אם היה מי שחשב שחוק החיג’אב באיראן לא נאכף…

מחאת הדרישה לחופש של העם האיראני עדיין נמשכת, למרות שבמהלך ארבעת החודשים האחרונים היו מי שהספידו את המחאה ואמרו שדעכה ושלא רואים הפגנות בפרסומים ברשת.

העובדה שהמחאה החלה לאחר הרצח של מהסא אמיני שהחיג’אב שהיה על ראשה, לא תאם את הכללים של משטרת המוסר שעצרו אותה והיכו אותה למוות, גרמה לרבים להצמיד לה את השם הקליט "מחאת החיג’אב", ומאז נושא החיג’אב לא יורד מהכותרות.

לאחר שבעולם צצו כותרות שמדברות על שמשטר המולות "מתגמש" ומפרק את "משטרת המוסר" וממש עוד רגע יפסיקו לאכוף את חוקי החיג’אב, דיברנו בערוץ על כך שהכרזות המשטר בנוגע לאכיפת חוקי החיג’אב או פירק משטרת המוסר, נועדו יתר לאוזניים זרות, מאשר הוכחת כוונה לביצוע שינוי בחוקים הנוקשים של הרפובליקה האסלאמית.

נכון שניידות משטרת המוסר הלבנות-ירוקות המוכרות נראות פחות ברחובות, ונכון שהמשטר ניסה להקטין את מקדמי החיכוך של משטרת המוסר עם האוכלוסייה הזועמת, ובחודשים האחרונים רואים במרחב הציבורי בערי איראן, נשים ללא חיג’אב לראשן, אבל כל אלה לא אומרים שאכיפת חוקי החיג’אב פסקה ולו לרגע.

למשטרת המוסר ישנם כלים שונים ומשונים לאכיפת החוקים החשובים כל כך לקיומה של הרפובליקה האסלאמית. על אחד מהכלים הללו, שהמשטר המשיך להפעיל גם בחודשים האחרונים, נדבר היום.

קרדיט: ויקיפדיה

כלי אכיפה פשוט שמעורר ביקורת
הכלי היה פשוט לתפעול בידי חלאות משטרת המוסר, אבל עורר ביקורת רבה, במיוחד היות ונעשה בכלי הזה שימוש רב ואגרסיבי, ומדובר בהודעת SMS שמקבל בעל רכב, לאחר שמישהו העביר דיווח למשטרת המוסר, שנהגת רכב או נוסעת ברכב, נראו ללא חיג’אב או שהחיג’אב שעל ראשה היה שלא על פי הכללים.

אם תשאלו למה הכוונה ב"מישהו", אסביר שזה יכול להיות שוטר / שטר תנועה / שוטר משטרת המוסר השנואה / איש בסיג’ / כל איש משטר בכל תפקיד / מצלמה עירונית.

ומה היה הנוהל לאחר קבלת ההודעה?
בעל הרכב קיבל הודעת SMS שאומרת שברכבו בוצעה עבירה על חוקי החיג’אב, ובעל הרכב הוזהר שאם העבירה תחזור על עצמה, רכבו ירשם ברשימת רכבים להחרמה, ושכדי להימנע מהחרמת רכבו, על בעל הרכב להגיע למשרדי משטרת המוסר, לחתום על התחייבות להימנעות מהעבירה, ושאם העבירה תחזור על עצמה, בעל הרכב עלול למצוא עצמו בפני תשלום קנס או עונש מאסר.

שינוי שלא לטובה
אבל בחודשיים האחרונים חל שינוי בנוהל, לא שחלילה המשטר החליט באמת לפרק את משטרת המוסר או להפסיק לאכוף את חוקי החיג’אב, אלא בסך הכל לשנות את הטקסט שנשלח לבעלי הרכבים שבהם נצפתה העברה האיומה והחמורה של אי עטיית חיג’אב כיאה וכיאות לנשים צנועות ויראות שמיים שאמרות אמן על כל מה שהמולות אמרים ברפובליקה האסלאמית של איראן.

השינוי היה בכך שמשטרת המסר שלחת רק הודעה אחת, ובה לא נאמר לנהג שאם העבירה תחזור, יהיה המשך טיפול משטרתי ומשפטי (שזה אמר להגיע לתחנת המשטרה לחתום על התחייבות, ולא נאמר שהוא עלול לשלם קנס או להיות בסכנת מאסר, רק כי "מישהו" ראה שברכב שלו מישהי לא עטתה את החיג’אב כמו שהם רוצים.)

ומה הייתה התוצאה של שינוי הנוהל?
היו מקרים בהם דיווחו אנשים שבעקבות הודעת ה SMS של משטרת המוסר, המשטר חסם את חשבון הבנק שלהם, היו מי שדיווח על מניעת שירותים חברתיים ואזרחיים, בין אם במשרדי הרשות המקומית, ובין אם שירתים של רשויות ממשלתיות, והיו אחרים שרכבם הוחרם, והיו אחרים שנעצרו.

סערת חיג’אב חדשה
היום החלה סערה נוספת בנוגע לאכיפת חוקי החיג’אב, לאחר שבאחד מאתרי החדשות באיראן עלתה כתבה על שינוי בטקסט הודעת ה SMS, והידיעה צוטטה באתרי עיתונים רבים וברשתות החברתיות, ועוררה שיח טעון וכועס.

כשדברים כאלה קורים, המשטר כבר דואג לשחרר בעיתוני שופרות התעמולה, ידיעות משלו שמסבירות "את האמת על…” כמו ידיעה של כתב המשטרה של סוכנות הידיעות פארס, שמביא מפי "גורם משטרה בכיר" (שמשום מה הפעם נותר בשלב זה, אלמוני) שבסך הכל מדובר בשלב חדש של תוכנית פיקוח משטרתית…

בעת כתיבת שורת אלה, הדברים שמתפרסמים בשופרות התעמולה של המשטר, לא ממש מצליחים להרגיע את האיראנים הכועסים.

לסיכום אומר שגם אם היה שינוי בנוהל שליחת הודעות SMS לבעלי הרכבים המסכנים “שמישהו” דיווח שמישהי הייתה ברכבם ללא חיג’אב, זה לא אומר שהפסיקו לאכוף את חוקי החיג’אב, אלא רק שהמצב הוחמר לעומת מה שהיה לפני תחילת מחאת החופש, שרבים מכנים “מחאת החיג’אב”.

תמונת הודעת SMS לפני ואחרי שינוי הנוסח: משמאל למעלה, נאמר שאם העבירה תחזור, יהיה המשך טיפל משטרתי משפטי, בהודעה מימין הושמט נושא המשך הטיפול.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון