דילמה איראנית: האם להתחרות מול שחמטאי ישראל?

המדיניות לא לערוך תחרויות בין ספורטאים איראנים ובין היריבים הישראלים הפכה שוב לבעיה עבור הספורט האיראני.

הכלל הבלתי כתוב של אי-תחרות ​​נגד ספורטאים ישראלים הפך הפעם שחמטאי איראני אחר לקורבן של הפוליטיקה של הרפובליקה האסלאמית במגרש הספורט.

מוחמד אמין טבטבאי, המאסטר הגדול של השחמט המשתתף בטורניר השחמט הבינלאומי של ספרד עם נבחרת איראן בשחמט, היה אמור להתמודד ביום שני, 12.12, מול שחמטאי מישראל בסיבוב הראשון של טורניר זה, אך הוא סירב לשחק נגד יריבו.

ללוי נתנאל, השחמטאי הישראלי, יש דירוג נמוך מאוד בדירוג העולמי של הענף הזה, וטבטבאי, שהוא אחד הסיכויים לזכות בטורניר הספרדי, יכול בקלות לעבור את היריב הזה.

עם זאת, הוא נאלץ לסגת מהתחרות עם יריב מישראל בשל המדיניות האנטי-ישראלית של הרפובליקה האסלאמית.

מוחמד אמין טבטבאי התמודד בדצמבר 2018 בטורניר העולמי נגד יריב מישראל, וזאת בניגוד לדעתם של פקידי פדרציית השחמט של הרפובליקה האסלאמית של איראן, וניצח באותו משחק.

זה, כמובן, גרם לבעיות גדולות לטבטבאי.

פדרציית השחמט האיראנית התמודדה בשנים האחרונות עם משבר ההגירה והמקלט של שחקניה המוכשרים, והתאחדות השחמט העולמית (FIDE) הזהירה את איראן שוב ושוב לשנות את גישתה ומדיניותה של אי השתתפות במשחקי השחמט נגד הישראליים.

בעבר, ב-2020 וב-2021, איימה על פדרציית השחמט האיראנית להשעות אותה בכמה שלבים של FIDE.

נכון לעכשיו, פדרציית הג'ודו של הרפובליקה האסלאמית של איראן הושעתה בשל מדיניות אי התחרות מול ספורטאים מישראל, ובשל כך הפסידה את השתתפותה באולימפיאדת בייג'ינג.

מוחמד אמין טבטבאי, רב-אמן שחמט

קרדיט: רשתות חברתיות