיראן בתחום הביטחוני".

מכון וושינגטון הזהיר כי העמקת היחסים בין רוסיה לאיראן, שנחשפה לאחרונה במהלך המבצע הצבאי הרוסי באוקראינה, מדאיגה מאוד את ישראל.

מכון וושינגטון קבע במאמר אנליטי כי בשבועות האחרונים גורמים רשמיים בארה"ב ובבריטניה שמו לב שהיחסים הצבאיים בין רוסיה לאיראן הלכו והעמיקו. ב-16 בדצמבר הסביר ראש ה-CIA ויליאם ברנס את המצב. בהודעות לתקשורת , ואמר: "מה שמסתמן הוא לפחות ההתחלה של שותפות מלאה בתחום ההגנה בין רוסיה לאיראן, כשהאיראנים מספקים מל"טים לרוסים… והרוסים מתחילים לחשוב על דרכים שבהן הם יכולים לתמוך באיראנים, טכנולוגית וטכנית".

הוא הוסיף כי התפתחות זו "מהווה איום ממשי על המדינות השכנות לאיראן".

בכתבה נאמר כי הערכת המצב של "מנהל סוכנות הביון המרכזית" – מדויקת, וכי התפתחות זו מהווה איום ספציפי על ישראל. התלות הפתאומית של רוסיה באיראן בסיוע צבאי תשלם בקרוב את החוב, ומקבלי ההחלטות בישראל צריכים להיות ערניים ומוכנים. בטוח שרוסיה תוכל להגיב בכמה דרכים שיוכלו להגביר את היכולות הצבאיות של איראן.

קרדיט: אלערביה

מערכת יחסים "צבאית" דו-צדדית

מאז שרוסיה פתחה במבצע הצבאי שלה באוקראינה בפברואר האחרון, המשטר בטהרן סיפק למוסקבה מאות מל"טים. מדיווחים אחרונים עולה גם כי איראן מתכננת לספק לרוסיה טילים בליסטיים מתקדמים קצרי טווח, ולסייע לרוסיה להקים קו ייצור משלה של מל"טים איראניים. עד היום, הכוחות הרוסיים השתמשו בנשק זה רבות.

ראוי לציין ששתי המדינות קיימו במשך שנים מערכת יחסים שכללה את התחומים הצבאיים והכלכליים, אם כי האינטרסים שלהן אינם תואמים לחלוטין במספר נושאים, וגם אם שתי המדינות ביקשו זה מכבר להגביל את תפקידה של ארצות הברית על הבמה העולמית, האינטרסים הרוסיים והאיראנים עשויים להיות שונים.

مخيف القوة العسكرية الإيرانية مخزون الجيش الإيراني و ما مدى قوة إيران 2021  - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

ה"מתנות" האפשריות של מוסקבה לטהרן

רוסיה תוכל לשפר משמעותית את יכולות החומרה הצבאיות של איראן, בעיקר על ידי אספקת מערכות הגנה אוויריות, שיספקו את דרישת איראן ארוכת שנים. רוסיה סירבה לבקשות כאלה בעבר, אך כעת גדלה האפשרות שרוסיה תסכים לבקשה זו, על פי מה שהוזכר בכתבה של "מכון וושינגטון".

אם איראן תשיג מערכות הגנה אוויריות מתקדמות מרוסיה, המשטר האיראני יהיה מצויד יותר לקראת סיכול כל התקפה עתידית אפשרית על התשתית הגרעינית שלה או מתקנים אסטרטגיים אחרים. לכך מתווספת האפשרות להשיג מטוסים מתקדמים כמו הסוחוי Su-35.

עם זאת, ההתמקדות בחומרה צבאית עלולה להסיט את תשומת הלב מאיומים אחרים על מאזן הכוחות בין ישראל לאיראן, ובראשם המודיעין. בתחום זה, לרוסיה יכולות מתקדמות הן במודיעין ויזואלי והן במודיעין אותות, והיא יכולה לספק לאיראן יכולות כאלה, או לשתף מידע מודיעיני רגיש שעשוי לסייע לאיראן להגן על עצמה טוב יותר.

Sukhoi #Su35 #crash puts focus on troubled #Russian engines! - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

התקפות סייבר אפשריות

תחום הסייבר הוא מקור נוסף לדאגה. לאיראן יש כבר יכולות סייבר מתקדמות, והיא הראתה נכונות להשתמש בהן נגד ממשלות זרות. רוסיה, מעצמת סייבר, יכולה ללמד האקרים איראנים הרבה על שיגור התקפות מתוחכמות יותר נגד מטרות רגישות.

חלק מהאנליסטים הישראלים העריכו כי מערכת היחסים של ראש הממשלה החדש, בנימין נתניהו, עם ולדימיר פוטין, יכולה להפיג את החששות הללו. לפי התיאוריה שלהם, רוסיה לא תנקוט צעדים שישנו במידה רבה את יחסי הכוחות בין ישראל לאיראן, מחשש שהדבר יפגע ביחסי רוסיה עם ישראל, או ידחוף את ישראל לספק לאוקראינה מערכות הגנה אוויריות משוכללות ביותר.

עם זאת, תיאוריה זו חסרה את ההבנה של השינוי המהותי ביחסים בין רוסיה לאיראן, כלומר טהראן נהנית מעמדה טובה יותר במוסקבה, שינוי שיישאר אם המלחמה באוקראינה תימשך ואם רוסיה תזדקק ליותר מל"טים וטילים בליסטיים איראניים.

המאמר הסתיים בכך שצויין כי בעתיד הקרוב, איראן תקבל משהו בתמורה לסיוע הצבאי הנרחב שלה לרוסיה, ולרוסיה יהיו דרכים רבות להחזיר לה טובה, מה שאמור להדאיג מאוד את ישראל.

المونديال صيد ثمين لها.. كيف تواجه قطر العصابات السيبرانية؟ | الخليج أونلاين

קרדיט: אלערביה   קרדיט לתמונה: אלחליג'