אוקראינה חושפת סרטון שיגור טיל נפטון שהטביעה את ספינת המלחמה "מוסקבה"

אתר החדשות האוקראיני פראבדה חושף תיעוד של שיגור אחד מטילי הנפטון שהטביעו את ספינת המלחמה הרוסית "מוסקבה" בים השחור ב-13 באפריל, המכה הקשה ביותר שספג הצי הרוסי במלחמה. עם זאת, בשל הסערה שהשתוללה באזור, האוקראינים לא ידעו במשך שעות אם הצליחו לפגוע בספינת הדגל הרוסית.

תחקיר מקיף של פראבדה מספק פרטים נוספים על הפגיעה הדרמטית. לפי הדיווח, מעטה העננים הכבד והנמוך הוא שאפשר למכ"ם האוקראיני לקבל את האותות שסימנו את מיקומה של האנייה הגדולה, על אף שנעה במרחק של 120 ק"מ מהחוף, יותר מטווח הקליטה הרגיל של המערכות.

האוקראינים גם מכחישים את הדיווחים בכלי תקשורת במערב כי מטוס ביון אמריקאי הוא שסיפק להם את נקודות הציון המדויקות של "המוסקבה" לפני הירי. "אנחנו מסוגלים לפתור בעצמנו בעיות של מורכבות מדהימה", אמרו. "ראינו את הספינה כל הזמן ותיעדנו אותה. הבעיה לא הייתה למצוא את 'מוסקבה', אלא להגיע אליה".

לפי התחקיר, רק בסוף השנה שעברה התקבל המימון לייצור טילי הנפטון בעקבות בקשה אישית של הנשיא זלנסקי והם היו אמורים להיכנס לשירות מבצעי רק באביב 2022. הטילים הראשונים עזבו את המפעל בדרך לכוחות הצבא באודסה ב-20 בפברואר, ארבעה ימים בלבד לפני תחילת המתקפה הרוסית.

קרדיט לתמונה: פרבדה אוקראינה

עוד נחשף כי ימים ספורים אחרי תחילת המתקפה, זוהה ניסיון רוסי לפלוש מכיוון חצי האי קרים לאזור העיר מיקולאייב. האוקראינים שיגרו לראשונה טילי נפטון, אולם מאחר שהם נורו בגובה של 120 מטר מעל פני הים, הרוסים הצליחו להפיל אותם, בנוסף למטוס רוסי, אולם ההפתעה משיגור הטילים גרמה לרוסים לוותר על הפלישה הימית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי