מרעי אל-רמת'אן: המבוקש מס'1 של ירדן וסוחר הסמים הגדול בדרום סוריה

מסתורין אופף את גורלו של מרעי אל-רמת'אן, אחד ממבריחי הסמים הבולטים מסוריה לירדן, לאחר שפרסמו ידיעות כי הוא נעצר לפני מספר ימים על ידי שותפיו למודיעין הצבאי של המשטר הסורי. 

רשת החדשות הסורית –  "אל-ראסד" מסרה, לפני יומיים, כי אל-רמת'אן נעצר על ידי אבו שועיב מוחמד גאליה, סגן ראש אגף " המודיעין הצבאי" בעיר סלחאד , דרומית לעיר המחוז א-סווידה , שנחשב לאחד ממקורביו בעת שפעלו בדמשק.

מי הוא מרעי אל רמת'אן?

מראי רוואישד אל-רמת'אן, המכונה "אבו חמזה", הוא אחד האישים המסתוריים, המנהיג בפועל את השבט שלו, מנהיג המיליציה החזקה ביותר במדבר א-סויידה, והאחראי לאחד מרשתות הברחות הסמים הבולטות ביותר מסוריה לירדן, ולפי התקשורת הירדנית נחשב מבוקש מספר 1 בסוריה.

יש רק תמונות נדירות של אל-רמתאן זמינות, והוא מעוניין שתמונותיו לא יפורסמו, שכן חייו עברו שינוי דרמטי מרועה צאן ב-2006, לאחד מסוחרי הסמים החשובים והעשירים בדרום סוריה, לפי רשת החדשות הסורית – "Suwayda 24".

תמונה נדירה של מארי רוואישד אל-רמאת'ן - אס-סויידה 24
תמונה נדירה של מארי רוואישד אל-רמאת'ן – קרדיט: אס-סויידה 24

אל-רמת'אן, כבן 45, הוא מהכפר אל-שעב, שבמדבר א-סויידה, כ-20 ק"מ צפונית לגבול סוריה-ירדן.

אל-רמת'אן, יחד עם עשרות חברי חמולתו, הקים מיליציה חמושה , עם נשק אישי ובינוני, המבצעת משימות אבטחה במדבר לטובת "המודיעין הצבאי" הסורי, לפי רשת "סויידה 24", וכן מטפל בהברחות סמים באזור השפעתו.

 "אס-סויידה 24" תיעד את הרג ארבעה מחברי החמולה שלו, באפריל האחרון, על ידי שומרי הגבול הירדנים , בזמן שהם ניסו להבריח סמים. בין ההרוגים היה ילד מתחת לגיל ארבע עשרה.

האם המשטר הסורי עצר את מרעי אל-רמת'אן?

סיפור מעצרו של אל-רמת'אן ע"י הסגן "אבו שועיב", האחראי על יחידת "המודיעין הצבאי" בסלחד, כדי להוציא את האחרון ממצוקתו בחקירות הקשורות להברחת סמים, נראה לא הגיוני, לפי ל"סויידה". וגזרת סלחד, המזוהה אף היא עם דיוויזיה 4, אינה ברמה שמאפשרת לה לעצור אדם בסדר גודל של אל-רמת'אן, שמספר אנשיו באזור גדול פי כמה מאנשי הדיוויזיה בגזרה.

חבר בגזרת סלחאד הכחיש בפני רשת "סואידה 24" את החדשות שנפוצו על מעצרו של אל-רמת'אן, וכן טען כי הסגן "אבו שועיב" ממשיך בעבודתו וכי הוא לא עצר איש ולא חקר איש. 

עם זאת, הידיעה על מעצרו של אל-רמת'אן יחד עם שני אנשים נוספים, במחסום ארמון הועידות, בכניסה לבירה דמשק, ביום שלישי שעבר התפשטה. לפי מקורות שונים, אגף המודיעין הצבאי התערב כדי לדרוש את שחרורו. היו דיווחים סותרים בין מקורבים לאל-רמת'אן שאישרו את שחרורו ואת שובו לביתו, חלקם הכחישו את מעצרו מכל וכל, ואחרים אמרו כי הוא עדיין עצור ומחכה לשחרורו, לפי "סואידה 24" .

מדוע הופיע השם אל-רמת'אן בטלוויזיה של המשטר הסורי?

ראוי לציין כי השם מרעי אל-רמת'אן הופיע לאחרונה בדיווח בטלוויזיה הסורית הרשמית , המעיד על מעורבותו בפעולות הברחת סמים. כידוע, הטלוויזיה של המשטר מקבלת הנחיות מסודרות בנושאים מסוג זה, מה שמעלה כאן את השאלה: האם רמת'אן "נשרף"? או שזו עסקה לסחוט אותו תמורת כסף גדול?

למרעי אל-ראמת'ן יש עושר גדול, הכולל נדל"ן ומסעדות בדמשק, מאות ראשי בקר וגמלים, ומכוניות רבות, אחת מהן חסינת כדורים, שרכש מ"חיזבאללה" הלבנוני, לפי "סואידה 24". "הוא לא נשאר במקום אחד, והוא תמיד נע בין סויידה, דמשק ולבנון.

מי הם השותפים של אל-רמתאן?

מיקומו הגיאוגרפי של כפרו בסמוך לגבול הירדני, ורשת היחסים שלו עם גורמי ביטחון בכירים באגף "המודיעין הצבאי", כמו גם השותפות שלו עם הסוחר נוח זעיטר, ודמויות מ"חיזבאללה" המפגישים אותו עם הסם הלבנוני המפורסם. , כולם גורמים שהפכו את אל-רמת'אן לאחד המנהיגים הבולטים של רשתות הברחת הסמים בין סוריה לירדן.

חשוב לציין שתפקידו של מרעי אל רמת'אן הוא הובלת סמים מסוריה לירדן באזור השפעתו הגיאוגרפי בלבד.

בדומה למרעי, ישנם אישים רבים בדרום סוריה, כמו חוסיין אל-מברוק, מאהיד אל-ג'ית', עאיד אל-שואייר ומנהיגים נוספים של רשתות ההברחה.

האם תפקידו של מרעי הסתיים, או שמא מדובר בהצגה שנועדה להפעיל לחץ על אלרמת'אן ולאלץ אותו לוותר על הונו, כפי שקרה עם ראג'י פלחוט כשביטחון המדינה של המשטר הסורי עצר אותו בדרך לחומס, ושחרר אותו באותו היום? התשובה נעוצה בעובדה שמעצרו הזמני, אם יתקיים, אינו נחשב לשינוי בכללי המשחק, שכן עדיין זורמים סמים מסוריה לירדן בכמויות גדולות, לפי הגרסה הירדנית הרשמית.

קרדיט: רשת סוריה טי וי