הניו יורק טיימס: תעשיית תוכנות הריגול העולמית יוצאת משליטה

תוכנת ריגול בטלפון הנייד ממשיכה להתפשט ברחבי העולם למרות שהממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוקט עמדה נחרצת נגדה, לפי עיתון אמריקאי.

הניו יורק טיימס מדווח כי ממשל ביידן נקט בשנה שעברה עמדה פומבית נגד שימוש לרעה בתוכנות ריגול כדי לפגוע בפעילי זכויות אדם, מתנגדים ועיתונאים.

אבל התעשייה העולמית של תוכנות ריגול מסחריות, המאפשרת לממשלות לפלוש לטלפונים סלולריים ולחלץ נתונים, ממשיכה לשגשג.

השימוש בתוכנות ריגול ממשיך להתפשט ברחבי העולם, כשחברות חדשות נכנסות לתמונה – המעסיקות יוצאי יחידת מודיעין הסייבר הישראלי, וחברה אחת, שמוכרת כלי פריצה בשם Predator ומנוהלת על ידי גנרל ישראלי לשעבר ממשרדים ביוון, היא במרכזה של שערורייה פוליטית באתונה על רקע שימוש בתוכנות ריגול נגד פוליטיקאים ועיתונאים, לפי העיתון.

בעיתון נמסר כי השימוש בתוכנת Predator נעשית בעשרות מדינות מאז 2021, מה שממחיש את המשך הביקוש בקרב ממשלות ואת היעדר מאמצים בינלאומיים חזקים להגביל את השימוש בכלים אלו.

החקירה של הניו יורק טיימס מבוססת על בחינת אלפי עמודים של מסמכים – כולל מסמכי בית משפט חתומים בקפריסין, עדות פרלמנטרית חשאית ביוון וחקירה מסווגת של המשטרה הצבאית הישראלית – וכן ראיונות עם יותר משני תריסרי פקידי ממשל ומשפט, סוכני אכיפת חוק , אנשי עסקים וקורבנות פריצה בחמש מדינות.

העיתון טוען כי תוכנות ריגול מסחריות שימשו שירותי ביון וכוחות משטרה כדי לפרוץ לטלפונים המשמשים רשתות סמים וקבוצות טרור. אבל זה גם נוצל לרעה על ידי משטרים רודניים ודמוקרטיות רבות כדי לרגל אחרי יריבים פוליטיים ועיתונאים.

ממשל ביידן מנסה לכפות מידה מסוימת של סדר על הכאוס העולמי, אך גם ארצות הברית, באמצעות המינהל לאכיפת הסמים, השתמשה בתוכנות ריגול.

ה-DEA אמר, "הגברים והנשים של ה-DEA משתמשים בכל כלי חקירה משפטי זמין כדי לרדוף אחרי כנופיות זרות ואנשים הפועלים ברחבי העולם האחראים למקרי מוות מהרעלת סמים".

סטיבן פלדשטיין, מומחה בקרן קרנגי לשלום בינלאומי בוושינגטון, תיעד את השימוש בתוכנות ריגול על ידי לפחות 73 מדינות.

بعد مضي عام على مشروع بيغاسوس: استمرار أزمة برامج التجسس إثر التقاعس في  اتخاذ إجراءات صارمة ضد قطاع صناعة برامج الرقابة - منظمة العفو الدولية

קרדיט: אלחורה ורשתות חברתיות