מבזקי חדשות ליום 17-12-2022. מתערכן

*- האיש העשיר ביותר באמירויות
דירוג חדש של מגזין פורבס לגבי 200 המיליארדרים המובילים בעולם מגלה נתון מעניין. מסתבר כי פאבל דורוב, מייסד האפליקציה טלגרם הוא העשיר ביותר באמירויות. הונו מוערך ב-17.2 מיליארד דולר והוא מדורג במקום ה-112 בעולם כשלפני שנתיים דורג במקום ה-565.

דורוב יליד סט. פטרסבורג היגר לדובאי כשלפי הדיווחים זה קרה כשלא רצה לתת גישה לביון הרוסי למסד הנתונים של האפליקציה. בתחילת השנה הנוכחית קיבל דורוב בן ה-36 אזרחות אמירותית.

*- בקטר מנסים להסביר למה הקהל לא הגיע לפי הצפי
קטר פרסמה בשבוע שעבר כי בשלב הבתים של המונדיאל הגיעו 765,000 צופים – נתון שבעצם קובר את הצפי המוקדם כי בחודש של המונדיאל מספר המבקרים במדינה המפרצית יגיע ל-1.2 מיליון. להזכירכם במונדיאל הקודם ברוסיה מספר המבקרים בחודש המשחקים עמד על 3 מיליון.
עכשיו בקטר מנסים להסביר את אי העמידה בציפיות ויש שלל הסברים. עלאא' ח'ליפה, מומחה לתיירות סבור כי המלחמה באוקראינה היא אחת הסיבות שהאוהדים לא הגיעו בטענה כי המלחמה גרמה לשיבושים עולמיים במספר תחומים. זו הסיבה שאוהדים רבים מאירופה, שנפגעה קשות כלכלית מהמלחמה לא הגיעו למשחקים, הוא הוסיף. מוחמד אלמסרי עוד מומחה לתיירות במפרץ מסכים שהמלחמה באוקראינה תרמה את חלקה אך מוסיף לכך גם את אפקט נגיף קורונה שעדיין משפיע על ענף התעופה בעולם. לדבריו, גם המחיר הגבוה של כרטיסי הטיסה תרם לכך שאוהדים רבים החליטו לא לבוא.

הסבר נוסף הוא שקיום המונדיאל בחורף ולא בקיץ כרגיל שהיא עונת החופשות הוביל לירידה במספר האוהדים.

*- 110 מיליארד דולר לפיתוח שדה גז גדול
סעודיה נמצאת בימים אלה במו"מ עם גופים בינלאומיים במטרה לגייס 110 מיליארד דולר שיושקעו בפיתוח שדה גז טבעי גדול במזרח הממלכה. שדה ג'אפורה נחשב מרכיב חשוב באסטרטגיה הסעודית לגוון את יצוא האנרגיה שלה מעבר לנפט. לפי ההערכות, השדה מכיל 200 טריליון רגל מעוקבת של גז גולמי. ענקית האנרגיה הסעודית אראמקו שואפת להתחיל בהפקה בשנת 2025 ולהגיע לתפוקה יומית של כ-2 מיליארד רגל מעוקבת עד 2030.

חלק גדול מהגז שיופק שם ישמש ליצירת מימן כחול, כך הצהיר בעבר שר האנרגיה עבדאלעזיז בן סלמאן. התהליך כולל אגירת פליטות הקשורות לייצור מימן בממלכה, מה שיאפשר לייצא את הדלק כמקור אנרגיה נקי.

*- טוטאל מבהירה מתי יחל קידוח הגז בלבנון
אם למישהו היה ספק, חברת Total Energies הצרפתית הצהירה היום שהיא עדיין מחויבת לחיפושי הגז בלבנון והעבודות יתחילו במהלך השנה הבאה, וזאת בעקבות ההסכם עם ישראל לרישום הגבולות הימיים. הדברים נכתבו בהודעה שפרסמה החברה בעקבות ביקורו של שר האנרגיה הלבנוני, וליד פיאד, במטה החברה הצרפתית ופגישתו עם מנכ"לה.

בהודעה צוטט המנכ"ל כאומר: "הצוותים האחראים על פעולות הקידוח בבלוק 9 מגוייסים כעת". לדבריו, כ-10 אנשי צוות מעורבים בהכנת הבאר; לפני שלב החיפושים וההפקה ועד סוף מרץ יגיע הצוות בביירות ליותר מ-20 עובדים. המנכ"ל ציין שעד סוף הרבעון הראשון של 2023, האסדה תיבחר לאחר פרסום מכרז בנושא. החברה כבר הגישה הזמנות לספקים עבור הציוד הנדרש לבאר.

*- מתקרבים לעימות בנושא הגז במפרץ
במה שנראה כנקודת החיכוך האפשרית הבאה בין מדינות המפרץ לאיראן ,חתמו היום חברות מסעודיה וכווית על מזכר הבנות לפיתוח משותף של שדה הגז א-דרה שבמימי המפרץ הפרסי. החתימה נערכה בנוכחות שרי הנפט של שתי המדינות הערביות. המזכר של היום מגיע בהמשך למזכר הבנות שנחתם בין שתי המדינות מוקדם יותר השנה.

לפי הערכות, התפוקה היומית מהשדה תגיע ל-1 מיליארד רגל מעוקבת ביום. סעודיה וכווית הגיעו להסכמה על חלוקת התפוקה. מי שצפויה להתנגד להסכם ואולי אף לפעול להכשלתו היא איראן. האיראנים טוענים כי השדה אותו הם מכנים אראש שייך גם להם ,אבל עד כה דחו את כל הקריאות של כווית וסעודיה לנהל מו"מ על הגבולות הימיים שיקבעו את הזכויות על השדה.

*- חדשות רעות למשטר האייתולות: שפל של כל הזמנים
המטבע האיראני הריאל ירד היום בשוק השחור לשפל של כל הזמנים מול הדולר. שער החילים נחשב לברומטר של המשק האיראני ומבטא את התחושה בקרב הסוחרים. היום דולר אחד נמכר תמורת כ-374,000 ריאל. אתמול עמד שער החליפין על כ-370,000 ריאל לדולר.

ההסבר לצניחת שער הריאל קשור להמשך גל המחאות הפנימי והתחושה שאפסו הסיכויים להסכם גרעיני שיביא להתאוששות מסוימת של המשק האיראני. נהפוך הוא נראה כי הסוחרים צופים הגברת הלחץ המערבי על איראן עקב הדיכוי האלים של המחאה ועקב התמיכה הצבאית ברוסיה במלחמתה באוקראינה. יצוין שמאז החלו המהומות בספטמבר איבד הריאל כ-15% מערכו.

*- כך טורקיה מסייעת לפוטין ומעצבנת את המערב
מסתבר שטורקיה הופכת לאבן נגף משמעותית לתוכנית הבינלאומית שנועדה להפחית את הכנסות הנפט של רוסיה עליה כתבתי כאן (מחיר תקרה). נכון ליום שישי, מספר המכליות הממתינות ליציאה מהים השחור דרך המצרים הטורקיים המשיך לעלות. אנקרה מסרבת לבטל תקנה חדשה בנושא הביטוח שהחלה ביישומה בתחילת החודש הנוכחי וזאת למרות לחצים מצד גורמים במערב.

בסך הכל 28 מכליות נפט עומדות בתור למיצרי הבוספורוס והדרדנלים, כך נמסר ביום שישי. בסך הכל מדובר ב-15 מיליון חביות תקועות. בשנת 2021, עברו במצרים הטורקיים כ-700 מיליון חביות, כך שכרגע לא מדובר עדיין בכמות משמעותית.

הרשות הימית של טורקיה מתעקשת שהיא לא תאפשר מעבר של מכליות נפט ללא כתבי ביטוח מתאימים. לעומת זאת, חברות ביטוח מערביות טוענות שאינן יכולות לספק את המסמכים הנדרשים על ידי טורקיה, שכן זה עלול לחשוף אותן לסנקציות אם יתברר כי מטעני הנפט שהם כיסו נמכרו במחירים העולים על מחיר התקרה (60 דולר). יצוין שרוב המכליות התקועות ליד המיצרים מיועדות לאיחוד האירופי…..

*- למה זו העסקה שהכי "מפחידה את האמריקאים?
כפי שכתב העיתונאי אריאל כהנא בערוץ,  העסקה שהכי מטרידה את הממשל האמריקאי ביחס ליחסי סין וסעודיה הוא מזכר ההבנות שנחתם עם חברת התקשורת וואווי. למה?
הממשלים הדמוקרטים והרפובליקנים התייחסו לחברה הסינית הזו כ"סיכון ביטחוני לאומי" עקב הקשרים העמוקים שיש לה עם הצבא הסיני. ארה"ב טוענת כי ניתן להשתמש בציוד של וואווי לריגול אם כי הדבר לא הוכח עד היום בעוד החברה הסינית מכחישה זאת מכל וכל.

הממשל האמריקני אסר על הפצת מוצריה של וואווי בשוק המקומי והפציר בבעלי הברית שלה לא לאפשר לה להקים רשתות הדור החמישי, אם כי מרבית מדינות המפרץ הערביות התעלמו מבקשה זו. הממשל עשה שימוש גם בהגבלות הייצוא כדי למנוע מהחברה הסינית שימוש בטכנולוגיה ומוצרים אמריקאים, כולל שבבי מחשב. קשה לומר שמדיניות "ההרעבה" האמריקאית נחלה הצלחה גדולה. החברה הסינית דיווחה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 הכנסות בשווי של כ-62 מיליארד דולר, ירידה קלה בהשוואה להכנסות בתקופה המקבילה של 2021.

Huawei Stores in Russia Stop Selling Products to Visitors - Caspian News

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: כספיאן ניוז