מבזקי חדשות מהעולם ליום 24-212-2022. מתעדכן

*- הסנאט האמריקאי אישר ברוב של 68 תומכים מול 29 מתנגדים את הצעת החוק בשווי 1.7 טריליון דולר למימון פעילות הממשל הפדרלי עד סוף ספטמבר 2023. החבילה, שכוללת גם סיוע צבאי וכלכלי לאוקראינה בשווי 45 מיליארד דולר, תעלה הלילה להצבעה בבית הנבחרים כדי לאפשר לנשיא ביידן לחתום על החוק עד מחר, לפני שיסתיים מימון הממשל.

הצעת החוק גם כוללת תיקון לחוק ספירת האלקטורים שמבהיר כי סגן.ית הנשיא לא יכול.ה להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות. מדובר בתגובה למתקפת ה-6 בינואר 2001 של נאמני הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, על גבעת הקפיטול אשר נועדה לגרום לסגן הנשיא הקודם, מייק פנס, לבטל את ניצחונו של ג'ו ביידן.

*- התביעה הפדרלית בגרמניה עצרה עובד של שירות הביון הפדרלי BND בחשד לבגידה אחרי שחקירה פנימית של הסוכנות העלתה כי הוא העביר לכאורה מידע מסווג לרוסיה. חיפושים בוצעו בביתו של החשוד, שזוהה בשם קרסטן ל., ובמקום עבודתו, בנוסף לביתו של חשוד נוסף שזהותו אינה ידועה.

נשיא ה-BND, ברונו קאהל, אישר את דבר החקירה והמעצר, אולם סירב לספק פרטים נוספים על הפרשה. "עם רוסיה, אנחנו מתעסקים עם שחקן בצד הנגדי שעלינו להתחשב בחוסר המצפון שלו ובנכונותו להשתמש באלימות", אמר. "כל פרט שנחשף במבצע הזה עלול לתת יתרון ליריב הזה בכוונתו לפגוע בגרמניה".

*- בדרכו הביתה מהביקור ההיסטורי בארה"ב, עצר נשיא אוקראינה זלנסקי בפולין כדי להיפגש עם עמיתו, אנדז'יי דודה, גם הוא מהמנהיגים שהתייצבו באופן הנחרץ ביותר לצד אוקראינה מהרגע הראשון של הפלישה, ואפילו לפניה.

*- סוכנות החלל האמריקאית נאס"א הודיעה רשמית כי הנחתת InSight, הראשונה שחקרה את המבנה הפנימי של מאדים ותיעדה מאות רעידות אדמה, הגיעה לסיום פעילותה על הכוכב האדום אחרי ארבע שנים, שנתיים מעבר למועד המתוכנן.

ביום שני בלילה, עדכנו בנאס"א כי לא נוצר קשר עם הנחתת מאז 15 בדצמבר והעריכו כי היא סיימה את פעילותה. במקביל, פורסם בחשבון הטוויטר של המשימה הצילום האחרון ששלחה הנחתת עם הכיתוב: "אל תדאגו לי: הזמן שלי פה היה פרודוקטיבי ושקט כאחד".

משימת InSight שוגרה במאי 2018 וחצי שנה מאוחר יותר נחתה על מאדים והחלה במשימה גיאולוגית ראשונה מסוגה שהייתה אמורה להימשך שנתיים בלבד. הנחתת חקרה את המבנה הפנימי של הכוכב האדום, ומדדה את הטמפרטורה התת קרקעית ואת פליטת החום.

לאורך שנות פעילותה, InSight הצליחה לתעד מאות רעידות אדמה על מאדים. ביום ראשון, הודיעה נאס"א כי במאי האחרון נמדדה רעידה בעוצמה של 4.7, שהייתה חזקה פי חמישה מהרעידה החזקה שתועדה עד אז, וכי היא גם נמשכה קרוב לעשר שעות.

*- בכיר האופוזיציה הרוסית הכלוא, אלכסיי נבלני, סיפר כי הבעלים של קבוצת ואגנר, יבגני פריגוז'ין, הגיע גם למושבת העונשין שבה הוא מוחזק כדי לגייס אסירים לטובת המלחמה באוקראינה. לפי נבלני, 90-80 אסירים נענו להצעה ולאחר מכן היה "גל שני של גיוס", אולם לא נמסר כמה אסירים נוספים הצטרפו.

"פריגוז'ין הגיע במסוק ואסף את כל המורשעים באצטדיון יחד עם הרשויות", תיאר נבלני במכתב למקורביו. "הוא אמר 'הייתי בכלא 10 שנים בעצמי, וכעת אני קורא לכם להיות חיילי הסער שלי. בתוך שישה חודשים, אני אכתוב חנינה לכל אחד מכם. יש לכם חמש דקות לחשוב על זה'".

*- חיל האוויר של יפן ביצע את טיסת הבכורה של הכטב"מ המתקדם RQ-4 גלובל הוק מתוצרת ארה"ב, תשעה חודשים אחרי שהגיע לבסיס מיסאווה. במשרד ההגנה בטוקיו ציינו כי הכטב"מ יאפשר איסוף מודיעין "באזורים רחוקים מיפן" ויסייע "לחזק את יכולות האיסוף והמעקב של חיל האוויר".

*- שעות לאחר שנשיא אוקראינה זלנסקי ביקר את חייליו בזירת הלחימה בעיר באחמוט, צילם "השף של פוטין" והבעלים של חברת שכירי החרב ואגנר, יבגני פריגוז'ין, סרטון משלו באזור: "ולדימיר אלכסנדרוביץ' היקר, אם לא עזבת את באחמוט עדיין, אני מוכן לפגוש אותך".

*- גרמניה השיבה היום לניגריה 22 מברונזות בנין שנבזזו על ידי השלטון הקולוניאלי הבריטי מממלכת בנין בסוף המאה ה-19 בטקס חגיגי באבוג'ה בהשתתפות שרת החוץ, אנאלנה בארבוק, ושרת התרבות, קלאודיה רות'. מוקדם יותר השנה, חתמו שתי המדינות על הצהרה להשבת כל 1,130 פריטי הברונזה שמוחזקים במוזיאונים בגרמניה.

ניגריה צפויה לקיים תצוגה חגיגית של הפריטים בתחילת השנה. "לפני 20 שנה, אפילו 10 שנים, איש לא יכול היה לצפות שהברונזות האלה יוחזרו לניגריה כי המכשולים להשבתם היו לכאורה בלתי עבירים", אמר שר התרבות הניגרי, אלהאי לאי מוחמד. "היום, עם המחווה החלוצית של גרמניה, האומה הידידותית, הסיפור השתנה".

ברונזות בנין נמצאים במוזיאונים שונים ברחבי העולם, כולל בארה"ב, בניו זילנד ובבריטניה, ובמשך שנים ניסו הרשויות בניגריה להשיב את חפצי האמנות העתיקים. בשבועות האחרונים הסכימו מספר מוזיאונים בריטיים להשיב את הברונזות וכעת עיקר הלחץ הוא על המוזיאון הבריטי, שם נמצאים יותר מ-900 מהברונזות.

*- ארה"ב וקוריאה הדרומית קיימו היום תמרונים אוויריים משותפים, דרומית לאי ג'ג'ו שבדרום חצי האי, בהשתתפות מפציצים אסטרטגיים B-52 ומטוסי חמקן F-22 אמריקאיים ומטוסי חמקן F-35 ומטוסי קרב F-15K דרום קוריאניים.

מדובר בפעם הראשונה מזה ארבע שנים שמטוסי F-22 נשלחים לקוריאה הדרומית. "הפריסה היא חלק מהמאמץ לחזק את האמינות של 'ההתרעה המורחבת' האמריקאית", נמסר ממשרד ההגנה בסיאול.

*- גורמים אמריקאיים אישרו לניו יורק טיימס כי האוקראינים ניסו לחסל את הרמטכ"ל הרוסי, גנרל ואלרי גרסימוב, כאשר גילו כי הוא הגיע לביקור בקו החזית באביב האחרון, וזאת על אף שבכירים בבית הלבן הפצירו בהם להימנע מכך בשל חשש מהסלמה. עשרות רוסים נהרגו בתקיפה, אולם גרסימוב לא נפגע.

*- האפיפיור פרנציסקוס אישר היום צו שקובע כי זוג חסידי העולם מפולין, יוזף וויקטוריה אולמה, וששת ילדיהם מתו מות קדושים כאשר נרצחו על ידי הנאצים בעיירה מרקובה ב-1944 אחרי שהתגלה כי הם הסתירו שמונה יהודים בביתם. ויקטוריה אולמה הייתה בהיריון כאשר נרצחה.

בעקבות החלטת האפיפיור, יקבלו ההורים וילדיהם מעמד של מבורכים בכנסייה הקתולית. "הגבורה שלהם היא סמל והזיכרון שלהם ימשיך לחיות", אמר נשיא פולין, אנדז'יי דודה.

*- הרוטציה בראשות ממשלת אירלנד התבצעה היום בהתאם להסכם הקואליציוני כאשר לאו ורדקאר, מנהיג מפלגת פיאנה פויל, מונה לתפקיד שאותו מילא בשנים 2017-20, במקומו של מנהיג פינה גייל מייקל מרטין שכיהן מאז יוני 2020 וכעת ישמש סגנו של ורדקאר. 87 מחברי הפרלמנט הצביעו בעד המינוי מול 62 מתנגדים.

שתי המפלגות הסכימו על ממשלת הרוטציה הראשונה בתולדות אירלנד, בה שותפים גם הירוקים, על מנת למנוע הקמת ממשלה בהנהגת השין פיין לאחר הבחירות בפברואר 2020. מנהיגת השין פיין, מארי לו מקדונלד, התריסה היום כי הממשלה "מנותקת, נגמרו לה הרעיונות ונגמר לה הזמן" וקראה לבחירות חדשות.

*- הרשויות בגרמניה הצליחו לאתר הלילה בברלין רבים מהפריטים יקרי הערך שנגנבו ממוזיאון "הכספת הירוקה" בטירת דרזדן בנובמבר 2019, וזאת אחרי שיחות בין התביעה לבין צוות ההגנה של ששת החשודים בשוד הנועז לקראת הסדר טיעון אפשרי. "סקסוניה אומרת: תודה לכם!", אמר ראש ממשלת סקסוניה, מייקל קרטצ'מר.

בשוד נגנבו 21 תכשיטים מעוטרים ב-4,300 יהלומים ואבני חן וחפצי ערך נוספים בשווי כולל של 113.8 מיליון אירו מהאוסף של אוגוסט השני "החזק" שהיה שליט סקסוניה ומלך פולין בסוף המאה ה-17 ובתחילת המאה ה-18. לפי התביעה, הלילה התגלו 31 פריטים בודדים שהועברו לדרזדן לצורך בדיקות, אולם היהלומים עדיין לא נמצאו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי