צוות בינלאומי מתכוון לשקם את קשת הניצחון בעתיקות תדמור שבסוריה

צוות של האו"ם מאירגון "UNESCO", בליווי מדענים ומומחים בינלאומיים, מתכוון לשחזר את קשת ה"ניצחון" ההרוסה בעיר פלמירה באזור הכפרי המזרחי של חומס, כך לפי שרת התרבות של המשטר, לובנה משוח .

בשולי הפורום הבינלאומי בעיר קאזאן הרוסית, אמרה משוח, "צוות בינלאומי של מדענים ומומחים, בהשתתפות ארגון אונסק"ו, יעבוד על שחזור היסטורי מפורט של שער הניצחון ההרוס בפלמירה, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים".

היא ציינה כי תהליך שיקום הקשת "עובר כעת את שלב הצגת התכניות, המסמכים וניתוח כל המידע הדרוש לשיקום. ישנו שלב שני שיתמקד בביצוע עבודות השיקום באופן ישיר".

עתיקות העיר פלמירה נהרסו על ידי גורמי דאעש מחד, וכוחות רוסיה והמשטר מאידך, בתחילת שנת 2016 כשהארגון השתלט על העיר העתיקה, הוא הרס אנדרטאות רבות, הבולטת שבהן הייתה שער הניצחון הידוע בעיר, שראשיתה למעלה מ-1800 שנה, מקדשי בל ובעל שמין נהרסו בכוונת מכוון על ידי אנשי דאעש.

פלמירה הייתה ידועה כצומת הדרכים של תרבויות העולם, על פי תיאורה של מנהלת אונסק"ו, אירינה בוקובה, אשר אישרה כי ארגון דאעש גרם נזק רב למורשת התרבותית העולמית על ידי גניבה והרס של עתיקות פלמירה.

כלי טיס של כוחות המשטר הסורי ורוסיה פתחו בעשרות פשיטות על אתרים ארכיאולוגיים בפלמירה, ובמהלך המלחמה שבמהלכה החזיר המשטר חלקים נרחבים מהמדינה, העתיקות היו בטווח התקיפות של מטוסי קרב סוריים ורוסים והתקפות דאעש כאחד.

בניין המוזיאון בפלמירה ניזוק מהפצצת כוחות המשטר ב-2016, ודאעש הרס עתיקות חשובות בעיר, ופוצץ את מקדשי בל ובעל שמין, בנוסף להרס שער הניצחון ההיסטורי.

קרדיט: בלדי ניוז