מבזקי חדשות ליום 1-12-2022 . מתעדכן

*- כמה הקצתה ירדן לתכנית ל"הגנה על אלאקצא" בשנת 2023?
העיתונות בירדן מדווחת שמתוקף תפקידה של המשפחה ההאשמית כשומרת המקומות הקדושים בירושלים ובדגש על מסגד אל-אקצא, הוקצו כ-20 מיליון דולר לתכנית "הקדשי ירושלים" בתוך תקציב משרד ההקדשים והאתרים הקדושים לשנת 2023. התכנית הזו, לפי הדיווחים בירדן, עוקבת אחר העניינים הקשורים במסגד ונכסי הווקף בירושלים. כמו כן התכנית הזו מקיפה את מכללות השריעה, בתי הספר התיכוניים, בתי היתומים וכן המוזיאון האסלאמי והספריות האסלאמיות בירושלים. עוד נכתב כי התכנית מנהלת מעקב אחר "ההתקפות הישראליות" על הרכוש (האסלאמי) בירושלים.

כדי למלא את המשימות הקשורות בטיפול באל-אקצא וענייני המקומות הקדושים בירושלים מעסיקה ממשלת ירדן 900 עובדים, כולל 66 נשים, כך מדווח.

*- המשפחה העשירה בעולם
סוכנות הידיעות "בלומברג" טוענת כי משפחת א-נהיאן מאבו דאבי, ששולטת באמירויות היא המשפחה העשירה בעולם. במאמר, מוערך ההון של המשפחה בכ-300 מיליארד דולר לפחות, אם כי הוא מסייג שקשה להעריך במדויק את שווי הנכסים מאחר שההפרדה בין רכוש המדינה לרכוש המשפחה אינה ברורה.

מוחמד בן זאיד נשיא האמירויות ואחיו טחנון היועץ לביטחון לאומי הם שני האחים הבולטים במשפחת א-נהיאן. הם משתייכים לענף המכונה "בני פאטמה" הכולל עוד ארבעה אחים, כולל מנסור, סגן ראש ממשלת האמירויות ובעליו של המועדון האנגלי מנצ'סטר סיטי.

לפי בלומברג, למרות ש-6% מעתודות הנפט העולמיות נמצאות תחת שליטת משפחת א-נהיאן עושרה המופלג הוא הרבה מעבר לנפט וכולל נכסים שונים בתחומים מגוונים ובכלל זה אופנה, תעופה, נדל"ן ועוד.

*- זה הכיוון אליו הולך המזרח התיכון?
אתמול אישרה ממשלת סעודיה את התקציב לשנת 2023 שעומד על 297 מיליארד דור. הסעיף שמשך את תשומת ליבי הוא תקציב הביטחון שיעמוד בשנה הבאה על כ-70 מיליארד דולר לעומת כ-46 מיליארד דולר בשנת 2022. גורמים סעודים טוענים כי הגידול האדיר בהוצאות הצבאיות נובע מ"ההסלמה האזורית והעולמית".

סעודיה שנהנית מהכנסות נפט עצומות השנה מפנה סכומים גדולים להצטיידות צבאית בשל החשש מאיראן והלקח שהיא הסיקה מהפלישה הרוסית לאוקראינה. סביר להניח שעוד מדינות מפרציות שנהנות השנה מעדנה כלכלית בעקבות מחירי הנפט הגבוהים ינסו להתחמש ולהצטייד בשנה הבאה באמל"ח המתקדם ביותר בשוק.

*- האם זה מה שיעצור את מכונת המלחמה של פוטין?
ההחלטה של האיחוד האירופי לקבוע מחיר גג של 60 דולר לחבית נפט רוסית נועדה לעצור את מימון המלחמה באוקראינה. ברם, חלק מהמומחים לא בטוחים שזו תהיה התוצאה בטווח המידי מאחר שלקרמלין יש מקורות כספיים נוספים. רצוי לזכור כי רוסיה הודיעה כי תכריז בקרוב על צעדי התגובה שלה וסביר כי תקצץ בתפוקת הנפט. השאלה מה יעשו שאר יצרניות הנפט דוגמת סעודיה.

סופיה דוניץ, כלכלנית בחברת "רנסנס קפיטל" הגדירה את המחיר שנקבע כ"נדיב מאוד" וכזה שקרוב לתחשיב חבית הנפט בתקציב הרוסי. יצוין שלמרות ההוצאות הכבדות על מלחמתה באוקראינה, רוסיה כיסתה די בקלות את הגירעון התקציבי שלה על ידי שימוש בקרן העושר והלוואות בשוק האג"ח המקומי.

אולגה פלינקאיה, כלכלנית בחברת פינאם מעריכה כי מחיר הגג יגרום לרוסיה להפסיד הכנסה של עד 16 מיליארד דולר, אך סכום זה יכוסה בהלוואות או באמצעות קרן העושר. הכלכלן הרוסי אלכסנדר איסקוב לעומת זאת סבור שהירידה בהכנסות תאלץ את ממשלת רוסיה להכריז על צעדי צנע פיסקאלי כדי לשמור על רמות יציבות של אינפלציה ותשלומי החוב. הוא מעריך שזה יוביל בשנה הבאה לירידה של 3% בתוצר הרוסי.

*- למה זו העסקה שהכי "מפחידה את האמריקאים?
כפי שכתב העיתונאי אריאל כהנא בערוץ https://t.me/Ariel_Kahana העסקה שהכי מטרידה את הממשל האמריקאי ביחס ליחסי סין וסעודיה הוא מזכר ההבנות שנחתם עם חברת התקשורת וואווי. למה?
הממשלים הדמוקרטים והרפובליקנים התייחסו לחברה הסינית הזו כ"סיכון ביטחוני לאומי" עקב הקשרים העמוקים שיש לה עם הצבא הסיני. ארה"ב טוענת כי ניתן להשתמש בציוד של וואווי לריגול אם כי הדבר לא הוכח עד היום בעוד החברה הסינית מכחישה זאת מכל וכל.

הממשל האמריקני אסר על הפצת מוצריה של וואווי בשוק המקומי והפציר בבעלי הברית שלה לא לאפשר לה להקים רשתות הדור החמישי, אם כי מרבית מדינות המפרץ הערביות התעלמו מבקשה זו. הממשל עשה שימוש גם בהגבלות הייצוא כדי למנוע מהחברה הסינית שימוש בטכנולוגיה ומוצרים אמריקאים, כולל שבבי מחשב. קשה לומר שמדיניות "ההרעבה" האמריקאית נחלה הצלחה גדולה. החברה הסינית דיווחה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 הכנסות בשווי של כ-62 מיליארד דולר, ירידה קלה בהשוואה להכנסות בתקופה המקבילה של 2021.

*- "אינתיפדת" המשכורת נגד הרשות הפלסטינית
היום החלה הרשות הפלסטינית לשלם את שכר נובמבר למועסקיה, כולל אלה שבמנגנון הביטחוני. מדובר במשכורת חלקית בשווי של 80% ולא פחות מ-2000 שקל. זהו החודש ה-13 ברציפות שהרשות משלמת משכורת חלקית למועסקיה וזאת בשל התדלדלות הכנסותיה כתוצאה מירידה בסיוע הזר והקיצוץ מישראל עקב התשלומים למשפחות המחבלים.

קדם לתשלום היום זעם גדול ברשתות החברתיות כנגד הרשות. זה קרה אחרי שהשר לפיתוח סוציאלי אחמד מג'דלאני צוטט כאומר שהרשות רוצה להפוך את המשכורות החלקיות לקבועות. המועסקים הפלסטינים מאמינים שמתישהו בעתיד יקבלו את כל הכספים המגיעים להם כשמצבה של הרשות ישתפר והם לא מוכנים לשמוע כי הכספים האלה לא יגיעו אליהם. מג'דלאני "נבהל" מהתגובות הזועמות וטען כי הציטוטים בשמו לא היו נכונים והם חלק ממסע ההשמצות המתנהל נגד בכירי הרשות.

