השבוע שבין ה-15.12.22 ל- 22.12.22 אצל שכנינו הפלסטינים

האלימות והטרור נמשכים גם השבוע. בלטו פיגוע ירי לעבר אוטובוס בו נסעו ראש מועצת שומרון וח"כ לימור סון הר מלך להדלקת נרות בישוב המפונה "שא- נור" ערב נר ראשון של חנוכה. בחסדי ה' ללא נפגעים. כן בוצע פיגוע ירי כנגד רכב ישראלי ליד הכפר תל שמדרום לשכם, ללא נפגעים. אנשי כנופיית גוב העריות בשכם לקחו אחריות. חשוד בביצוע הפיגוע, ותושב מחנה הפליטים עסכר נעצר בידי כח צה"ל בתוך פחות מ- 24 שעות. בנוסף ירו מחבלים לעבר כוחות צה"ל שאיבטחו כניסת מתפללים לקבר יוסף בשכם. כוחותינו הגיבו באש והרגו מחבל אחד, ופצעו כמה נוספים. ההרוג, הינו תושב העיירה טובאס שבגזרת ג'נין, והיה מוכר כשחקן כדורגל בטול כרם.

הנה תמונות:

ברקע, נמסר על מותו בכלא של נאצר אבו חמיד, ממחלת הסרטן. אבו חמיד, מי שהיה יד ימינו של מרואן ברגותי, בהכוונת אנשי "גדודי אלאקצא" בתקופת האנתפאדה השניה ונידון ל-7 מאסרי עולם על הרציחות שבוצעו בהכוונתו הישירה. הוא היה אחראי בעקיפין גם על עוד מספר רב של הרוגים, וכמוהו גם ארבעה מאחיו נידונו למאסרי עולם או נהרגו חלקם בשורות הפת"ח וחלקם בשורות החמא"ס.

אמנם היה מי שחשב לשחרר את אבו חמיד, כדי שימות מחוץ לכלא, אך למרבה המזל באה התעשתות והמהלך בוטל, ועדיין נקט שירות בתי הסוהר במחווה והתיר למשפחתו לבקרו ברגעיו האחרונים בבית החולים. עם היוודע דבר מותו התקיימה הפגנת ענק בראמאללה, והמפגינים השמיעו קריאות בזכות מחמד דיף, מפקד הזרוע הצבאית של החמא"ס, וקראו לו לנקום בישראל.

ההחמא"ס הכריזה אמנם שמות אבו חמיד לא יעבור ללא תגובה, אך נזהרה מאישור לירי רקטות מהרצועה, ומעדיפה שה"הנקמה" תגיע מאיו"ש. גם אנשי כנופיית "גוב העריות" בשכם הבטיחו נקמה שתרעיד את ישראל, ובפועל ביצעו מספר פיגועי ירי לא יעיל ממרחק לעבר בסיסי צה"ל והישובים אלון מורה והר ברכה. יו"ר הרש"פ אבו מאזן פרסם הודעת אבל על מות אבו חמיד, והצטלם עם תמונתו. חסין אלשיח', מזכיר הועד הפועל של אש"ף תבע את שחרור גופת המחבל לקבורה בראמאללה. כן התקיימה שביתה כללית בראמאללה, שכם וג'נין ובחלק מהאוניברסיטאות בעקבות מותו.

הנה תמונות מהמחאה בראמאללה בעקבות מות אבו חמיד, כאשר תהלוכות נוספות התקיימו גם בעזה ובשכם:

 

לצד זאת, תאונת דרכים ליד הישוב רחלים, בה פגע רכב ישראלי בשני אחים ממחנה הפליטים קלנדיה שעמדו לצד הדרך מוצגת כ"פיגוע דריסה". זמן קצר לאחר מכן הודו אנשי "גדודי אלאקצא", שההרוגים היו פעילים בקבוצתם. אמנם מדובר היה בתאונה, אבל ברחוב הפלסטיני, כמו גם בתקשורת ואצל דוברי הרש"פ מוצגים השניים, כ"קרבנות השנאה של המתנחלים".

הנה תמונות מהלוויית השניים שלוותה במטחי ירי באויר:

ובתוך כך, "אבו עבידה", דובר "גדודי עז אלדין אלקסאם" הכריז שהמבצע ללכידת שבויים ישראליים נוספים, כדי לשפר את קלפי המיקוח מול ישראל יצא לדרך ותוצאותיו תיראנה בקרוב. גם כאן חשוב לאמר: "כלב נובח לא נושך".

בתחום הפנימי: 8 גופות של עזתים שטבעו מול חופי תוניס בנסיון להגר לאירופה הועברו לקבורה ברצועה. ביטוי נוסף לתחושות היאוש וחוסר התוחלת של החיים באזור. קריאות בגנות שלטון החמא"ס בהלווייתם, אך השליטה הכמעט מוחלטת של החמא"ס במדיה, הביאה לכך שהקטעים שכן שוחררו לרשתות החברתיות נעלמו מהן תוך זמן קצר. לעומת זאת, קל היה למצוא תמונות מהפגנת נשים מול מטה אונסק"ו בעזה, נגד "המצור" כביכול על הרצועה:

בתוך כך, ההכנות לחג המולד של העדות המערביות בעיצומן. אלה כוללות מצעדים, ירידים ופעילות נוספת לעידוד התיירות בבית לחם. גם בעזה הודלק עץ אשוח, כחלק מהנסיון להפגין סובלנות בינדתית מצד החמאס, ומנגד, שוב עולות כתבות על הנוצרים בעזה, שישראל מונעת מהם להגיע לבית לחם.

הנה תמונות מאוירת החג בבית לחם:

ובעיירה הסמוכה בית סאחור, דווח על אסון, כאשר שימוש בחומר הדברה אסור לשימוש, הביא להרעלה ולמוות של שני ילדים. המשטרה הפלסטינית נאלצה לפנות את כלל התושבים בבתים הסמוכים, כדי לבצע טיהור של האתר, ולפנות את הגופות.

וגם: סיום המונדיאל, יוצר תחושה של "ריק", בקרב חלקים גדולים ברחוב הפלסטיני. עם זאת, הפלסטינים מנסים להציג את עצמם כ"מנצחים הגדולים" של המשחקים, לנוכח גילויי האהדה להם זכו בארוע, הן מנבחרות של מדינות שהצטרפו להסכמים עם ישראל, ובראשם נבחרת מרוקו, והן מאוהדי קבוצות אחרות. לא פלא שלאחר סיום המשחקים הוקרן דגל פלסטין על קירות שניים מהמגדלים הבולטים בקטר.

הנה תמונות מהנוכחות של דגלי פלסטין במשחקים בקטר:

עד כאן להשבוע- שבת שלום וחנוכה שמח

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש