מומחים ישראלים: ההפגנות של איראן אינן "תופעה חולפת"

כמה מפקדים בקהילת המודיעין והביטחון הישראלית אמרו כי ההפגנות באיראן, שפרצו ברחבי המדינה בשלושת החודשים האחרונים, אינן תופעה חולפת, בניגוד לגלי הפגנות קודמים נגד השלטון ברפובליקה האסלאמית ב-40 השנים האחרונות.

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר לאל-מוניטור, "איראן הנוכחית היא לא איראן שהייתה לפני 10 או 5 שנים, וגם לא שנה שעברה ואפילו לא לפני שלושה חודשים. מה שקורה עכשיו הוא עמוק יותר, רחב יותר ובלתי הפיך".

סגן שר הביטחון לשעבר תת אלוף (מיל') אפרים סנה תיאר את המצב כ"כרוני", ואמר: "זו לא עוד הפרעה מקומית או מחלה חולפת שאנו רואים שמשנים את פניה של איראן, ושם לא תהיה דרך חזרה."

"למשטר יש עדיין כלים רבים להגן על עצמו ורובם לא מוצו. אנחנו רואים שינויים פוטנציאליים וויתורים שהמשטר יצטרך לעשות. מצד אחד קשה לנו לראות אלטרנטיבה למשטר הנוכחי. ומצד שני, השינוי באיראן הוא אמיתי", אמר הגורם הביטחוני הישראלי הבכיר.

המקור ציין כי גם אם המשטר יבטל את חובת החיג'אב שעורר הפגנות באמצע ספטמבר עם מותה של מהסה אמיני בת ה-22 על כך שלא לבשה את החיג'אב כראוי ולבשה ג'ינס צמודים, ההפגנות יימשכו.

אולי תהיה תקופה של רגיעה, אבל העם האיראני התגבר על מחסום הפחד, והמפגינים מדברים על זכויות וחירות מול המשטר. "זה יהיה קשה, אבל לא בלתי אפשרי, להפוך את זה", הוסיף. דעה זו קיבלה חיזוק בתמיכה במחאות שהביעה אחותו של חמינאי, שתיארה את שלטונו כ"עריצות".

מומחים ישראלים מנסים לקבוע את כושר עמידתו של המשטר ואת סיכוייו לשרוד בטווח הבינוני והארוך. הם מצביעים על שלושה אלמנטים שעדיין חסרים למחאה להפלת המשטר.

הראשון הוא הנהגה בולטת וכריזמטית שהשלטונות אינם יכולים להשתיק, ועשויה לנבוע מהתנגדות לאיראן בגלות, כפי שהיה במקרה של מייסד המהפכה האסלאמית ב-1979, רוחאללה חומייני.

"כרגע למחאה חסר מנהיג בולט, וזה פגם ברור", אמר גורם בכיר במודיעין הישראלי. מרכיב נוסף שחסר בגל המחאה הוא הכספים המאורגנים.

"המרכיב השלישי הוא תמיכתם של אנשי דת מכובדים. לפי המקור, הציבור באיראן אינו נוטש את האסלאם ורוב האיראנים הם דתיים. יש צורך ברשות דתית שתעביר את ההפגנות לרמה חזקה יותר ותספק להן הצדקה דתית", לדברי גורם מודיעיני בכיר, "בזמן הנוכחי סמכות זו נעדרת".

ישראל אינה פוסלת את האפשרויות לשינוי בטווח הבינוני והארוך. גורם ישראלי בכיר אמר: "כמעט כל המהפכות הן בסופו של דבר אירוע פתאומי שבו אתה מתעורר יום אחד, החומה קרסה וזה יקרה גם באיראן ואף אחד לא יודע מתי וזה יכול לקחת חודשים או שנים. השאלה הרלוונטית היחידה היא אם זה יקרה לפני או אחרי שאיראן הופכת למדינת סף גרעינית".

خبراء إسرائيليون: احتجاجات إيران ليست

קרדיט: לוונט ניוז