*- איראן מגבירה את ההוצאות להורג
ארגון זכויות אדם מדווח על עלייה השנה במספר ההוצאות להורג שבוצעו על ידי השלטונות באיראן. לפי הארגון, מדובר עד כה השנה ב-504 הוצאות להורג – נתון הגבוה יותר מכל שנת 2021. החשש הוא שמספר ההוצאות להורג בשנה הבאה יזנק עקב הוצאתם להורג של איראנים שנעצרו במהלך גל המחאה הנוכחי.

יצוין כי רק אתמול הודיעו השלטונות בטהראן על הוצאתם להורג של ארבעה איראנים שהורשעו בריגול לטובת ישראל.

*- מאבקים בצמרת הבחריינית והקשר לישראל
אתר המתמחה בנושאי מודיעין מדווח על מאבקים בצמרת הבחריינית כשגם שמה של ישראל משורבב. לפי הדיווח, ישנה השפעה גוברת של הנסיך נאצר בן חמד בן עיסא (בתמונה), בנו של מלך בחריין, חמד בן עיסא. הנסיך המכונה "שיח' נאצר" מגביר מאמציו לשלוט בשירותי הביטחון והמודיעין בממלכה המפרצית הקטנה שרק אתמול ביקר בה הנשיא הרצוג.

האתר מדווח כי נאצר הוא חסיד של הסכמי השלום עם ישראל ואירח בכירים ישראלים עוד לפני חתימת הסכמי אברהם. כמו כן, נאצר חובב גאדג'טים ישראלים ולפי האתר הוא אישר שימוש בתכנת הריגול פגסוס של החברה הישראלית NSO.

המאבק של הנסיך הוא בעיקר עם אחיו למחצה, יורש העצר סלמאן בן חמד. לפי סדרי הירושה בממלכה שיח' נאצר נמצא רק במקום השישי בסדר יורשי המלך.
מאז מינה אותו אביו למפקד המשמר המלכותי בשנת 2011, הנסיך הצעיר השתלט על שורה של תפקידים כדי להפוך את עצמו לאיש הקובע במדיניות החוץ של הממלכה בשני נושאים עיקריים: הלחימה בחות'ים בתימן ודחיקתה של קטר ממעמד מוביל באזור.

שיח' נאצר, לפי הדיווח, גם הגביר את השפעתו בכלכלת בחריין באמצעות ניהולו של קרן השקעות פרטית.

*- "מיליארדי הדולרים" של ערפאת צצים מחדש
כשלושה שבועות אחרי יום השנה ה-18 למותו של יאסר ערפאת, העלה חשבון טוויטר פופולרי בכווית (כ-100,000 עוקבים) ציוץ מעניין ובו נכתב כי "המיליאדר" יאסר ערפאת הוריש לבתו זהווה רכוש בשווי 8 מיליארד דולר. הציוץ הזה עורר עניין בקרב הגולשים. הרוב שלל את הדברים ומשפיען רשת כוויתי בשם מוחמד אל-בלושי הגיב כי למד ביחד עם זהווה באוניברסיטה במלטה והוא התרשם כי אורח חייה פשוט ולא כזה שיכול להעיד כי ברשותה מיליארדי דולרים.

לא ברור למה הנושא מתעורר שוב עכשיו. זמן קצר לאחר מותו של ערפאת כבר נזרק הנתון של 8 מיליארד דולר לאוויר אם כי הוא מעולם לא גובה במסמכים. עיתון ערבי שביצע בעבר תחקיר על הנכסים לאחר מותו של ערפאת כתב כי הוא עמד בראש אימפריה כלכלית שברשותה היו השקעות חובקות עולם בין השאר בחברת תעופה, חברת ספנות, נכסי נדל"ן ועוד. עם זאת, כחלק מהניסיון להסתיר את הבעלות האמיתי ועקב השחיתות הנרחבת, מרבית הנכסים נרשמו על שמם של בכירים באש"פ ובני משפחתם מה שהביא בסוף ל"העלמותם" מבחינת השליטה של אש"פ או הרשות הפלסטינית בנכסים הללו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון