רגיעה יחסית לאחר ליל הפגנות סוערות ברחבי ירדן במחאה על ייקור הדלק

ביום שישי בבוקר, מחוז מען, בדרום ירדן, עדה לשקט יחסי לאחר שעימותים פרצו ביום חמישי בערב בין מפגינים לכוחות הביטחון, בעקבות ניסיונות לחסום רחובות בצמיגים בוערים, כך לפי כתב רשת "אל-חורה".

עימותים אלו הביאו למותו של סגן מפקד משטרת מען ולפציעתם של שני אנשי ביטחון שקיבלו טיפול בבית החולים.

צעירים ערכו משמרות והפגנות בכמה מחוזות ירדנים, תוך מחאה על עליית מחירי הדלק.

ביום חמישי בערב ומאוחר יותר בלילה שלחו שלטונות ירדן תגבורת ביטחונית לנפת מען.

ההנחה היא כי משפחתו של סגן מפקד משטרת מען תאבל על גופתו בשעות הקרובות, בעיר הולדתו בנפת ג'רש שבצפון ירדן.

בעלי משאיות במספר נפות ירדניות ממשיכים בשביתה זה היום ה-12 ברציפות, גם אם לסירוגין, בין בעלי חברות, שחלקם חזרו לעבודה, לבין בעלי משאיות עצמאיים שממשיכים בשביתתם.

בעלי משאיות הודיעו על דרישתם להוזיל את מחירי הסולר, ושביתתם באה לידי ביטוי ישירות עקב מחירי מוצרי המזון המיובאים מחו"ל.

בימים האחרונים, ברוב נפות דרום ירדן יש שביתות רגועות, במחאה על עליית מחירי הדלק, החל מנהגי משאיות ולעתים הצטרפו נהגי מוניות ואוטובוסים ציבוריים, מה שהוביל לסגירת השווקים והחנויות ביום רביעי במען וקראק (כ-114 ק"מ דרומה), עמאן ונפת מדבה (35 ק"מ דרומית לעמאן) בסולידריות.

דובר מספר פעמים על הסכם עם הממשלה לסיום השביתה. עם זאת, נראה כי התבטאות של ראש ממשלת ירדן בישר אל-ח'סאונה לפני מספר ימים, שבה אמר כי "אין לממשלה את הלוקסוס לסבסד דלק", עוררה את המפגינים, לפי אי-אף-פי.

מחירי הדלק כמעט כפולים ממה שהיו בשנה שעברה, במיוחד הסולר, שהוא הדלק העיקרי למשאיות ואוטובוסים, ונפט שהוא דלק החימום העיקרי לעניים.

ירדן סובלת מתנאים כלכליים קשים, שהוחרפו בעקבות מגיפת הקורונה, שיעורי האבטלה עלו בשנת 2021 לכ-25% על פי נתונים רשמיים, בעוד שהוא עלה בקרב הנוער ל-50%.

המלחמה באוקראינה מילאה תפקיד מרכזי בעליית מחירי הדלק העולמיים.

קרדיט: רשתות חברתיות